Kortsnavel, Taiga of toch Boomkruiper?

Gestart door frankw, januari 18, 2018, 19:16:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Wat denken jullie van deze vogel? Het "trapje"ziet er iig goed uit voor Kortsnavel/Taiga in mijn ogen.
B.v.d.
https://gelderland.waarneming.nl/waarneming/view/147745122?_popup=1

frankneijts

Prima Taiga/Kortsnavel hoor Frank! Inderdaad trapjeskenmerken 'volgens het boekje' maar ook minder harde kenmerken als vorm vd. tekening op de toppen handpennen (ca. als 'nike' logo ipv diamantvormig) en op sommige foto's is duidelijk te zien dat de achternagel langer is dan de achterteen. Gezien de duidelijk niet witte anaalstreek en achterflank lijkt dit het meest op een Kortsnavelboomkruiper maar als je m op Taiga (de soort) zet is het ook goed. Leuke lokatie voor die soort en ik zou in het voorjaar maar eens gaan luisteren in de buurt of er geen sprake is van een vestiging (in dat geval een Kortsnavel natuurlijk..).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankw

#2
Bedankt voor de bevestiging Frank! Was ook mijn eerste indruk maar begon toch te twijfelen, ook gezien de locatie Ik heb het doorgegeven aan degene die m waargenomen heeft. Was haar eerste boomkruiper.. En dan op die plek deze soort, de eerste ooit in de Betuwe zover ik weet.
We zullen zeker in de peiling houden of ze zich daar gaan vestigen. In de bossen rond Arnhem zit het iig al aardig vol, jammer dat iedereen naar dezelfde gaat en daardoor de daadwerkelijke verspreiding en aantallen onbekend blijven. Ik weet iig van zo'n 20-25 bevestigde territoria in 2017, dit zullen er ongetwijfeld (veel) meer zijn geweest.

HPM

Citaat van: frankw op januari 18, 2018, 22:44:36 PM
...
In de bossen rond Arnhem zit het iig al aardig vol, jammer dat iedereen naar dezelfde gaat en daardoor de daadwerkelijke verspreiding en aantallen onbekend blijven. Ik weet iig van zo'n 20-25 bevestigde territoria in 2017, dit zullen er ongetwijfeld (veel) meer zijn geweest.

http://www.vogelatlas.nl/atlas/soorten/soort/14862/B/ext3
Herman van der Meer

frankw

Inmiddels zijn de aantallen (en de verspreiding) wel (behoorlijk) toe genomen.

frankneijts

Citaat van: frankw op januari 30, 2018, 20:17:08 PM
Inmiddels zijn de aantallen (en de verspreiding) wel (behoorlijk) toe genomen.

Maar het gaat niet overal crescendo: in ZO-Brabant (De Kempen) werd de eerste gevonden in maart 2008 (De Pan,  Maarheeze) waarna er vrij snel nog territoria werden gevonden in t Sang bij Mierlo en het Buulderboek bij Budel. Alleen op de eerste locatie werden langere tijd (t/m zomer 2013) zingende vogels gevonden al werd broeden niet met zekerheid aangetoond. Na 2013 wordt het echter angstvallig stil rond de Kempense Kortsnavels en lijkt het erop dat de soort hier (weer) is uitgestorven..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankw

Ik bedoelde in de directe omgeving van Arnhem in mijn reactie.  :duim: Over andere locaties weet ik niets. :angel:
Wel bijzonder dat ze zo kunnen fluctueren elders. Hier nemen ze gemiddeld genomen alleen maar toe jaarlijks zo ver ik weet. Al zijn er ook locaties waar ze weer verdwenen zijn/lijken. Als ik er zo over na denk zijn dat deels wel de plekken waar ze "als eerste" zaten.