Baardmos

Gestart door Dodonea3, januari 07, 2008, 13:09:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dodonea3

Geacht Forum,

Vlak bij mijn woning in Laren (NH) vond ik op de grond onder een eik voor een woning een takje met een wel heel merkwaardig baardmosje . Aan de eik was verder niets opvallends te zien wat maar enigzins in de buurt kwam van baardmossen. Mijn eerste gedachte ging uit naar een takje uit een soort kerststukje wat na een kerstopruiming was blijven liggen na de ophaal van de groene containers.
Ik denk dat het een Usnea florida is door zijn grote aphothecia voorzien van lange franje-achtige haren

Is dit een juiste determinatie ?

Alvast bedankt,groeten Thijs

Corryabbink

#1
CiteerGeacht Forum,

Vlak bij mijn woning in Laren (NH) vond ik op de grond onder een eik voor een woning een takje met een wel heel merkwaardig baardmosje . Aan de eik was verder niets opvallends te zien wat maar enigzins in de buurt kwam van baardmossen. Mijn eerste gedachte ging uit naar een takje uit een soort kerststukje wat na een kerstopruiming was blijven liggen na de ophaal van de groene containers.
Ik denk dat het een Usnea florida is door zijn grote aphothecia voorzien van lange franje-achtige haren

Is dit een juiste determinatie ?

Alvast bedankt,groeten Thijs
Hallo Thijs,

Zou kunnen maar er zijn er die erop lijken. B.v. Usnea subfloridana, U. rigida etc.  
In ons land komt Gewoon baardmos(U.subfloridana) voor en die is nauwelijks te onderscheiden van U. florida en zeer zeldzaam.
Usnea florida behoort tot de in Nederland uitgestorven soorten en je weet het nooit....
Mocht je het zeker willen weten dan kun je die nog op het forum van de BLWG zetten. Daar is meer kennis aanwezig van deze zeldzame soorten.
http://www.blwg.nl/mosforum/index.php

Een kerstbakje is heel aannemelijk. Zelf heb ik ook al eens een ontsnapt baardmos gevonden. Gewoon op een stukje hout in een singel.

Dergelijke belangrijke soorten moet ik met met chemische middelen kunnen testen om zeker van de determinatie te zijn. Een foto blijft een foto en niet alles is goed te zien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dodonea3