Hoofdmenu

Spitsmuis

Gestart door maartenimmerzeel, februari 07, 2008, 19:16:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenimmerzeel

Hallo,

Kan iemand zien welke spitsmuis dit was?

Ik vermoed bosspitsmuis, maar misschien zijn er andere mogelijkheden...

Groeten Maarten
Groet Maarten Immerzeel


Tim Asbreuk

#1
Zie vogel forum. Lijkt mij ook een bosspits spec. welke durf ik geen uitspraak over te doen. Hier voor moet je de hoek tussen het voorste en dat bovenste uitsteeksel bekijken en of de laatste snijtand in het verlengde van de kaak ligt of iets geknikt is. Maar dit wil nog wel eens variƫren
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Rudmer Zwerver

#2
Door de rode tandpunten is huisspitsmuis en veldspitsmuis uitgesloten.


Blijven over bospitsmuis spec., dwergspitsmuis en waterspitsmuis.

Ik weet niet of je schedel nog hebt, dan zou je hem op kunnen meten. De lengte van de schedel in mm (zonder de voortanden): BSM = 17,7 t/m 20,2, DSM = 14,1 t/m 17,1, WSM = 19,3 t/m 23,0.

Als ie nou net tussen 19,3 en 20,2 mm is, heb je pech. Dan kan het een BSM of een WSM zijn. Dan zul  je het met een ander kenmerk moeten doen.
Rudmer

maartenimmerzeel

De lengte van de schedel is 18mm.

Lengte van de staart ongeveer 40mm, die zat ook in zijn geheel in de braakbal.

Klopt het dat alleen kerkuilen spitsmuizen eten?
Groet Maarten Immerzeel


Rudmer Zwerver

Dan zal het een Gewone of een Tweekleurige bosspitsmuis zijn. Die hebben een gedeeltelijk gespreid voorkomen, maar ook een grote overlap. Waar is ie gevonden?

Kerkuilen zijn inderdaad de enige uilen die alle types muizen in gelijke hoeveelheden eten (relatief gezien). Daarmee zijn Kerkuilenballen waardevol voor onderzoek aan de zeldzame Waterspitsmuis. 1 op de 100 muizen in Kerkuilenballen is een WSM (als ze tenminste voorkomen in de omgeving). Dat houdt in dat je flink door moet pluizen dus... De Bosspitsmuis is algemener. Toch halen spitsmuizen nooit de dichtheden die bijvoorbeeld Veldmuizen kunnen halen. Dat komt doordat het roofdiertjes (insecteneters) zijn.
Rudmer

mlahaye

En omdat spitsmuizen pas in hun 2e levensjaar jongen krijgen (dus na de moeilijke winterperiode). Veldmuizen kunnen al na enkele weken jongen krijgen. waardoor de populatie in een goed jaar enorm snel in aantal kan toenemen.

Groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren