Mogelijke katachtige Bemmelse Waard sporen? 6 cm diameter!

Gestart door Jan-Freerk Kloen, januari 09, 2018, 18:55:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Freerk Kloen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/147384407
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2018-01-06 Bemmel - Bemmelse Polder - Ambtswaard
Foto's:










Toelichting:
In eerste instantie ingevoerd als: Euraziatische lynx - Lynx lynx onzeker. Ik weet dat het klinkt als een zeer onrealistische waarneming. Op een zeer modderig pad waar regelmatig honden, reeën en bevers lopen (te zien aan overige sporen) vonden we een aantal opvallende sporen van een katachtige. Wat opviel was vooral de grootte. In eerste instantie dachten we vooral aan een veel te grote huiskat, maar na wat onderzoek op internet en een sporenboek van Natuurmonumenten leek dat toch haast niet te kunnen. De sporen waren zo'n 6 cm diameter (+/- 2,5x €1-muntje). Nadat we hetzelfde muntje weer op het boek hadden gelegd (plaatje op ware grootte) leek lynx eigenlijk de enige optie. De zichtbare nagels bij sommige afdrukken (niet allemaal!) kunnen verklaard worden doordat het een glad, zeer modderig paadje was dat een beetje schuin liep. Waarschijnlijk heeft de katachtige op die specifieke plek zijn nagels uitgeslagen voor meer grip. Op een vlak stukje waren er geen nagels meer te zien. Ik ben erg benieuwd naar commentaar, aangezien het wel erg onrealistisch lijkt. Lynx in de Bemmelse Polder?? NB: Een €1-muntje is 23 mm in diameter.
bij voorbaat dank Jan-Freerk Kloen
Jan-Freerk Kloen (JFK)

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

Rob Koelman

Op de eerste en derde foto zijn duidelijk nagelindrukken te zien. Dat is atypisch voor kat(achtigen)...
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Losse foto's van pootafdrukken blijven lastig te interpreteren omdat de manier van lopen er niet goed uit valt te herleiden. Als ik dit zou tegenkomen zou ik een katachtige uitsluiten. De nagels geven bij katten ook geen afdrukken op gladde, modderige paadjes. Meest waarschijnlijk is een hond(achtige) maar de foto's geven voor mij geen uitsluitsel over de precieze soort. Als er op dat paadje sowieso met honden wordt gelopen is een huishond kansrijk denk ik.
Peter Venema

Merel

Lijkt me ook hond. De grootte, indien die klopt, sluit wasbeerhond al uit, volgens mij.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer