Boleet met gele steel

Gestart door Marian van Bert, december 22, 2005, 09:35:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marian van Bert

Ik vond deze kleine boleet met gele steel en kan niet achterhalen wat het is.
Hoed ± 5 cm. Onderzijde hoed en steel geel.
Na het doorsnijden verkleurde de steel blauw in het onderste gedeelte maar niet direct.
Er groeiden er twee bij elkaar. Nr. 2 staat er nog.

Marian

Marian van Bert

Foto onderzijde

Marian van Bert


Corryabbink

Hallo Marian,

Daar ik ook nog niet zo lang met paddestoelen bezig ben is het voor mij ook altijd een heel gezoek. Bij deze paddestoel dacht ik aan Koeieboleet maar dat hoeft helemaal niet goed te zijn. De steel is wel erg geel.

Groet, Corry.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

laatvlieger

hmmm wat een grappig ding! Gekke gele steel. Ik zal een gaan zoeken of ik er wat van kan maken.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Elachista

#5
Ik zit nog op school, als ik thuis ben zal ik eens in de boeken kijken.

Die felgele steel deed me meteen denken aan Boletus regius, koningsboleet..
Maar er is ook nog Boletus impolitus, wat minder fel van kleur maar heeft er toch ook veel van weg.
Groet,
Tymo

Cees Veenema

CiteerIk vond deze kleine boleet met gele steel en kan niet achterhalen wat het is.
Hoed ± 5 cm. Onderzijde hoed en steel geel.
Na het doorsnijden verkleurde de steel blauw in het onderste gedeelte maar niet direct.
Er groeiden er twee bij elkaar. Nr. 2 staat er nog.

Marian
Hallo Marian van Marian en Bert,
Ik ga voor de Aureoboletus cramesinus, ik ga er van uit dat de standplaats loofbos betreft en de poriën wijd zijn maar ik heb zo'n zeldzaam exemplaar zelf nog niet gevonden.
Cees.


Groet,

Cees

Dinant Wanningen

Hoi ,                                                                                                                                                                                                                                        Boletus subtomentosus    Fluweelboleet
Groet ,Dinant


Corryabbink

Hallo Dinant,

Je ziet het wel we kunnen niet zonder je.

Bedankt,
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

CiteerHallo Dinant,

Je ziet het wel we kunnen niet zonder je.
Helemaal mee eens! :duim:  

Cees Veenema

CiteerHallo Dinant,

Je ziet het wel we kunnen niet zonder je.

Bedankt,
Corry.
Hallo Dinant,
Ik zie geen spoor van ( blauwe) verkleuring  na het aansnijden.
Cees  
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

Hallo Cees,

Marian geeft dit bovenaan in dit onderwerp aan dat de boleet na het doorsnijden blauw kleurde, echter niet meteen.

Cees Veenema

CiteerHallo Cees,

Marian geeft dit bovenaan in dit onderwerp aan dat de boleet na het doorsnijden blauw kleurde, echter niet meteen.
Hallo Arno,
Steel lijkt me ook te geel voor een fluweelboleet en het hoedje te klein.
Cees
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

In mijn paddestoelenboek staat beschreven dat de steel geel of bleekgeel wit is. Verder staat erbij dat de hoed tussen de 4 en 10 centimeter is.
Het is volgens mij ook nog een vrij jong vruchtlichaam waardoor de steel nog mooi geel is en de hoed nog vrij klein.  

Cees Veenema

CiteerIn mijn paddestoelenboek staat beschreven dat de steel geel of bleekgeel wit is. Verder staat erbij dat de hoed tussen de 4 en 10 centimeter is.
Het is volgens mij ook nog een vrij jong vruchtlichaam waardoor de steel nog mooi geel is en de hoed nog vrij klein.
In dat geval geef ik je graag gelijk en Dinant natuurlijk ook,
Cees
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

Alle eer gaat naar Dinant. Ik heb ook gezocht welke boleet het kon zijn maar de foto in mijn boek toonde ook een bruine steel. Pas na de reactie van Dinant ben ik verder gaan lezen. Maar we hebben toch weer wat bijgeleerd! :D  

Corryabbink

Het is wel goed. Ik had ook nog de Fluweelboleet in gedachte maar knapte af op de erg gele steel.
Zo zie je maar weer het zijn verraderlijke produkten die paddestoelen!

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

..En nu ik thuis ben kan ik ook zeggen dat het een fluweelboleet is

Soms ga je wat moeilijk denken, maar inderdaad, die gele steel en die hoed......kan niet missen.
Groet,
Tymo

Marian van Bert

#18
Hoi allemaal,

Zo te zien heb ik jullie aardig aan het denken gezet.
Het gaat inderdaad nog om een vrij jong exemplaar. In de buurt van deze twee boleten met gele steel stonden ook nog een stel andere kleine exemplaren (onderkant was nog niet te fotograferen) maar met een witte onderkant en een ietwat bruinwitte steel. Ook stond er een al oudere en veel grotere boleet met een rode steel. Van alle drie hadden we het idee dat het fluweelboleten konden zijn. Maar de gegevens aflopende klopte het allemaal net niet  en ... of er zoveel diversiteit binnen één soort bestaat? We kwamen er niet uit en omdat ik het jammer vond om niets met dit mooi geelstelige exemplaar te doen heb ik het naar het forum opgestuurd.

We gaan eerst wel weer een keer kijken. Ze staan in de buurt.
Hieronder volgt alvast wel een foto van de oudere boleet met rode steel.

Marian