Hoofdmenu

Welke muis?

Gestart door Hannie Luijten, januari 20, 2018, 22:00:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Is er van deze dode, natte muis nog wat te maken? Mede door het gure weer heb ik er stom genoeg niet aangedacht hem mee te nemen voor de kaakjes. Het korte, behaarde staartje zegt misschien nog iets?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/147766219
onzeker Veldmuis - Microtus arvalis gezien op 2018-01-19 Harfsen
Foto's:








bij voorbaat dank Hannie Luijten
Groet, Hannie

peterv

Voor mij een beetje een gok, de vacht in de nek lijkt mooi roodbruin; rosse woelmuis?
Peter Venema

Hannie Luijten

Qua model zou die wel wat beter passen dacht ik. Past dat staartje daar bij, het lijkt zo wit.
Groet, Hannie

Rob Koelman

#3
Citaat van: Hannie Luijten op januari 21, 2018, 09:35:53 AMQua model zou die wel wat beter passen dacht ik. Past dat staartje daar bij, het lijkt zo wit.

Zou het zelf voorlopig even houden op woelmuis spec. De foto's laten erg weinig kenmerken goed zien. Volgende keer tenminste ook de zijkant en de bovenkant van een muis fotograferen. Nu is alleen de onderkant goed te zien.

Die 'witte' staart is vooral een gevolg van een overbelichting van lichte vachtdelen.
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

De zijkant van de muis staat op de 3e foto. Ik heb deze foto nog, een klein stukje bovenkant  ;D

Groet, Hannie

Hannie Luijten

Overigens heb ik vanochtend geprobeerd hem terug te vinden, maar dat is me helaas niet gelukt.
Groet, Hannie

Rob Koelman

Citaat van: Hannie Luijten op januari 21, 2018, 12:11:52 PMDe zijkant van de muis staat op de 3e foto.

Inderdaad...  B)

Hieronder een bewerking van de foto.

Neig nu naar veldmuis. De kleur van de vacht lijkt niet roodbruin genoeg en de staart lijkt niet lang genoeg voor rosse woelmuis. De staart is daarbij vermoedelijk korter dan op deze foto lijkt. Bij natte muizen liggen de haren aan de basis van de staart vaak plat, waardoor de staart een stuk langer lijkt dan bij een droge muis.

Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Oke dan laat ik hem zo staan. Bedankt voor je hulp  ;)
Groet, Hannie

Merel

Is aardmuis nog een optie? Hoe sluit je die uit?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Hannie Luijten

Ik had de Aardmuis uitgesloten op grond van de oren (kaal en nogal groot dacht ik) :-\
Groet, Hannie