Rode slijmzwam

Gestart door Marian van Bert, december 22, 2005, 09:44:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Geeft John ook excursies dan? Is trouwens al langgeleden dat we iets van hem gehoord hebben.

Elachista

#31
Nee, John woont vlak bij je  B)

Ik heb ook nog geen bericht van hem ontvangen, komt nog wel.
Straks is wordt het nog een kerstkindje..
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Nou, is denk ik toch ongeveer 60 tot 70 kilometer. Maar dat zou ik er wel voor over hebben. ;)  

Elachista

Inschattingsfoutje. Maar hier is het precies hetzelfde, de meest dichtsbijzijnde excursies zijn vaak in Overijssel/Gelderland. Dat is ook wel 60 kilometer voor mij.
Gelukkig ben ik hier nog lang niet uitgekeken, er valt hier nog zoveel te ontdekken.
Groet,
Tymo

feel4nature

Citeeren had ook het idee om eens met een excursie mee te gaan. Heb ook interesse om een cursus te gaan volgen om met de microscoop te gaan werken. Weet jij waar ik het beste terecht kan om hier informatie over op te vragen?

p.s. Jij hebt net als Marian ook al een heel mooi lijstje met hele mooie soorten!
het lijkt me dat je daar het beste voor naar de site van de N.M.V. kunt gaan...ik kan voorlopig nog geen (goede) microscoop betalen(ik zoek nog steeds een suikeroompje) dus ik hoef ook niet verder met de microscoop te leren omgaan.
dat heb ik trouwens al op school geleerd, maar het moeilijkste schijnt het oplossen en bewerken met chemicalien te zijn.
ik meende idd dat John daar ook mee bezig was.

dat ik een aardige lijst heb wil volgens mij alleen maar zeggen dat ik erg geboft heb met mijn telvakken en de excursies, en dat ik iets grandioos verkeerd doe....het schijnt namelijk zo te zijn dat er maar ongeveer 200 soorten zijn die je macro kan determineren....ik zit nu ergens op de 260.... daar klopt dus iets niet...
natuurlijk met groet, Ali.

Arno van Stipdonk

Dat geloof ik Tymo. Denk dat er overal veel te zien is. Vaak vind je op de meest onverwachte plaatsen ook de leukste en mooiste paddestoelen.
Nu heb ik hier in de omgeving ook niet te klagen. Rond Weert zijn overal bossen en diverse soorten natuurgebieden. Dus nog heeeel veel te ontdekken.
Kijk er nu al naar uit!

feel4nature

CiteerGeeft John ook excursies dan? Is trouwens al langgeleden dat we iets van hem gehoord hebben.
volgens mij geeft John toch ook excursies?
natuurlijk met groet, Ali.

Arno van Stipdonk

Citeeren dat ik iets grandioos verkeerd doe....het schijnt namelijk zo te zijn dat er maar ongeveer 200 soorten zijn die je macro kan determineren....ik zit nu ergens op de 260.... daar klopt dus iets niet...
Ja, maar je hoort en leest verschillende aantallen. Ik heb ergens gelezen dat er ongeveer 380 soorten zonder microscoop te herkennen zijn. Dus dan kun je nog even vooruit! En wij hebben de hulp van echte kenners, dat scheelt ook nog een stukje.

feel4nature

CiteerNee, John woont vlak bij je  

Ik heb ook nog geen bericht van hem ontvangen, komt nog wel.
Straks is wordt het nog een kerstkindje..
het wordt vast een jongetje...daar zet ik een rolade op :lol:  
natuurlijk met groet, Ali.

Corryabbink

Hoi Ali,

Dat ontdek je later dan wel weer. Meestal is het nl. zo dat je om zeker te zijn van een soort dit door microscopische kenmerken leert. Dat is in de mossenwereld ook zo. Later ken je het mos/paddestoel zo goed dat dat niet altijd meer nodig is. In dit geval had je natuurlijk ook soms advies van het forum van sommige ervaren kenners en hoeven de soorten helemaal niet fout te zijn.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

CiteerLater ken je het mos/paddestoel zo goed dat dat niet altijd meer nodig is.
Klopt Corry! Vandaag zag ik enkele vuurzwammetjes. Na alle fopzwammen zag ik nu meteen dat dit ze niet waren. Yes!

feel4nature

natuurlijk Corry, dat klopt...dat heb ik ook gezien op de excursies....toch geeft dat me soms wel een onbestemd gevoel, alsof je het nooit echt honderd procent zeker zult weten...
maar ik heb ook soorten die ik met mn ogen dicht herken...zoals  het fluweelpootje of de leocarpus...
natuurlijk met groet, Ali.

Corryabbink

Het is meest een kwestie van ervaring maar voor je die hebt..........
Je moet eerst heel veel soorten in je geheugen bergen en dat duurt een tijdje. De een is er wel sneller in dan de ander maar als ik alles op een rijtje zet heb zelfs ik nog wat geleerd. Ik denk dat volgend jaar het beeld voor mij veel duidelijker wordt omdat niet alles dan meer nieuw is en ik veel beter weet waarop te letten.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

feel4nature

Corry, mag ik je vandaag even een complimentje maken....
wat leer jij onvoorstelbaar snel zeg! ik denk dat je een stapje op ons voor bent omdat je al heel goed weet hoe je de juiste kenmerken uit de boeken kunt halen.
maar echt proficiat!
natuurlijk met groet, Ali.

Corryabbink

Ik bedoel met "zelfs ik" op mijn leeftijd. Ik wist hoegenaamd niets van paddestoelen.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Nou Corry, dat is dan verleden tijd, want je weet er inderdaad al heel veel van. Ben het helemaal met Ali eens. :duim:

 

feel4nature

CiteerIk bedoel met "zelfs ik" op mijn leeftijd. Ik wist hoegenaamd niets van paddestoelen.

Corry.
volgend seizoen leer jij ons hoe het zit met de kenmerken...deal?
natuurlijk met groet, Ali.

Corryabbink

Ali,

Bedankt voor het compliment. Dat is ook een kwestie van ervaring met planten, mossen enz. Maar voor de paddestoelen gaat het niet op. Het kost me veel tijd voor ik ergens vrij zeker van ben omdat mij de juiste lectuur ontbreekt.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

feel4nature

CiteerAli,

Bedankt voor het compliment. Dat is ook een kwestie van ervaring met planten, mossen enz. Maar voor de paddestoelen gaat het niet op. Het kost me veel tijd voor ik ergens vrij zeker van ben omdat mij de juiste lectuur ontbreekt.

Corry.
niet te bescheiden Corry, ik weet wel beter. ik heb meerdere beginners gezien, en van alle pak jij het het snelste op.
ik mag van mezelf zo eigenwijs zijn om te zeggen dat ik ook snel leer, ik ben tenslotte ook nog maar (in totaal) een maand of 5-6 bezig met de zwammen, en ondertussen ben ik heel druk bezig met planten, (beetje) mossen, allerlei dieren, en op dit moment ben ik druk bezig met vogels. deze laatste groep vind ik knap moeilijk omdat ik geheel visueel ingesteld ben... ik heb nog nooit naar vogeltjes geluisterd....maar ik moet wel omdat ik volgend jaar begin als vrijwillige gids voor het fryske gea....
natuurlijk met groet, Ali.

Corryabbink

#49
Hallo Ali,

Alle succes. Loop niet te hard van stapel een mens kan niet alles tegelijk. Ik heb alles al gedaan wat er te doen was. Vogelen, weidevogelbescherming, planten, mossen, kranswieren, vlinderen, excursies enz.enz. Je moet soms wel afstand nemen anders kom je erin om. Vaak kon ik ook geen nee zeggen en deed een excursie terwijl ik veel liever alleen in het veld zou zijn en er bleef altijd was- en strijkgoed, naaiwerk, boerderijwerk enz. enz. liggen. Nu heb ik zoiets van ik doe waar ik zin aan heb en die excursie, boekuitreiking enz. dat kunnen ze ook wel zonder mij. Geeft meer rust om te doen wat ik zelf wil en dat is nog heel veel. Denk maar aan de paddestoelen.
Voor ieder onderwerp dat je noemde heb je zo'n 5 jaar nodig om er goed thuis in te worden maar jij hebt nog een heel leven voor je dus alle succes.

Bedankt voor de gezelligheid en ik hoop nog lang van jouw kennis en humor op het forum te genieten.
Een goede kerst en geef je dochter een knuffel van mij :wub: (ik kon geen kus vinden bij de smilies)
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

feel4nature

jij ook een goede kerst Corry, en een knuffel terug (ook van mij....grijns)
natuurlijk met groet, Ali.

Corryabbink

Bedankt.

Tymo natuurlijk geldt het ook voor jou als we jou niet hadden met alle humor en kennis.
Om een knuffel van mij zit je niet verlegen maar je krijg er toch een :wub:

Goede kerst.
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Groet,
Tymo

Elachista

...Ik bedoel, zocht je die emoticon?  :P  
Groet,
Tymo

Corryabbink

Ja. Maar wist niet meer hoe het zo snel voor elkaar te krijgen  :o
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

feel4nature

#55
Citeer...Ik bedoel, zocht je die emoticon?  :P
hihi
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

dat lukt mij alleen maar zo....
natuurlijk met groet, Ali.

Elachista

[IMG]http://mediatheek.thinkquest.nl/~llc239/forum/images/smiles/22.gif[/IMG]

Of via de bekende img en /img  :gap:  
Groet,
Tymo

feel4nature

#58



je hebt het wel tegen een digibeet hoor! dus wat is img?

grijns, de code copieren is gelukt....
natuurlijk met groet, Ali.

Elachista

#59
Als je een bericht plaatst dan heb je de knop IMG.
Dat staat voor Image.

Stel: je hebt een plaatje op internet gevonden, en die wil je in een bericht hebben (niets uploaden, gewoon in je bericht zetten).
Dan doe je heel simpel rechtermuisklik óp dat plaatje.
> Eigenschappen > Vervolgens kopieër je het adres van dat plaatje (selecteren, ctrl+c).



..En druk je op IMG, en doe je ctrl+v.


That's all, 1x gedaan, dan weet je het


:)
Groet,
Tymo