Groene paddevlieg of groene vleesvlieg

Gestart door Hans Meij, januari 11, 2008, 09:52:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hans Meij

Wie kan mij vertellen of dit de Groene paddevlieg is of de Groene vleesvlieg?.
Hans Meij

Ik zal altijd blijven wie ik ben maar ik zal nooit meer zijn zoals ik was ©Hans Meij 1996

Date Lutterop

Er zijn nog meer van deze groene vliegen dan die je noemt. Vanaf foto is dat niet te zeggen. Waarschijnlijk een Lucilia spec., maar ook dat is niet geheel zeker.

Groet,

Date

Hans Meij

Na heel veel afbeeldingen van zowel de Groene vleesvlieg alswel de Groenepaddevlieg kan ik niet anders tot de conclusie komen dat het om de vette  Groene vleesvlieg Lucilia caesar gaat....mijn dank voor de antwoorden.
Hans Meij

Ik zal altijd blijven wie ik ben maar ik zal nooit meer zijn zoals ik was ©Hans Meij 1996

Leon Olsthoorn

CiteerEr zijn nog meer van deze groene vliegen dan die je noemt. Vanaf foto is dat niet te zeggen. Waarschijnlijk een Lucilia spec., maar ook dat is niet geheel zeker.
Ik zou deze opmerking van Date ter harte nemen en er niet zelf een soortnaam op proberen te plakken. Dat gaat je met deze foto gewoon niet lukken, zeker niet door het vergelijken van plaatjes op internet (wat sowieso een zwakke methode is).
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Robert Heemskerk

En de kleur zegt ook niet zoveel, het zou bijvoorbeeld ook nog een Muscidae-soort kunnen zijn.

Calliphoridae zou het kunnen zijn maar dat is dus ook nog maar de vraag..

grunsven

Groene vleesvlieg is de default naam die iedereen overal op plakt, deze staat ook in de meeste insektengidsen.
Dat wil absoluut niet zeggen dat het ook altijd deze soort is.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Hans Meij

Citeer(wat sowieso een zwakke methode is).
Stel jij je altijd zo neerbuigend naar mensen op die een bepaalde methode hanteren omdat zij geheel nieuw zijn in de wereld van insecten? Besef dat er verschillende redenen kunnen zijn waarom iemand een methode hanteer en dan is de gebruikte terminologie volledig onterecht.
Hans Meij

Leon Olsthoorn

Citeer
Citeer(wat sowieso een zwakke methode is).
Stel jij je altijd zo neerbuigend naar mensen op die een bepaalde methode hanteren omdat zij geheel nieuw zijn in de wereld van insecten? Besef dat er verschillende redenen kunnen zijn waarom iemand een methode hanteer en dan is de gebruikte terminologie volledig onterecht.
Die opmerking was helemaal niet neerbuigend bedoelt, gewoon een reëele waarschuwing. Ik zie namelijk twee grote bezwaren aan het vergelijking van je foto's met foto's op internet:

1) internet is een vrij medium, iedereen kan er alles op plaatsen wat hij wil, zonder dat het gecontroleerd wordt. Als onder de foto van een bepaalde vlieg op iemand persoonlijke website een naam staat hoeft die dus helemaal niet waar te zijn. Bij soortenbank en soortenregister, het overzicht van waarneming.nl en de meeste gidsen kun je daar wel vanuit gaan.

2) Als je zomaar een foto vergelijkt heb je geen idee waar je op moet letten. Is het de kleur van de dijen, de wang, het aantal antenne-segmenten of de vleugelbeadering? Ook daarom zijn determinatiesleutels of pagina veel beter dan zomaar vergelijken.

Ik ben zelf ook maar een beginner en pretendeer helemaal niks. Het verbaasde me gewoon dat je eerst om hulp vraagt en die als die eenmaal geboden wordt in de wind slaat.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Robert Heemskerk

Wat ikzelf ook wel zie, dat sommige determinatiefouten op het intnernet overgenomen worden door anderen. En je gaat dan haast geloven dat het goed is.
Je moet je dus heel goed afvragen hoe betrouwbaar de bron is! Kritisch zijn is leuk en je leert er veel van. Dat een soort soms niet op naam te brengen is, is helemaal niet erg dus.
Verder zie (op het net) je meestal maar enkele soorten van een familie, bij het bekijken van bijvoorbeeld een soortindex(of determinatie-tabel) zie je dan pas hoe groot zo'n groep kan zijn.. of hoe moeilijk de determinatie is.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook wel 's een soort een naam gaf, die bij nader inzien totaal anders was. En soms zijn bepaalde soorten bijzonder moeilijk op naam te brengen. Vleesvliegen zijn bijvoorbeeld zo'n groep, ga maar eens naar enkele discussies kijken op  diptera.info..

Hierbij ook een link met enkele details en kenmerken waar bij determinatie vaak op gelet wordt:
http://www.nku.edu/~biosci/CoursesNDegree/...Key/species.htm

Veel insectengidsen zijn vaak onvolledig en behandelen de algemeenste soorten.

Hans Meij

Dank je Robert voor dit fatsoenlijk en met getuige van wederzijds respect antwoord.........zo kan het ook.

Er zijn op internet heel veel fora's, zowel Nederlands als buitenlands, wat insecten betreft en het zijn die fora 's die ik bezoek en daar een vergelijk probeer te treffen aan de hand van wat ik zie en wat ik zelf heb aan fotomateriaal. Als volslagen leek zie je door de bomen het bos niet meer en zeker als Prof. x en Dr. Y beide een zeer verschillenden oordeeel geven, dan is het voor de leek al helemaal niet te doen...........maar we houden vol.

Groet,

Hans Meij
Hans Meij

Date Lutterop

Dag Hans,

Ik begrijp dat je je methode gevonden hebt om insecten te determineren. Dat veel mensen deze methode zullen bekritiseren is iets waar je aan zult moeten wennen, want het is in dit geval niet de juiste methode. Als iemand je daar op probeert te wijzen, zoals in onderhavig geval Leon dat doet, vind ik het jammer dat je dat niet op zijn waarde kunt inschatten.
Zoals je zelf aangeeft ben je een leek op dit gebied. Het zou je sieren als je daardoor juist open zou staan voor (positieve) kritiek. Op dit forum zou je veel kunnen leren. Maar dat lukt niet door reacties van forumleden negatief uit te willen leggen of er in het geheel niet op te reageren.
Aan de waarschuwingen met betrekking tot internet (zie ook reactie van Robert) zou ik  nog wel het een en ander toe kunnen voegen. Maar daar zie ik voorlopig maar even vanaf - goede kans dat je dit niet leest.....? Of heb ik het mis?

Groet,

Date

Hans Meij

Beste hr. Lutterop

Kritiek, en zeker positieve kritiek waardeer ik ten zeerste. Waar ik echter grote moeite mee heb is neerbuigende kritiek en de haast dictatoriale wijze waarop iemand zich uitlaat ten aanzien van een andere methode. Dat het zeer zeker ook anders kan bewijzen uw antwoord en het antwoord van Robert. Men kan iemand ergens op wijze op een correcte nette manier of men kan iemand met een knuppel in een richting wijzen. Op dit forum heb ik menigmaal opbouwende kritiek gehad aangaande mijn zoektocht en ik heb ze stuk voor stuk op hun waarde geschat getuige de antwoordden die ik daarbij gegeven heb en zal dat dan ook zeer zeker blijven doen op een even nette correcte beleefde wijze zoals ik dat gewend ben.

Hans
Hans Meij

Date Lutterop

Laat ik dan tot slot zeggen dat niemand hier neerbuigend wil doen, maar alleen maar heeft willen aangeven (vaak zelf door schade en schande wijs geworden) dat de wijze waarop je tot identificatie van deze groene vlieg bent gekomen nogal erg kort door de bocht is. En dat is jammer, aangezien dat het waarnemingenbestand van waarneming.nl onnodig vervuilt.
Je ietwat aangebrande reactie op de post van Leon lijkt me dan ook enigszins ongepast.
Je zou ook vorige opmerkingen hierover op dit forum eens kunnen nalezen. Ook het forum van diptera.info is de moeite van het lezen waard, niet alleen met betrekking tot het "groene-vliegen-probleem".
En om nog even terug te komen op de foto: aan de hand daarvan is de vlieg eigenlijk alleen maar te identificeren als Diptera spec. (maar wel een mannetje - de ogen raken elkaar).

Groet,

Date

Groet,

Date