D. ornata?

Gestart door Henri van Dodeweerd, januari 08, 2018, 21:30:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Deze springstaart in de tuin aangetroffen. Vorig jaar ook. Toen gedetermineerd als D. ornata. Deze heeft wel tweekleurige antennes (als ik het goed zie). Alleen is de overgang dan voldoende voor een D. saundersi of toch gewoon een D. ornata?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/147471895
Dicyrtomina ornata gezien op 2018-01-05 Grafhorst
Foto's:




Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jan van Duinen

Hoi Henri,
Bij D. ornata en D.saundersi kijk je eerst naar de zwarte vlek achterop, bij jouw dier een donkere vlek zonder veel uitsteeksels, dus D. ornata.
Kun je de vlek niet zien dan zijn plotselinge kleurovergangen in de antenne een teken van D. saundersi. D. ornata wil nog wel eens een voorzichtig van roodbruin naar gelig verlopende antenne hebben. De antennes zijn dus eigenlijk een tweede kenmerk, primair de vlek achterop.
De tekening op de rug is ook verschillend en hier duidelijk D.ornata met een smalle halsband en smalle streep door de naar achteren lopende smalle gele streep.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Jan van Duinen op januari 09, 2018, 18:44:10 PM
Hoi Henri,
Bij D. ornata en D.saundersi kijk je eerst naar de zwarte vlek achterop, bij jouw dier een donkere vlek zonder veel uitsteeksels, dus D. ornata.
Kun je de vlek niet zien dan zijn plotselinge kleurovergangen in de antenne een teken van D. saundersi. D. ornata wil nog wel eens een voorzichtig van roodbruin naar gelig verlopende antenne hebben. De antennes zijn dus eigenlijk een tweede kenmerk, primair de vlek achterop.
De tekening op de rug is ook verschillend en hier duidelijk D.ornata met een smalle halsband en smalle streep door de naar achteren lopende smalle gele streep.

Dank voor je heldere toelichting, Jan! Ik had ook al naar die vlek gekeken, maar het was me niet helemaal duidelijk wanneer er nu veel uitsteeksels zijn en wanneer weinig (helaas stond de vlek ook niet zo goed op mijn foto's :( ).

Overigens zou het fijn zijn als zo'n tekst als deze ook bij de soortinfo zou staan, dat zou de site zeker verbeteren ;).
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd