Hoofdmenu

Vrouw alleen

Gestart door Inge van der Wulp, januari 09, 2008, 09:31:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

#30
CiteerHet is helaas niet anders meer tegenwoordig.
Moeten we vooral hard tegen elkaar blijven roepen - dan weet je zeker dat op het laatst iedereen achter elke boom spoken of terroristen of wat dan ook ziet en helemaal niemand meer 'normaal' met elkaar omgaat als je een keer een onbekende tegenkomt in de o-zo-grote-boze-buitenwereld. Sorry, ik blijf vinden dat je toch hoofdzakelijk jezelf niet gek moet maken en onderling angst moet aanpraten. Natuurlijk lees/zie je veel over rottigheid, daar zorgen onze sensatiegeile media wel voor die van elke mug een wahwah-o-wat-vreselijke-olifant maken - goeie/leuke dingen worden niet of nauwelijks verteld.

Hoe vaak kom je niet iemand tegen die je bezig ziet en gewoon een leuk praatje maakt? Ja, ja, ik weet het, rustig maar, dat zijn natuurlijk juist de gevaarlijke! Die, die vriendelijke lijken - nee, vooral voor vriendelijke mensen moet je eigenlijk meteen al je taser, pepersproei, hond en mes in de aanslag hebben!!!!  :wacko:

In wat voor wereld wil je leven?

Gaan we allemaal binnenkort alleen nog maar tot de tanden bewapend de straat op in ons o-zo-enge Nederland? Laat me niet lachen (huilen?). Als er echt rottigheid op de loer ligt helpen al je wapens en honden ook niet meer - dat lost echt niets op. Beter de oorzaken aanpakken en één van die oorzaken is juist dat iedereen bang is/doet en niks met elkaar te maken wil hebben. Als je de enge jongens gewoon vriendelijk groet en normaal aanspreekt en ze duidelijk maakt dat je (A.) niet bang bent, maar (B.) wel graag met rust gelaten wilt worden (ze jagen de dieren weg ofzo!) loop je volgens minder risico dan met wat voor vage wapens en bang/onzeker/onvriendelijk gedrag dan ook.

Gdvrdgdvrgrtzzzz
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vuurvlinder

Ik snap dit hele topic eigenlijk niet. Ik ga altijd alleen op pad en neem alleen een mobiele telefoon mee. Is handig als ik ergens in de hoge vegetatie lig met een gebroken poot.  :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

linda

CiteerBlijft mijn vraag over hoe anderen vrouwen dit ervaren. Kies je bewust drukkere gebieden? Of juist niet. Neem je iets extra's mee? Laat je het thuisfront altijd weten waar je heen gaat? Dat soort dingen. Ik vertel thuis altijd naar wel gebied ik ga zodat er in ieder geval iemand waar ik ongeveer ben. Maar ik ga wel en het liefst alleen.  :grin:

Ik ga ook gewoon het liefst alleen op pad, vriend/andere medewandelaars stellen het meestal niet zo op prijs als ik bij elk beestje/plantje stil blijf staan :rolleyes: . Als ik alleen ga kan ik zelf beslissen waar ik heen ga en hoelang. Ik heb nog maar weinig vervelende situatie's mee gemaakt en ik voel niet onveilig of kwetsbaar als ik alleen op pad ben, sta er eigenlijk ook nooit zo bij stil.
Ik hou van rust en kies dus bewust niet al te drukke gebieden, mobiel heb ik wel altijd bij, mocht er iets gebeuren. Het thuisfront heeft eerlijk gezegd meestal geen idee van waar ik uithang, maar daar is die mobiel dan weer handig voor :) . De hond gaat meestal mee, en hoewel ze ondanks haar geringe grootte best wel indruk kan maken, gaat ze mee voor de gezelligheid en niet voor de veiligheid ;) .  
Groeten,

Linda

Imperator

Citeer
CiteerHet is helaas niet anders meer tegenwoordig.
Moeten we vooral hard tegen elkaar blijven roepen - dan weet je zeker dat op het laatst iedereen achter elke boom spoken of terroristen of wat dan ook ziet en helemaal niemand meer 'normaal' met elkaar omgaat als je een keer een onbekende tegenkomt in de o-zo-grote-boze-buitenwereld. Sorry, ik blijf vinden dat je toch hoofdzakelijk jezelf niet gek moet maken en onderling angst moet aanpraten. Natuurlijk lees/zie je veel over rottigheid, daar zorgen onze sensatiegeile media wel voor die van elke mug een wahwah-o-wat-vreselijke-olifant maken - goeie/leuke dingen worden niet of nauwelijks verteld.

Hoe vaak kom je niet iemand tegen die je bezig ziet en gewoon een leuk praatje maakt? Ja, ja, ik weet het, rustig maar, dat zijn natuurlijk juist de gevaarlijke! Die, die vriendelijke lijken - nee, vooral voor vriendelijke mensen moet je eigenlijk meteen al je taser, pepersproei, hond en mes in de aanslag hebben!!!!  :wacko:

In wat voor wereld wil je leven?

Gaan we allemaal binnenkort alleen nog maar tot de tanden bewapend de straat op in ons o-zo-enge Nederland? Laat me niet lachen (huilen?). Als er echt rottigheid op de loer ligt helpen al je wapens en honden ook niet meer - dat lost echt niets op. Beter de oorzaken aanpakken en één van die oorzaken is juist dat iedereen bang is/doet en niks met elkaar te maken wil hebben. Als je de enge jongens gewoon vriendelijk groet en normaal aanspreekt en ze duidelijk maakt dat je (A.) niet bang bent, maar (B.) wel graag met rust gelaten wilt worden (ze jagen de dieren weg ofzo!) loop je volgens minder risico dan met wat voor vage wapens en bang/onzeker/onvriendelijk gedrag dan ook.

Gdvrdgdvrgrtzzzz
Maar je niet zo druk, zou ik zeggen, Arp.

De weinige incidenten die ik beschreef kunnen inderdaad niet op (zeker getalsmatig) tegen de vele leuke ontmoetingen die ik had in het veld.

Desalniettemin ben ik door deze incidenten, zoals ik al aangaf, wat voorzichtiger geworden en wat ik al zei, echt minder onbevangen. Gelukkig is mij, wat dit betreft, niets ernstigs overkomen, maar had het ook anders kunnen zijn.
Ik vertrouw toch graag op mijn intuitie en gezonde verstand.  
vriendelijke groet,

Trees

Arp

#34
CiteerIk vertrouw toch graag op mijn intuitie en gezonde verstand.
Moet je ook zeker blijven doen(!) Ik probeer alleen een weerwoord te geven tegen de algehele "angstcultuur" die in NL opgekweekt wordt - op allerlei gebieden. Als je kijkt wat we de afgelopen jaren aan vrijheden hebben moeten inleveren omdat we bang gemaakt worden - en elkaar fijn bang maken, omdat we de media napraten wordt je toch totaal niet goed? Een totalitaire bewakingsstaat (Brave new world) waar we hard naar op weg zijn is geen oplossing en het elkaar aanpraten van het nut van dragen van wapens evenmin. Je moet je met 'wapens' niet veiliger "voelen" want dat ben je namelijk niet.

Als één of andere kutpuber een mes of pepersproei bij zich steekt twijfelt niemand eraan dat die een pak rammel verdient, of op zijn minst een "goed gesprek" om zulk idioot gedoe zo snel mogelijk weer af te leren. En hier zitten mensen elkaar gewoon aan te praten dat "vrouwen alleen" zich maar beter wel kunnen 'bewapenen'    :wacko: Sorry, dan ben je bij mij dus het "gezond verstand" wel voorbij. Ik maak me niet druk, maar ik ga ook zeker niet "meelullen" met zulke onzinnige kroegpraat.

Natuurlijk moet je gevaar niet onnodig opzoeken, maar voor mij ligt die grens ergens bij dingen als er niet tussendoor lopen als twee jeugdbendes van gedrogeerde losgeslagen 8-14 jarigen elkaar met vuurwapens te lijf gaan. In de meeste "mindere" gevallen wordt de wereld er ook niet beter op door de andere kant op te lopen. Gewoon mensen rustig(!) confronteren met hun gedrag als je dat als onplezierig ervaart doet meer wonderen dan een basishouding van angst of dreigen.

Ik ben zelf veel 'banger' voor een maatschappij waarin iedereen elkaar in eerste instantie wantrouwt en als potentiële crimineel of overvaller tegemoettreedt, dan voor die paar promille asociale idioten die tussen ons rondlopen. Vandaar mijn reacties hier.

Wie zegt dat die voorbijrijdende jongeman op zijn brommer die verderop achter een boom ging staan niet gewoon een plek zocht om te 'wildplassen' (kan reuze opluchten), maar ervan afzag omdat er toch teveel publiek naderde?

Of die jongens in het bos die de andere juffrouw ertoe brachten een hond te nemen? Tjonge, jonge nou poeh poeh - een paar opgeschoten pubers die een beetje baldadig zijn, een beetje uitproberen hoever ze kunnen gaan ofzo. Daar moet je niet voor wegkruipen, maar even met ze meelachen en dan zeggen "okay, jongens - leuk geweest - nou weer opzouten, ik wil graag verder met m'n ding hier".

De oplossing ligt vaak niet in het creëren van méér afstand, maar juist minder - alles minder anoniem maken, mensen in de ogen kijken, normaal groeten/aanspreken - dat soort simpele dingen. Alleen bij echte psychopaten heeft dat geen effect, maar daar zijn er toch beduidend minder van dan gelegenheidsranddebielen.

Het grootste probleem is wellicht in dit verband inderdaad nog die dure fotoapparatuur, gelegenheidsdieven zijn er idd veel meer dan gelegenheidsaanranders ofzo. Zouden er ook niet moeten zijn, maar ja, in een maatschappij waar je de onderlinge financiële verschillen te groot laat worden krijg je dat soort dingen onherroepelijk ... (kan nog véééél erger dan in NL). Langetermijnoplossing is dan dus ook niet om je te bewapenen of wat dan ook, maar om te zorgen dat iedereen genoeg heeft (geldt ook op wereldschaal). Als kortetermijnoplossing is die tas van Dirk dan wel een idee - en een diefstalverzekering - en dan weer gewoon goedgemutst op pad gaan  ^_^

P.S. Ik maak me niet druk, maar ben gewoon wat "lang van stof"  :whistle:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lily

Hoi Arp.

Ik vond/vind deze topic helemaal niet zo dramatisch, maar gewoon een topic om van gedachten te wisselen over hoe het voor de "vrouw alleen" is als zij het bos of veld ingaat.
Nou ja, en er zijn heus wel vrouwen die iets tegen komen wat vervelend aanvoelt voor op dat moment.
Jou reactie komt bij mij over alsof jij vind dat wij vrouwen ons druk maken voor niets, of dat wij "spoken zien.

Ook de reactie op onderstaande,( rood) , was mijn ervaring.
Ik ben geen dom blondje die niet weet wat ze wel of niet ziet gebeuren.
Let wel dat ik er ook een getuige voor heb voor de situatie die zich daar voordeed.

Wie zegt dat die voorbijrijdende jongeman op zijn brommer die verderop achter een boom ging staan niet gewoon een plek zocht om te 'wildplassen' (kan reuze opluchten), maar ervan afzag omdat er toch teveel publiek naderde?

En ik ga  alleen  er op uit, ben niet bang uitgevallen en heb best wel nog vertrouwen in de mens(heid), ook voor de jeugd.

Groetjes Lily


Arp

#36
CiteerJou reactie komt bij mij over alsof jij vind dat wij vrouwen ons druk maken voor niets, of dat wij "spoken zien.
Sorry, dat is niet de bedoeling - ik neem jullie zeker wel serieus en vooral ook jullie intuïtie wel, maar ik ben, zeker gezien sommige reacties over 'tegenmaatregeln' een beetje beducht dat zo'n topic snel ontaard in allerlei uitsluitend negatieve verhalen en elkaar onderling opstoken over hoe 'erg' het allemaal is.

Natuurlijk ben ik er niet bij geweest (die brommer) en je zult het best bij het rechte eind hebben dat het misschien niet helemaal "fris" was, maar puntje bij paaltje is er bij alle 'angstgebeurtenissen' hier ook niet echt wat gebeurd. Mogelijk omdat jullie "het" op tijd in de gaten hadden, maar ook mogelijk omdat er gewoon niet echt wat aan de hand was hoewel het er misschien 'raar' uitzag. Die balans probeer ik een beetje te blijven zien.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

eline1234

Wat het opstoken betreft ben ik het wel met je eens, maar:
ik loop liever 100 keer voor niets weg, dan dat ik die ene keer blijf staan en het wel foute boel is. Better be safe than sorry toch?
Eline

Arp

Citeerik loop liever 100 keer voor niets weg...
Ach, het heeft allemaal met nuance te maken. Ik maak ook heus wel eens een ommetje (zoals bij die straatbendes), maar het moet er niet in ontaarden dat je alleen nog maar aan het weglopen bent (voor niets). Dus ik stoot liever een keer m'n neus dan dat ik me continu door angst of wantrouwen moet laten leiden. Dat wantrouwen is misschien wel funester voor je levensplezier (en voor de samenleving) dan af en toe rotervaring - heb je ook weer een spannend verhaal voor de kleinkinderen later tenslotte  ;)  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lily

Arp,

Natuurlijk heb je gelijk, dat wij "vrouwen" ons niet gek moeten laten maken door verhaaltjes, of door een ervaring die men heeft opgedaan of gezien.
Wat niet wil zeggen dat je als vrouw zijnde toch niet een beetje moet opletten met naar welke plek je gaat.
Maar als je veel naar buiten gaat dan zie je ook dat veel vrouwen  niet erg waakzaam zijn.
Zo zie ik heel regelmatig vrouwen die op hoge hakjes, met handtasje door het bos wandelen, tja, dan zoek je het inderdaad wel op.
Zelf maak ik leuke dingen mee, op dat ene kleine voorval, brommer, wat niet eens naar mij gericht was.
Namelijk, dat ik veel contact leg met honden en hun baasjes, ik ben niet eens zo'n hondenmens, maar trek deze dieren schijnbaar wel aan, met gevolg dat ik, mijn koekjes, die ik altijd bij me heb, moet delen met de honden, wel leuk hoor.
Mijn advies is dan ook, men hoeft niet zo bang te zijn.
Mocht de vrouw zich toch niet goed voelen op een bepaalde plek, ga dan ergens anders heen, waar meer mensen aanwezig zijn.

Groetjes Lily



Inge van der Wulp

Ik denk niet dat de vrouwen die alleen het bos in gaan zich zo snel bang laten maken door elkaar. Dat doet een ander type vrouw die zo wie zo niet alleen het bos in gaan denk ik. Ik ga in ieder geval nog gewoon alleen.

Op de DBA/waarneming dag kreeg ik wel ongevraagd een goede tip (van een man). Hij adviseerde mij om mijn Manfrotto 1 poot statief met een touwtje om mijn schouder te doen. Zo kon ik er meteen bij om er eventueel een mep op prik mee uit te delen. Maar het werkt ook preventief want je hebt een soort van wapenstok over je schouder. Geen wapen want daar ben ik pertinent op tegen maar dit vond ik wel een aardige.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Arp

CiteerZo zie ik heel regelmatig vrouwen die op hoge hakjes, met handtasje door het bos wandelen
Goedzo meissie! :gap: Als zij op hoge hakjes door het bos wil stappen (omdat het de kortse weg is?) dan moet ze dat lekker doen :P

Hoge hakjes, elegantie, handtasjes, fietsen die niet op slot staan, ramen die openstaan zijn géén uitnodiging om te pakken waar je maar zin in hebt en ook dat moeten we elkaar niet 'aanpraten' (eigen schuld enzo). Je moet gewoon van zo'n vrouw/fiets afblijven alstie niet van jou is. Zelfs de politie schijnt tegenwoordig te denken dat als je je spullen niet op slot zet, dat jij dan nog eerder straf moet hebben dan de randdebiel die er misbruik van maakt. Omgekeerde wereld zeg ik. (Sorry, kon het niet laten   :lol: )

Wel fijn om te horen dat jullie je in elk geval niet collectief gek laten maken  :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vuurvlinder

CiteerZo zie ik heel regelmatig vrouwen die op hoge hakjes, met handtasje door het bos wandelen, tja, dan zoek je het inderdaad wel op.
Hoezo dan?  :huh:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

GerardL

Hallo iedereen,


Dit gesprek begint nu echt weer een andere wending te krijgen.
Ben dit soort populistische uitspraken alleen van de politiek gewend;
gewoon zeggen dat er niets is en dat je je geen zorgen moet maken.
Is goedkoop en makkelijk.
Of het komt dat doordat je op fora zo maar kunt zeggen wat je wilt, zonder hier
verantwoording voor hoeft af te leggen.

Zelf statistieken wijzen ergens anders op, zelfs als het procentage
"ongewenst lastig" vallen, maar 1% zou zijn, wat zeg je dan tegen het slachtoffer?
Je bent slachtoffer van de statistiek???? Je hebt je collectief laten gek maken ?
Je had niet zo bang moeten kijken ?
Nou dan ga maar eens in een blijf van mijn lijf huis kijken, die zullen
je wel iets anders vertellen.
En sowieso van anderen afblijven heeft ook weer met fatsoen te maken, maar zoals
iedereen weet ligt dat nu eenmaal bij sommige mensen anders.
Als de handhaving "absoluut" zou zijn, dan was dit probleem veel minder.
Maar zoals ook iedereen weet hebben onze handhavers ook andere prioriteiten.
Wil niet zeggen dat ze niets doen, maar ze kunnen ook niet iedereen "bewaken",
en al helemaal geen heel bos.

Vind dit ook geen respect betonen voor vrouwen of mannen die hier minder mee kunnen omgaan.

Oh ja, en dat voorbeeld met die fiets vind ik helemaal schitterend !
Hoe parkeer jij je fiets of auto; onafgesloten? Zo ja waar ?

Begin nu langzaam te begrijpen waar die "pudding" voor staat.

Iedereen zal zich wel eens ergens ongemakkelijk voelen, maar een wapen is
absoluut uit den boze: ben ik het 100% met iedereen eens.
De oplossing van lopen met een hond, is dan het enigste wat overblijft
als je geen wapen wilt gebruiken, en toch naar "enge" plekken wilt.
Ik ken in ieder geval geen redelijke oplossingen voor vrouwen die zich ongemakkelijk voelen, als ze waar dan ook lopen.
Let wel: dit is waar dit topic over begon: het zich ongemakkelijk voelen, en hoe
iedereen daar mee omgaat.


Vond het een goed compromis, maar ook een van enigste wat nog open blijft.
Heeft ook helemaal niets met bewapenen te maken egaal wat iedereen suggereert.
Het is niet overal even erg, en dat zal iedereen zelf moeten beoordelen.
Niet gaan vertellen dat er niets aan de hand is, is populistich gezwam en men helpt daar niemand mee.



Grtzzzz

Gerard






lily

Citeer
CiteerZo zie ik heel regelmatig vrouwen die op hoge hakjes, met handtasje door het bos wandelen, tja, dan zoek je het inderdaad wel op.
Hoezo dan?  :huh:
Hoezo dan?

Omdat het voor "eventuele" tasjesdiefjes nogal vrij eenvoudig is, een rugzak pluk niet zomaar van de rug af, een in de hand slingerend tasje wel.
Of zie ik dat verkeerd?

Nou ja Arp, of het mag of niet, het gebeurd.

Maar goed dat wordt dan een ander thema, en wijken we af.

Gr.Lily

vuurvlinder

Citeer
Citeer
CiteerZo zie ik heel regelmatig vrouwen die op hoge hakjes, met handtasje door het bos wandelen, tja, dan zoek je het inderdaad wel op.
Hoezo dan?  :huh:
Hoezo dan?

Omdat het voor "eventuele" tasjesdiefjes nogal vrij eenvoudig is, een rugzak pluk niet zomaar van de rug af, een in de hand slingerend tasje wel.
Of zie ik dat verkeerd?

Nou ja Arp, of het mag of niet, het gebeurd.

Maar goed dat wordt dan een ander thema, en wijken we af.

Gr.Lily
Oow, ik dacht even dat het over de hoge hakjes ging. :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

lily

:lol: hahaha, vuurvlinder.

Arp

#47
Hoihoi,

CiteerDit gesprek begint nu echt weer een andere wending te krijgen.
Nou goed, daar moet ik me voor verontschuldigen dan, maar mijn opmerkingen zijn wel bedoeld om duidelijk te maken hoe ik vind dat je met "bedreigende" situaties om moet gaan. Ik ben zelf ook best een aantal keren "slachtoffer" geworden van diefstal, straatroof/overval etc. maar grappig genoeg dus precies niet op de plekken/ogenblikken waar je het verwacht (het zag er helemaal niet "eng" uit). Het is in elk geval niet iets waar alleen exclusief vrouwen wat mee te maken hebben, en ik geef aan hoe ik ermee omga, in de hoop dat de dames daar ook wat aan hebben. Mijn insteek is en blijft dat ik, hoewel een aantal keer m'n neus gestoten te hebben, niet bij voorbaat iedereen wil wantrouwen en niet (teveel) me "weg laat jagen" door situtaties die misschien een beetje 'vreemd' zouden kunnen lijken.

CiteerBen dit soort populistische uitspraken alleen van de politiek gewend; gewoon zeggen dat er niets is en dat je je geen zorgen moet maken. Is goedkoop en makkelijk. Of het komt dat doordat je op fora zo maar kunt zeggen wat je wilt, zonder hier verantwoording voor hoeft af te leggen.
"Populistisch" vind ik anders eerder het luid brullen dat het allemaal o-zo-erg is in Nederland, dat een mens niet meer veilig over straat (bos) kan etc etc. De teneur is dan vaak bovendien "veiligheidsmaatregelen!" (beveiligen/bewapenen/van je afslaan), dus krijgen we overal bewakingscamera's, wordt intussen van jou en mij "gewoon" al onze internet en telefooncommunicatie geregistreerd en iedereen vind het best want ons wordt collectief aangepraat dat we ons onveilig moeten voelen. Als onze huidige (Europese) politici hun zin krijgen is het hier over 10 jaar echt 1984 - in Engeland is dat nu al vrijwel het geval. Dat is niet waar ik wil wonen en het is volgens mij ook niet nodig.

Citeerzelfs als het procentage "ongewenst lastig" vallen, maar 1% zou zijn, wat zeg je dan tegen het slachtoffer? ... Je had niet zo bang moeten kijken ?
Misschien wel ja. Nou goed, achteraf is dat bijzonder lullig, maar vooraf is het beslist goed advies - en daar ging het hier om. Overigens, is iemand die een autoongeluk krijgt of thuis van de keukentrap dondert en in een rolstoel terecht komt ook slachtoffer van de statistiek?? Vind ik ook lullige dingen, maar we blijven wel autorijden en keukentrapjes gebruiken.

CiteerNou dan ga maar eens in een blijf van mijn lijf huis kijken, die zullen je wel iets anders vertellen.
Uhhmmmm, waren de vrouwen hier in het forum nou bezorgd/'bang' om naar buiten te gaan of bang om naar huis te gaan?

CiteerEn sowieso van anderen afblijven heeft ook weer met fatsoen te maken, maar zoals iedereen weet ligt dat nu eenmaal bij sommige mensen anders.
Goed fatsoen is óók niet iedereen die je op straat/bos tegenkomt bij voorbaat (in je iegen gedachten) als crimineel bestempelen. Maar je raakt wel een belangrijk punt en tevens het dilemma van dit topic.

De enige echte remedie tegen dit soort ongein is zorgen dat het "fatsoen" en het contact tussen de mensen terugkomt in de samenleving. Sommige moslims die onze maatschappij decadent, pervers en "van God los" vinden zijn zo zot nog niet. Jezelf 'afschermen' (of zelfs 'wapenen' - op wat voor manier dan ook), weglopen, opsluiten is in elk geval aleen maar symptoombestreiding en lost op den duur niets op. Deels is het beter "opvoeden" van onze jeugd en (potentiële) daders daarvoor nodig, maar deels ook het heropvoeden van onszelf (de "goeden"), om beter met de kansarmen en buitenbeentjes om te gaan zodat die "ons" minder als "de anderen" zien.

Het dilemma is alleen dat dit een langdurig proces is en dat je er dus zo 1-2-3 niets aan hebt en dus op de korte termijn andere oplossingen moet zoeken. Maar we moeten er wel mee beginnen. En dus, zoals bij zoveel: "verbeter de wereld, begin bij jezelf".

Als wij zelf anders met elkaar omgaan en dus ook tegen onbekenden die in eerste instantie misschien wat 'onplezant' lijken gewoon normaal vriendelijk blijven doen en niet meteen achterdochtig, hebben we een hoop gewonnen. Ik ben er in elk geval heilig van overtuigd dat ik met zulk gedrag (normaal aanpreken van 'angstgegner') meer rottigheid voorkom dan dat ik extra rottigheid over me afroep. Maar 100% zekerheid is er inderdaad niet - in beide richtingen niet. Hoe was het ook alweer? "Thuis gebeuren de meeste ongelukken" - toch?

CiteerAls de handhaving "absoluut" zou zijn, dan was dit probleem veel minder.
De oplossing is niet "handhaving" - geloof me, 'absolute handhaving' wil ook jij echt niet.

CiteerVind dit ook geen respect betonen voor vrouwen of mannen die hier minder mee kunnen omgaan.
Het thema is hoe we omgaan met 'bedreigende' situaties. Nou, ik doe het zo, omdat ik daarin geloof. Dat heeft niks met disrespect te maken.

CiteerOh ja, en dat voorbeeld met die fiets vind ik helemaal schitterend! Hoe parkeer jij je fiets of auto; onafgesloten? Zo ja waar ?
Inderdaad, meestal onafgesloten en eigenlijk overal, en zo moet het ook kunnen zijn.  Maar ik wil dan ook geen Giant, Koga of Mercedes om mijn medemensen jaloers te maken. Grappig genoeg stond alle keren dat er daadwerkelijk iets uit m'n auto gestolen is het ding wel op slot (met alle gevolgen, ruitschade etc), dus om nou te zeggen dat afsluiten wat helpt, nou nee.

CiteerDe oplossing van lopen met een hond, is dan het enigste wat overblijft als je geen wapen wilt gebruiken, en toch naar "enge" plekken wilt.
Jij komt die aardige juffrouw na oud en nieuw tegen (met hond) en "durft" haar niet eens meer een hand te geven - vind je dat nou echt "vooruitgang" dan? Dat is dus precies wat ik bedoel. Weer een mens erbij die zich afschermd, persoonlijk contact uit de weg gaat etc. etc. Daar wordt de boel dus volgens mij beslist niet beter van.

CiteerIk ken in ieder geval geen redelijke oplossingen voor vrouwen die zich ongemakkelijk voelen, als ze waar dan ook lopen.
Ik zeg ook niet dat ik de waarheid in pacht heb, verre van, maar mijn oplossing is dus om 'situaties' (zoveel mogelijk) niet uit de weg te gaan en als het niet anders kan juist eerder wel enigszins bewust het contact 'op te zoeken'. Voor/volgens mij werkt dat en dat is wat ik hier probeer over te brengen als tegenwicht voor het afschermen, verdedigen of weglopen.

Nogmaals excuus voor de lange teksten, maar een mening die als wat 'tegendraads' wordt gezien behoeft misschien ook wat meer uitleg.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

Hallo Arp,

Vind het zeer netjes dat jij steeds correct blijft in je reply's!

Het moge nu duidelijk zijn hoe we erover denken.
In principe verschillen we niet veel van mening, hoe we dit denken te gaan veranderen, is ons pakkie an.

Hopelijk kunnen degenen waar het over gaat, het ook waarderen dat er tenminste over "gepraat" word!

Grtzzzz

Gerard

eline1234

Arp (en anderen natuurlijk),

inderdaad, je moet je niet bang laten maken of weg laten jagen van alle plekken waar heel misschien, mogelijk wel eens iets zou kunnen gaan gebeuren.
Het verschil tussen mannen en vrouwen, wat ik in alle reacties een beetje proef, is volgens mij dat een man 'alleen' (jaja, noem het maar niets) bang moeten zijn voor een overval of beroving, of een tik op je hoofd omdat datzelfde hoofd je medemens niet aanstond. Bij vrouwen komt daar nog een enorm punt bij, waarvoor mannen naar mijn idee toch nauwelijks voor hoeven vrezen: het feit dat je als vrouw het risico loopt aangerand of erger te worden.
Hoewel het me ook niet geweldig lijkt om beroofd of in elkaar geslagen te worden, zou ik dat toch nog liever hebben dan dat iemand op een andere manier aan me komt.
Ben benieuwd of andere dames op dit forum dat ook zo voelen, ik laat me er niet door wegjagen of tegenhouden maar het is wel iets wat zo af en toe meespeelt in mijn achterhoofd.
Eline

pieternella

Ik voel me eigelijk nooit zo onveilig en als ik me onveilig voel is dat eerder in de stad 's avonds dan alleen op de hei of in het bos.
Natuurlijk loop je een risico maar ja, je kunt toch ook niet binnen blijven zitten.
En ik ben graag alleen in de natuur. Hoef je tenminste niet de hele  tijd te praten.
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

Antonie Blom

CiteerHet verschil tussen mannen en vrouwen, wat ik in alle reacties een beetje proef, is volgens mij dat een man 'alleen' (jaja, noem het maar niets) bang moeten zijn voor een overval of beroving, of een tik op je hoofd omdat datzelfde hoofd je medemens niet aanstond. Bij vrouwen komt daar nog een enorm punt bij, waarvoor mannen naar mijn idee toch nauwelijks voor hoeven vrezen: het feit dat je als vrouw het risico loopt aangerand of erger te worden.
Hmm, hier ben ik het toch niet echt mee eens. Ik (man, 22 jaar) heb toch regelmatig situaties gehad waarbij andere mannen bovenmatig geïnteresseerd in mij waren en dat iets te duidelijk lieten merken (eem voorbeeld hiervan staat in mijn eerdere post in dit topic). Laatst had ik ook weer zo'n situatie dat er teveel (ruim 20 op 2 hectare) homofielen (duidelijk te zien aan het gedrag) rondliepen, waarvan er een aantal een oogje op mij hadden. Ben even in het gebied geweest, daarna in de auto gestapt en naar huis gereden, want ik heb ondertussen te veel homofielen achter mij aangehad. Het is wel zo dat vrouwen een groter risico lopen, maar onderschat dit bij mannen ook niet.

P.S. even voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen homofielie, ik vind het echter vervelend wanneer ze mij lastig gaan vallen.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

frankw

#52
Ik ben het ook wel deels eens met wat hierboven wordt geschreven, ook met wat de media voor invloed heeft op het 'maatschappelijk moraal', en dat zij kunnen bepalen wat in Nederland Hot is en wat Not en beinvloeden daarmee dus de publieke opinie.. Meestal in negatieve zin.



Neem even als slecht voorbeeld voetbalgeweld: Nu is het een hot item omdat de media er vol op duiken, alleen vergeet men dat dit al 100 jaar aan de gang is. Maar door het breed uit te meten in de media is iedereen in eens bang voor al dat 'voetbal tuig' terwijl er NIETS is veranderd en er ook weinig aan de hand is als je je uit bepaalde kringen weerd..  

En dat is dus ook zo met geweld ed.; staat het groot en vaak in de kranten, maakt iedereen zich er druk om. Wordt er niet over gerept is er ook geen maatschappelijk probleem terwijl er NIETS is veranderd aan de hele situatie.

Net als die 'probleemwijken' niemand had ooit problemen om door 'mijn' wijk te lopen en nu zegt ene Vogelaar dat het een Probleemwijk is en nu maakt iedereen zich er druk om terwijl er wederom niets is veranderd (maar het staat in de media, dus dan moeten we ons druk maken)


Hmmmm dit gaat geloof ik wel heel erg offtopic.. Maar Ik hoop maar dat jullie begrijpen wat ik zeggen wil..  ( edit: eigenlijk niets meer dan al gezegd is ;) )

nuanceer het een beetje en ik denk dat volwassen mensen best voor zichzelf kunnen bepalen waar wel en waar niet te lopen, en voelt het niet goed ga dan niet, maar laat dit niet je leven gaan lijden..

geertje

#53
Omdat ik gek ben op de natuur, mijn man helaas wegens ziekte niet meekan, en dus alleen mijn (vrij jonge) kinderen mee kan nemen (schiet niet echt op als je foto's wilt maken :lol: ) ga ik altijd alleen op pad.
(Behalve als ik dus juist met hun wil wandelen!)
En eerlijk gezegd geniet ik ervan.

Nog nooit heb ik me bedreigd gevoeld maar heb juist leuke praatjes gemaakt met voorbijgangers.

Mijn fototoestel draag ik onder mijn dichte jas (misschien dat dat helpt? Het lijkt tenslotte net of ik 9 maanden heen ben :P ) en natuurlijk draag ik geen mooie kleren dan, want regelmatig loop je door de drab.

Voor mij is het alleen lopen door parken/natuurgebieden/duinen nooit een probleem geweest. Mensen ontwijken doe ik niet; geweldig toch als je anderen ook ziet genieten?

Ook ik denk eigenlijk dat we wat minder angstig zouden moeten reageren/handelen. Natuurlijk kan je wat overkomen, maar de meeste zaken gebeuren inderdaad thuis of de thuisomgeving (en daar kan ik van meepraten).
Het zou toch doodzonde zijn, als je je door angst (of wat voor andere reden dan ook) al dat moois laat ontzeggen?

En ja, een mobieltje is altijd wel heel erg handig :rolleyes:
Groeten,
Gera Nieland

Hetty Soetekouw

ik ben bijna altijd alleen op pad en ervaar dat als heerlijk rustig
ik kom zelden een situatie tegen die vervelend is
maar als je intuïtie je waarschuwd moet je daar op vertrouwen ;)  
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

henrike1977

Ook ik ging er in Nederland veel in mijn eentje op uit.
Alleen mij slaan de griezels wel over, ik heb namelijk 60 kilo hond aan de lijn.
Een hele grote Bullmastiff reu. Trouwens een hond die erop gefokt is om met zijn baas de bossen en de natuur in te trekken. Van oorsprong is het de gamekeepers nightdog.
Ach het beest knuffelt je dood en verder doet ie niks maar dat vertel ik er niet bij.

Een andere tip voor als je daadwerkelijk aangevallen wordt.
Mocht je een echt verdacht sujet tegenkomen neem dan je sleutelbos in handen en zorg dat er 1 van de sleutels tussen je vingers door steekt.
Bal je hand tot een losse vuist.
Mocht je jezelf moeten verdedigen dan werkt dit wel goed, sleutels zijn toch vrij scherp en je kan hem zijn kop behoorlijk openhalen.
Dit is wel een noodmaatregel, voorkomen is natuurlijk beter.

Groetjes Henrike
Groet Henrike Visser

Maico Weites

Citeer
Een andere tip voor als je daadwerkelijk aangevallen wordt.
Mocht je een echt verdacht sujet tegenkomen neem dan je sleutelbos in handen en zorg dat er 1 van de sleutels tussen je vingers door steekt.
Bal je hand tot een losse vuist.
Mocht je jezelf moeten verdedigen dan werkt dit wel goed, sleutels zijn toch vrij scherp en je kan hem zijn kop behoorlijk openhalen.
Dit is wel een noodmaatregel, voorkomen is natuurlijk beter.

Groetjes Henrike
:D  
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

rieja

Citeer
Pepperspray, daar heb ik ook wel eens aan gedacht, maar ja, het mag niet van de politie.
Hallo allemaal,

een klein busje haarlak werkt hetzelfde als pepperspray. Deze tip kreeg ik eens van
een politieagent.

Groet,
Rieja.

Helen Commandeur

Late reply maar ik herken veel in de post van Inge.
Intuitief voel ik het als er mensen achter me komen lopen, ook in natuurgebieden.
In de verte kijk ik altijd mensen aan en waarschijnlijk streng (schijn ook iets uit te stralen van RAAK me NIET aan). Als ze me naderen kijk ik ze nogmaals aan (op ca. 10 mtr.) en dan zie ik meestal wel of die persoon me gaat groeten of niet.
Als ze vlak bij me zijn dan kijk ik ze weer aan en groet ze als ze mij ook aankijken.
Ik heb voor mezelf bepaald dat ik me, als vrouw alleen, niet tegen laat houden door de gedachte dat het niet verstandig is om alleen, met m'n camera op m'n buik, door het bos te gaan lopen.
Vooraf grijp ik al m'n genen bij elkaar en weet dat als iemand mij aanvalt zoveel kracht heb dat diegene er niet prettig vanaf gaat komen.
Tot nu toe is het prima gegaan, veel meer genoten dan bang geweest.

Ennuh, die monopod is 'n prima idee. Desnoods breek ik twee poten van m'n oude statief af :gap:

Greetzzz, Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Floppy

#59
Misschien is deze draad al afgelopen, maar ik voeg toch nog maar wat toe.

Zelf heb ik nog nooit enige last gehad of me bedreigd gevoeld tijdens m'n tochten. Maar ik ben een man en heb m'n gestalte mee ( 1.98m, 94kg, nogal breed), hoewel dat ook niet alles zegt. Voorts word ik, waarschijnlijk vanwege de kleding die ik op die tochten draag, door zeer veel mensen voor een soort boswachter gehouden.
De systeemcamera hangt gewoon om m'n nek. Merkwaardigerwijs heeft die camera blijkbaar een soort ontwapenend effect (oh, dat zal wel een bioloog o.i.d. zijn), want dan word ik ook nogal eens aangesproken voor een praatje, vaak ook door vrouwen alleen. Dus: pas op voor mannen met camera's.  <_<
Maar voor wat de nare ervaringen betreft:
De situatie van zo'n type dat langzaam voorbij fietst en dan ongewoon lang naar je loert, kan best bedreigend overkomen.
Ik kan me het gevoel van onveiligheid in nogal stille gebieden ook best voorstellen. Maar we moeten ons natuurlijk niet gek laten maken, zoals Arp terecht stelt.
Anderzijds is naïviteit - alsof je niets kan gebeuren - natuurlijk ook niet slim.
N.m.m. kan het geen kwaad er eens over te hebben nagedacht en - binnen het normale - enigszins te zijn voorbereid op eventualiteiten.
Zoals al werd opgemerkt, is het hebben van een mobieltje (met snelkeuzetoetsen voor o.a. politie e.d. voorgeprogrammeerd) wel een eerste vereiste en sowieso gewoon erg handig.
Van het "gewapend" de natuur in gaan ben ik niet zo'n voorstander, maar er zijn hier al wat aardige suggesties gedaan die verder weinig gedoe opleveren (bv. de toch al voorhanden monopod). Zelf heb ik op m'n tochten altijd een toch al onmisbaar stevig outdoor-mes aan m'n riem hangen, waarmee ik ook regelmatig een peertje schil .....
In bos en veld liggen vaak ook best geschikte takken, e.d.
De kwestie is echter vooral, of je - als het er echt opaan komt - in staat bent ook van je af te meppen. Daarbij gaat het niet eens zozeer om het beheersen van zelfverdedigingstechnieken (hoewel dat geen kwaad kan), maar vooral om het vermogen en de bereidheid om als geciviliseerd, weldenkend en niet-gewelddadig mens van het ene op het andere moment over te gaan tot de uitoefening van (zonodig grof) geweld. Het kan geen kwaad om je eens wat in te leven in zo'n situatie, zodat je zonodig - uit lijfsbehoud - die mentale sprong kunt maken en niet blijft steken in "verlamd van schrik".  Mogelijk leidt dat ook tot een andere, minder hulpeloze, meer zelfbewuste en zelfverzekerde uitstraling. Dat alleen al kan sommige van die types al afhouden van ongewenste actie.
Maar laat je niet gek maken.
Gewoon de natuur in gaan, beetje opletten, geen naïviteit, geen paranoia, maar wel weten wat je moet doen, als het er ooit opaan komt.  :duim:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland