Een bijzonder mugje

Gestart door javanerkelens, januari 09, 2008, 20:22:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Ik weet niet goed wat ik moet doen, als je iets wil invoeren, maar je krijgt hem niet ingevoerd omdat de soort niet voorkomt in de database.
Deze mug heb ik op Diptera.info gezet en mij werd verteld dat dit de Oropezella sphenoptera (fam. Hybotidae)is en volgens de Ned. Soortenregister komt is er maar één soort voor in nederland........en laat ik die nou net op de gevoelige plaat gezet hebben.
Dus kan iemand mij helpen, hoe ik deze moet invoeren.

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

lo.troisfontaine

Hoi Joke,

als je naar het hoofdschermgaat kun je bij informatie het verzoek indienen om een soort tot te voegen.

dus Waarneming.nl aanklikken, dan weer Waarneming.nl aanklikken en dan zie het in het bovenste item staan.

dan zal de admin binnen enkele dagen jouw verzoek inwilligen.

lukt altijd.

groeten,

Lo

David Tempelman

dag Joke,
Ik heb zojuist Oropezella sphenoptera toegevoegd. Hij stond er idd nog niet in.
Het is een Hybotidae, dat zijn een soort dansvliegen. Geen mugje dus!
Volgens mij kun je hem nu gewoon invoeren. Ik heb hem maar even op zeldzaam gezet..gaat het systeem je vragen of je het zeker weet
:P groetjes David
met vriendelijke groet,
David

David Tempelman

hm, adminpost heeft elkaar gekruist.
achja. net nog even in de Beuk gekeken: 163 soorten Hybotidae in NL ...!!
met vriendelijke groet,
David

lo.troisfontaine

tuut tuut,   lijkt ...................   wel

Lo

javanerkelens

Heeeeeeeel erg bedankt ! :duim:
Inderdaad 163 soorten dansvliegen, maar één soort van de fam. Oropezella.
Zo klopt het volgens mij.. ;)

Groetjes Joke  :wub:  
Groet,
Joke (van Erkelens)

jan cuppen

Oropezella is dus geen familie. :( . Er zijn dus nog 162 soorten Hybotidae die waarschijnlijk veel lijken op jouw dier!!!!
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

javanerkelens

Uhhhhhhh.......Je hebt toch de hoofdfamilie (Hybotidae) met onderfamilies (die ook met een hoofdletter worden geschreven, zoals Oropezella)....en dan toch de soortnaam( sphenoptera) ?? :blink:

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Date Lutterop

Of nog duidelijker: de familie heet Hybotidae. In deze familie zitten meerdere geslachten, waaronder Oropezella.

Groet,

Date

javanerkelens

Ik heb mij al aangemeld bij EIS als lid en dan maar eens naar een leuke cursus.
Het is toch wat met mij...... :angel:

Dus:
Familie
Geslachten
soort

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Date Lutterop

...en wat zal het nog worden. Maar je bent op de goede weg...

Groet,

Date

David Tempelman

ik deeenk dat de Empididae en Hybotidae vroeger fijn in 1 familie zaten. maar nu zijn ze uitelkaar. je hebt dus nu 175 soorten Empididae en 163 soorten Hybotidae in NL.
dit allemaal onder de NL naam 'dansvlieg'.
samen zitten ze dan wel weer in de superfamilie Empidoidea.
overigens kunt je (bij dieren) wel aan de naam zien welk level je hebt:

-oidea = superfamilie
-dae = familie
- nae = onderfamilie

groetjes, David
met vriendelijke groet,
David

Louis.Boumans

In mijn exemplaar van Beuk worden 123 soorten Hybotydea an NL gemeld (niet 163).
En inderdaad maar één van het geslacht (= genus) Oropezella.

Om nou de pret te bederven: het feit datter maar 1 soort van NL bekend is, betekent niet automaties datter maar 1 soort voorkomt. Deze kleine vliegjes worden maar weinig bestudeerd, en een verdachte onstandigheid is dat er uit Belgie, D en UK veel meer soorten bekend zijn.

Maar, om positief te eindigen: op de site van Fauna Europaea zien we dat voor het geslacht Oropezella in heel Europa maar een soort wordt gemeld. Dus als de identificatie vanhet genus juist is, zal e soortnaam dat ook wel zijn.

Mooi! Louis

javanerkelens

CiteerIn mijn exemplaar van Beuk worden 123 soorten Hybotydea an NL gemeld (niet 163).
Klopt, dat staat ook in mijn exemplaar van Beuk 2002, maar laatst had ik ook in een topic info gehaald uit dit boek over het aantal vliegen van een bepaalde soort (ben kwijt welke vliegensoort het was), maar toen kreeg ik als commentaar dat dit niet klopte.....dus ik dacht....het aantal zal inmiddels wel toegenomen zijn...sinds 2002.  Dus hoe up to date is het boek nog van 2002. :blink:

En of het klopt dat er maar één soort gevonden is in Nederland, dat zal ongetwijfeld wel niet het geval zijn, maar als amateur is het nog moeilijk om de precieze eigenschappen en kenmerken van deze soort te achterhalen, zodat ik eventueel een andere soort zou kunnen herkennen.
Dat is voor mij op dit moment gewoon puur mazzel hebben en iemand met verstand van deze soort, die mij kan vertellen, dat het juist die soort is. ;)

Maar blijft wel erg leuk !!!!

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)