Konijn zonder ogen, Myxomatose?

Gestart door Mariska, januari 10, 2008, 23:26:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mariska

Ik had een vraag en hoop dat jullie het antwoord weten..

Ik kwam vandaag in het bos een wild konijn tegen, die totaal niet wegliep. Bij nadere inspectie bleek dat beide ogen uitgepikt waren, stumperd. Ik heb kort geprobeerd hem te pakken, maar hij ging het dikke struikgewas in.

Ik neem aan dat dit Myxomatose geweest kan zijn? En zo ja, moet dat nog gemeld worden aan de beheerder van het bos? Of is het een ziekte die zoveel voorkomt dat melding niet nodig is?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Inge van der Wulp

Hoi Mariska,

Ja dat is naar aller waarschijnlijkheid wel myx. Zijn ogen zijn niet uitgepikt (of het moeten echt gaten geweest zijn) maar zitten waarschijnlijk dicht omdat het helemaal ontstoken is. Myx is geen ziekte die je hoeft te melden. Het komt veel voor. Op zich wel bijzonder zo midden in de winter omdat het overgebracht wordt door muggen en of vlooien.

We weten (ik werk bij de DB) dat er in enkele gebieden een hardnekkige besmetting met myx is. De meeste konijnen overleven het niet en het is helaas een pijnlijke dood. Maar de dieren die het wel redden bouwen toch vrij snel weer een populatie op. Bij de konijnen af he  :blink:  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Zonnekoning

Myxomatose in januari (zeker na een vorstperiode) is wel erg onwaarschijnlijk, tenzij het konijn het heeft overleeft en er complicaties zijn opgetreden.

Bij Myxomatose speelt temperatuur een grote rol en in oktober 2006 was er een lokale uitbraak op Terschelling.
Achteraf viel het wel mee, en de konijnen die het overleefden, waren makkelijk te herkennen!
Ze lijken wel een brilletje op te hebben (gelezen in de Terschellinger). :lol:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.