Hoofdmenu

Bruine Rat

Gestart door frankw, januari 09, 2008, 12:57:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Ik zag onlangs 2 huismuizen op mijn balkonnetje foerageren van vogelvoer, toen ik ze met de zaklamp bescheen sprong er opeens een andere grotere 'muis' uit de plantenbak en greep de huismuizen. Naar later bleek was het geen muis maar een Bruine Rat..
Is het 'normaal' dat de ratten zo vel zijn tegen muizen?

Overigens gaat dit topic meer om de vraag hoe ik van die rat af ga komen..

De situatie is als volgt: Ik heb een klein (1m2) uitstekend balkon met daarop een vogelhuis met bollen en voersilo's ed. en een Fuxus in een pot. Nu liet de rat zich afgelopen weekend ook overdag zien en nu blijkt dat íe een hol heeft gemaakt in de pot. Nu vind ik die muizen niet zo erg zolang ze niet binnen komen, maar een rat die standaard op mijn balkon woont gaat me iets te ver..  :censored: Nu wil ik van dat ding af, maar hoe? Gif strooien kan niet i.v.m. de vogels. Muizenval zetten kan ook niet ivm de vogels...
Is er misschien een soort val/klem o.i.d. die je in het hol kan stoppen zodat de overige bezoekers van mijn balkon geen risico lopen?

Of heeft iemand anders misschien een andere suggestie? Bugs?


Ik ga zowieso morgen met de hogedrukspuit mijn balkon grondig reiningen misschien dat dat al scheelt..

tekenaar

#1
rattenvallen zijn te koop bij de boerenbond/welkoop, zowel kooivallen als klemmen. Van 's avonds na zonsondergang zetten en 's ochtends voor zonsopgang weghalen...


En, ja, het is bekend dat bruine ratten andere knaagdieren (en, als ze de kans krijgen, vogeltjes) vangen en opeten. Veel meer knaagdieren hebben carnivore neigingen (b.v. huis- en bosmuizen eten graag spinnen).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

evertdirks

Citeer(b.v. huis- en bosmuizen eten graag spinnen).
En dan heb je weer spinnen die muizen eten :grin:

B) vert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

frankw

Citeerrattenvallen zijn te koop bij de boerenbond/welkoop, zowel kooivallen als klemmen. Van 's avonds na zonsondergang zetten en 's ochtends voor zonsopgang weghalen...


En, ja, het is bekend dat bruine ratten andere knaagdieren (en, als ze de kans krijgen, vogeltjes) vangen en opeten. Veel meer knaagdieren hebben carnivore neigingen (b.v. huis- en bosmuizen eten graag spinnen).
ja dat heb ik gehoord ja. 'Mijn mussen' zijn niet echt bang voor m ze zitten naast elkaar in de boom/struik.. De muizen heb ik sinds de 'aanval' niet meer gezien.. Die schreeuwden het ook uit toen de Rat ze greep..

Ik zal eens kijken voor zo'n rat vriendelijke val. Nu maar hopen dat deze de beesten wel binnen houdt.. Bij de muisvriendelijke val kwam ik elke ochtend en dan washet voer verdwenen en de muis ook... :angry:

en ohja ik kan idd ook die vallen voor het licht weer weghalen... Ik ben weer lekker bij vandaag :wub:  

frankw

Wel typisch om te zien dat sinds ze de school tegenover mijn flat hebben gesloopt het hier stikt(e) van de muizen (-12 ;) ) en nu dus ook een rat...

Tim Asbreuk

Je kunt het hol van de rat vol laten lopen met water dan zijn ze er snel uit.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

javanerkelens

De rat komt in eerste instantie natuurlijk af op het voer!
Als je dat zo neerhangt, dat de rat er niet bij kan, dan wordt het al minder interessant voor de rat (en muizen).
Nou kunnen muizen en ook ratten redelijk klimmen....dus ze moeten niet omhoog kunnen klimmen naar het vogelvoer.
Dan heb je natuurlijk nog het probleem van de vallende zaadjes die weer op de balkonvloer terecht komen, die moet je natuurlijk ook niet laten liggen.

Misschien een idee om iets te maken wat je makkelijk neer kan hangen en s'avonds weer eraf kan halen (s'nachts komt er toch geen vogel).
En eventueel kun je dan s'avonds ook nog een valletje neerzetten, mocht je last blijven houden.

Succes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

frankw

CiteerJe kunt het hol van de rat vol laten lopen met water dan zijn ze er snel uit.
die had ik gedaan dat vondt ie iig niet leuk, hij was snel weg.. Sindsdien niet meer gezien ook.. Alleen wonen er nu 8 muizen in :censored: ...

Ik ga iets maken waardoor ze niet meer tegen mijn vogelhuis(VH) op kunnen klimmen. Had ik via vogelbescherming zo'n mooie voedersilo gekocht met zo'n opvangbakje eronder.. Handig! maar toch niet.. De rand van het opvangbakje is 2cm van de paal van mijn VH. Kijk ik 2 dagen gelden naar buiten met de zaklamp, zitten er 7 huismuizen op dat bakje... :gap:  Dus er maar direct weer af gehaald..

Tim Asbreuk

Je kunt misschien de paal er af halen en het huisje aan het balkon boven je hangen ofzo. Niet aan een muur want daar klimmen de muizen zo tegen op. Of de afstand tussen de paal en het huisje vergroten.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

frankw

Er zit boven mij geen balkon.. Deze is 'ingebouwd'.

Maar Ik heb al iets bedacht: ik haal bij de bouwmarkt oid. een paar mm dik, flexibel, plastic snij daar een 30cm brede 'lap' uit en snij er een soort half ovaal in en deze vouw ik rond de paal met de aflopende klant naar beneden, vast kitten en dan heb je zo'n kap als honden omhebben na een operatie. Dat zou ze het toch wat moeilijk moeten maken..

frankw

hmmm de natuur helpt me ook een handje, gisteravond een Uil die een muis van mn balkon plukte.. Echt super gaaf!

Vandaag maar wat voer aan de buitenkant van het balkon gestrooid misschien komt ie wel terug en dan kan ie makkelijker bij zn prooi :duim:  

Sjoerd v Wierst

Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

frankw

#12
Ja ik ben er helemaal happy mee! Overigens zat ie er zaterdag en zondag ook weer. En zie ik tegenwoordig beduidend minder muizen. :duim:
Ook wel grapig om te zien is hoe de muizen hun gedrag aanpassen aan zulk gevaar.
De 1e keer dat ik zag dat de Ransuil een aanval deed op het balkon zat er een muis in het vogelvoederhuisje, deze heeft vervolgens minimaal 2 uur geen millimeter bewogen, bang om gehoord en/of gezien te worden natuurlijk.

Ook merk ik dat ik 's avonds bijna geen muis meer zie, maar juist 's ochtends en aan het eind van de middag. Grappig dat ze direct die link leggen. (als dat zo is)

frankw

De uil is er nog steeds  :duim:  nog 1 muis gezien de laatste dagen.. :P