Twee korstmossen

Gestart door Jan Zwaaneveld, januari 11, 2008, 18:11:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Zwaaneveld

Vandaag fotografeerde ik deze twee korstmossen. Helaas heb ik nog geen boek, en ik heb tussen de foto's op waarneming.nl gezocht, maar ik vond geen overtuigend gelijkende soorten met 'mijn' mossen. Kan iemand helpen met de determinatie? Of wellicht zijn deze mossen niet van foto te determineren?
Ik vond beide soorten op een (loof)boom in een klein bosje langs de rivier de Linge bij Leerdam.
Alvast bedankt voor de hulp!

Mos 1:
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jan Zwaaneveld

Mos 2:
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

alegro

CiteerKan iemand helpen met de determinatie? Of wellicht zijn deze mossen niet van foto te determineren?
Korstmossen determineren is lastig en al helemaal als ze natgeregend zijn, omdat veel soorten dan een andere kleur krijgen dan die ze in droge toestand hebben.

Wat betreft foto 2 meen ik toch wel redelijk zeker te zijn dat het Rond Schaduwmos (Phaeophyscia orbicularis) is. Foto 1 vind ik een stuk lastiger te beoordelen. De eerste naam die bij me opkomt is Heksenvingermos (Physcia tenella), maar ik zou er absoluut geen eed op durven doen. Misschien kun je er nog eens een foto van maken bij droog weer (al ziet het daar voorlopig nog niet naar uit).
Grüezi mitenand,
Arjan

Jan Zwaaneveld

Hoi Arjan, wat je op foto 1 ziet is waarschijnlijk het flits-effect, want echt nat waren deze mossen niet gister. Hierbij nog een foto van hetzelfde mos, genomen zonder flits, het mos ziet er dan meteen een stuk 'droger' uit.
Alvast bedankt voor je hulp tot dusver!
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

alegro

CiteerHierbij nog een foto van hetzelfde mos, genomen zonder flits, het mos ziet er dan meteen een stuk 'droger' uit.
Ietsje droger misschien wel, maar niet echt droog ;) Dan zouden ze namelijk grijs van kleur moeten zijn. Overigens neig ik na het zien van deze foto nog steeds naar Ph. tenella, al zou het ook Bleek Vingermos (Ph. dubia) kunnen zijn. Voor meer zekerheid heb je echt een foto van een opgedroogd exemplaar nodig, liefst van nog wat dichterbij.
Grüezi mitenand,
Arjan

Jan Zwaaneveld

O.k., bedankt voor je hulp zover, Arjan. Ik zal nog eens foto's gaan maken als het een tijdje droog is.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Rutger

waarom geen kapjesvingermos; zo'n van de boom afstaand vingermos doet mij in ieder geval daar aan denken, maar ik weet niet of er meer soorten zijn die niet plat op het schors liggen.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!