Zingende vogels in de nacht

Gestart door Freek Verkerk, december 22, 2005, 12:24:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Hi,
Afgelopen week fietste ik om 1 uur snachts langs het Amsterdamse Oosterpark en daar hoorde ik een vogel zingen. Zo midden in de nacht, midden in de winter midden in de stad vond ik dat wel vreemd. Het is wel een van de weinige momenten dat het daar wat rustiger word. Is dit een aanpassing van de natuur aan de stad of is dit een vogel met een "tic" of is dit "normaal"?
Ik lees wel bij de Nachtegaal dat deze ook snachts zingt, maar toch vind ik het vreemd.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

JohanvantBosch

hallo Freek,

Er zijn meer vogels die 's nachts of 's ochtends erg vroeg zingen. Ik heb ze zo even niet paraat, maar volgens mij is de roodborst er bijvoorbeeld een van. Het zou goed kunnen dat je die gehoord hebt. Dat is er volgens mij ook een die in de winter regelmatig zingt.
Maar er zijn anderen. Hoewel het aanbod in de winter natuurlijk beperkt is, zoals je zelf ook al had bedacht.

Groeten,
JOhan

tekenaar

Ja mee eens, roodborst zingt heel laat in de avond en is smorgens ook ene van de eerste vogels die begint te zingen, ook 's winters. Tijdens helder maanlicht of nog helderdere straatverlichting zingen ze ook wel midden in de nacht. Van merels is het ook wel te verwachten, maar dan over een maandje of zo.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Wouter

Roodborsten zingen inderdaad heel laat nog door, Midden in de nacht zingen ze vaak onder het licht van een lantaarnpaal of iets dergelijk.

laatst hoorde ik ook nog een winterkoning een kwartier lang roepen (om half 10), bij een verlichtte tennisbaan. Ze komen dus waarschijnlijk op licht af
Wouter

Gerrit Kteu

Ik heb ook regelmatig 's winters midden in de nacht Roodborsten en Winterkoningen horen zingen. Dat is altijd op terreinen waar erg veel kunstlicht is. Bij mij in de buurt is een Hotel waar het parkeerterrein met bouwlampen is verlicht.
Mogelijk worden deze nachtzangers ook een stuk minder oud omdat ze niet tot rust komen en zichzelf uitputten.

harderbroek

CiteerIk lees wel bij de Nachtegaal dat deze ook snachts zingt, maar toch vind ik het vreemd.

Hallo Freek,

Er zijn behalve nachtegalen meer vogelsoorten die in de nacht zingen.
Om er b.v. een paar te noemen Bosrietzanger, Snor, Sprinkhaanzanger, Kleine Karekiet. En nog een leuke is de Boomleeuwerik.

Andere vogels die in de nacht roepen zoals Kwartel of Kwartelkoning en niet te vergeten de Roerdomp. (en zo zijn er nog wel een paar).
De uilen buiten beschouwing gelaten

De vogel die jij noemt is niet echt een nachtelijke zanger maar mogelijk door een lichtbron in de buurt van slag en gaat dan zingen.
De Merel en Roodborst zijn daar bekend om.

Zoals al gezegd zingen deze inderdaad erg vroeg in de ochtend (of nacht)
Maar om 0100 uur onder normale omstandigheden niet.

M.v.g.
Rob
Zeewolde
Flevoland

Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Freek Verkerk

OK, bedankt voor de reacties.

Ik heb nog even geluisterd via deze site naar het gezang van de Roodborst (die was het zeker niet, de vogel die ik hoorde veranderde zn geluid, had een heel gevarieerd lied, de roodborst heeft een te eentonig geluid.
Merel zou kunnen. Nachtegaal zou ook kunnen, maar ben ik ook niet zeker van.
Boomleeuwerik is een te eentonig geluid (was het niet).

Het zal wel een merel geweest zijn. Een veel voorkomende vogel in Amsterdam.

Als ik er nog eens langs kom zal ik nog eens extra goed luisteren.


B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Bram Rijksen

Nachtegaal kan niet (afwezig in winter) en wat betreft de boomleeuwerik ben ik erg benieuwd hoe je aan deze, toch niet zo voor de hand liggende,  suggestie komt.
Een Roodborst is één van de meest begenadigde zangers in de Nederlandse vogelwereld, klinkt zeker niet eentonig en zingt in vergelijking met Merel véél vaker in de nachtelijke uren.

Freek Verkerk

Ik heb even opgezocht welke vogels er in dit gebied zijn waargenomen; namelijk Deze
En ik denk nu dat het een Bramsijs was.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

RWester

CiteerIk heb nog even geluisterd via deze site naar het gezang van de Roodborst (die was het zeker niet, de vogel die ik hoorde veranderde zn geluid, had een heel gevarieerd lied, de roodborst heeft een te eentonig geluid.

Roodborsten kunnen heel gevariëerd zingen, van wat eentonig (winter) naar uitbundig (voorjaar, zomer).

Heb op de Veluwe 's nachts om klokslag twaalf ook wel eens uitbundig roepende Raven gehad.

En ik zie net je laatste reactie, maar Barmsijs zal wel de laatste zijn die 's nachts zingt! Met m'n hand op de Jac.P.Thijse, ik zweer het.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Freek Verkerk

CiteerNachtegaal kan niet (afwezig in winter) en wat betreft de boomleeuwerik ben ik erg benieuwd hoe je aan deze, toch niet zo voor de hand liggende, suggestie komt.
Een Roodborst is één van de meest begenadigde zangers in de Nederlandse vogelwereld, klinkt zeker niet eentonig en zingt in vergelijking met Merel véél vaker in de nachtelijke uren.
Bram,
Dat idee van die Boomleeuwerik had ik van Rob (Harderbroek). Ik heb op deze site (waarneming.nl) via menu/informatie/vogelsoorten/Roodborst geluisterd naar zijn gezang en dit vond ik eentonig. eigenlijk tweetonig. Niet lelijk, maar ik hoorde snachts in het park een heel gevarieerd geluid en redelijk krachtig (dus geen klein vogeltje).
Het kan ook een andere vogel geweest zijn hoor. Het gaat mij er niet om welke vogel het was, maar meer of het normaal was.

Ik had al eerder bedacht dat vogels zingen om gehoord te worden en omdat het in de stad vaak erg lawaaiig is, dat ze daarom in de rustige uurtjes (snachts) gingen zingen. In de zomer zingen ze zeker sochtends, maar dan is het ook al licht, maar nu was het gewoon donker, dus vond ik dat vreemd.
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

RWester

CiteerIk had al eerder bedacht dat vogels zingen om gehoord te worden en omdat het in de stad vaak erg lawaaiig is, dat ze daarom in de rustige uurtjes (snachts) gingen zingen. In de zomer zingen ze zeker sochtends, maar dan is het ook al licht, maar nu was het gewoon donker, dus vond ik dat vreemd.

Daarom lijkt het ook of vogels 's nachts harder klinken dan overdag: omdat je dan geen omgevingsgeluid hebt.  B) (om even bij je eigen icoontje te blijven)
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Roely

Citeermaar ik hoorde snachts in het park een heel gevarieerd geluid en redelijk krachtig (dus geen klein vogeltje).

Heb je wel eens een winterkoninkje horen galmen?  ^_^

Roely

Bram Rijksen

Citeer
Citeermaar ik hoorde snachts in het park een heel gevarieerd geluid en redelijk krachtig (dus geen klein vogeltje).

Heb je wel eens een winterkoninkje horen galmen?  ^_^

Roely
Zó! Als dat 's nachts losbarst vermoedt je waarschijnlijk een vette geluidsinstalatie in de bosjes. Grootte zecht dus niets.
Maar Freek, als het er verder niet zo toe doet welke vogel het precies was is het verder ook niet zo interessant om soorten als Barmsijs of Boomleeuwerik (suggestie van Rob: Boomleeuwerik 's nachts zingend in het Oosterpark? Kan me nauwelijks voorstellen dat hij dit bedoelde..) als mogelijkheden te opperen.
Voor Roodborst en Merel zijn plausibele verklaringen te geven, voor het overige wordt het al gauw giswerk.

Bram Rijksen


harderbroek

Citeerof Boomleeuwerik (suggestie van Rob: Boomleeuwerik 's nachts zingend in het Oosterpark? Kan me nauwelijks voorstellen dat hij dit bedoelde..) .
Klopt Bram,

Ik gaf alleen aan welke vogels je in de nachtelijke uren kan horen onder normale omstandigheden en dat vogels als Roodborst en Merel b.v. vaak in steden in de nacht zingen in het bijzijn van een lichtbron.

Dus niet welke vogel hij gehoord kon hebben maar meer op zijn vraag of er nog meer vogels dan behalve de nachtegaal in de nacht zingen en of roepen.

M.v.g.
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland