Hoofdmenu

Onbekende uil

Gestart door Kees Boom, januari 07, 2008, 19:54:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kees Boom

Wie weet welke uil dit is?
Zelf denk ik aan een Orthosia? maar welke?
Er zijn er nog al wat uilen die in de buurt komen met die niervlekken.
Het blijft moeilijk.

Foto is gemaakt op 27-4-06.

Met vriendelijke groet,
Kees.

Ben Kruijsen

Het is Orthosia cerasi.

Elachista

Orthosia wel, ik denk aan een andere soort: incerta.
Groet,
Tymo

Ben Kruijsen

Tymo je hebt gelijk. De golflijn is te onregelmatig voor cerasi. Incerta dus.

Kees Boom

In mijn veldgids 'Nachtvlinders van de Vlinderstichting" zie ik nu ook overeenkomsten blz.318h afbeelding 1.
De golflijn die Ben noemt loopt aan beiden uiteinden van de voorvleugel wat omhoog.
Rechtsboven net achter zijn behaarde hoofd, zit ook een wit puntje die ik ook zie bij Othosia incerta.
Ook de antennen komt overeen.
Alleen zijn in het boek de nier en ringvlekken niet zo duidelijk als in mijn foto.
En dat maakt het dan weer moeilijk zoeken.

Ben en Tymo weer bedankt.

Groetjes Kees.

Ben Kruijsen

Ik denk dat je aan de witte puntjes en de antennen niet zoveel hebt. Incerta is erg variabel. Goede kenmerken zijn bijv. de vorm van de al eerder genoemde lijn onderaan de voorvleugel, de vorm van de voorvleugelpunt (nogal spiotrs bij incerta) en de grootte van de vlinders. Incerta heeft voorvleugels tot en met 20 mm. Cerasi komt niet verder dan 17 mm. Er is wel een lichte overlap. Voorts maakt incerta een meer vlekkerige indruk, er zit meer kleurcontrast in de voorvleugels dan bij cerasi het geval is. Als je er in het voorjaar meerdere van beide (algemene) soorten hebt gezien dan begrijp je wel wat ik bedoel. Bij een foto van een enkel ex is het dus oppassen geblazen zoals bleek want ik ging even de mist in.  

Kees Boom

#6
Bedankt voor je aanvulling Ben.
Hier doe ik wat mee.
Dat je de antenne niet als kenmerk mee kunt nemen begrijp ik maar hij was er toevallig mee afgebeeld.

Alleen wat bedoel je precies met spiotrs ?
Is dit een vlinder vakterm.

Groetjes Kees

frankvb

dat lijkt me een tiepfout van "spits" :-)
Frank

Ben Kruijsen

#8
inderdaad een erg kromme "spits"