Registratie mogelijk op basis van geluid

Gestart door Marije, april 28, 2010, 23:52:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marije

Ik ben vanavond wezen geocachen en toen hoorde ik een koekoek. Ik heb hem niet gezien.
Mag ik deze registreren als waarneming? Of geldt dit niet?

HPM

Je hebt hem waargenomen, ook al is het dan tijdens het geocachen  :) .
Ik hoor vogels bij wel gekkere bezigheden.

Maar uiteraard mag je waarnemingen alleen op geluid invoeren. Zonder geluid zouden er
maar weinig vogels worden waargenomen.
Als het betrouwbaar is zou je ook op reuk of tast mogen invoeren.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Marije

dat betrouwbare is dus net het probleem, want ik heb dus nu geen geluidsopname. Jammer.
Maar ach dan heb ik reden om naar dat mooie plekje nog eens terug te gaan.

Een volgende keer maar een md-spelertje meenemen met microfoontje als ik op stap ga.
In het riet ook een vogel gehoord van heeeeeeeeeeel dichtbij, maar niet kunnen zien. Erg jammer.

Volgende keer beter

HPM

Ik neem geluiden op met mijn cameraatje.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Marije

dan ga je dus filmen. Dus je filmt een boom of een rietkraag vanwaar jij denkt dat het geluid vandaan komt.
Begrijp ik je goed?

HPM

#5
Nee, ik film een boom of rietkraag van waar ik wéét dat het geluid vandaan komt  :)
Maar omdat het microfoontje aan de bovenkant zit film ik eigenlijk meestal de grond.
Behalve als een vogel boven me in een boom zit. In dat geval film ik de stammen of
struiken waar de vogel niet zit. Wat een rare hobby eigenlijk!

Maar je had die Koekoek toch gehoord? Je hoeft dat geluid toch niet op te nemen
om hem in te kunnen voeren?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Marije

maar als ik het volgens jou niet hoef op te nemen, dan kan toch iedere hannes iets registeren? Dan is het toch niet betrouwbaar?

HPM

Je mag aannemen dat de meeste mensen niet zomaar iets gaan verzinnen.
Er worden wel fouten gemaakt, maar bij algemene soorten is dat niet zo'n ramp.
Bij zeldzame soorten wordt er over het algemeen iets meer zekerheid gevraagd
dan je onschuldige blauwe ogen. Een beschrijving, of een foto, of een geluidsopname.

Kijk gewoon eens bij de waarnemingen. Dan zal je zien dat de meeste van 'hannessen'
zijn die gewoon invoeren wat ze gezien of gehoord hebben. Zonder foto's of iets anders.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Marije

oke dank je wel voor je reactie. Jouw uitleg is me duidelijk.   :duim:

Floppie

Dat is voor mij mijn persoonlijke reden om in 99% van de gevallen toch echt met foto, film of geluid te komen.

Omdat ik het gevoel heb dat ik dan betrouwbaarder ben.

Sowieso ben ik "beginneling" maar dan nog. Ik wil het gewoon zelf ook zeker weten.
En dat kan alleen met "bewijs".

Floppie

Jarinka

Ik voer eigenlijk niks in als ik de vogel alleen maar gehoord heb. Zo goed ben ik nog niet in geluiden.
Een vogel die ik eigenlijk wel in moet voeren, is de Koekoek. Die heb ik donderdag 2 keer op verschillende plekken horen roepen, en het was onmiskenbaar Koekoek. Die voer ik binnenkort wel een keer in, ben er nu te lui voor :P
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Citaat van: Floppie op mei 01, 2010, 07:18:47 AM
Dat is voor mij mijn persoonlijke reden om in 99% van de gevallen toch echt met foto, film of geluid te komen.
Omdat ik het gevoel heb dat ik dan betrouwbaarder ben.
Sowieso ben ik "beginneling" maar dan nog. Ik wil het gewoon zelf ook zeker weten.
En dat kan alleen met "bewijs".

Floppie
Je zal de enige niet zijn die foto's invoert om bevestigd te worden. Dat is dus een soort verkapte
'Wat staat er op mijn foto'. Eigenlijk zouden die waarnemingen allemaal op onzeker moeten staan
totdat ze (eventueel) worden goedkeurd. Het is dus wel goed als er bij dat soort waarnemingen een
foto staat, omdat dan eventuele beginnersfouten kunnen worden gecorrigeerd.

Maar er blijken dus ook mensen te zijn die helemaal niet weten dat je ook waarnemingen kan en mag
invoeren zonder foto's er bij. Ik heb even een paar cijfers van wat min of meer willekeurige
soorten op een rijtje gezet. Een paar algemenere en een paar zeldzame.

soort
totaal
foto's
geluiden
Koekoek
29185
711
6
Zwarte kraai
54896
1572
5
Koolmees
60752
1818
26




Hop
1379
338
1
Bladkoning
3767
190
6
Kleinst waterhoen
1430
688
19

Je ziet dat een heel groot deel van de waarnemingen geen bijlage(n) heeft. Zelfs niet bij zeldzame
soorten. Bij de algemene soorten is het zo'n 97%. Het lijkt zelfs positiever dan het is omdat er
bij veel waarnemingen meerdere foto's zitten.

Je kan niet van mensen verwachten dat ze bij al hun honderd Koolmeeswaarnemingen een foto
plaatsen. Dat zou ook betekenen dat mensen die geen fototoestel (bij zich) hebben of geen
behoorlijke foto kunnen maken geen waarnemingen zouden kunnen invoeren. Die waarnemingen zouden
dus verloren gaan terwijl het juist om de waarnemingen gaat. Foto's en geluiden zijn slechts
documentatie, en zonodig bewijs.
Als het om een algemene soort gaat en je bent zeker van de determinatie is er geen noodzaak om
beeld of geluid bij te voegen. Je zou je dan eventueel kunnen beperken tot echt goede foto's of
foto's die iets bijzonders laten zien.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Floppie

Dank je wel voor je uitgebreide reactie, Herman!

Daarom zeg ik ook 99%... Als ik een keer van een "bekende" geen foto/geluid heb,
dan registreer ik hem wel gewoon. Maar persoonlijk liever dus niet...
Maar dat is mijn eigen voorkeur/wens.

Gr. Marleen

HPM

Over het algemeen voer ik waarnemingen waar ik niet zeker van ben niet in omdat
niemand daar bij gebaat is. Als ik er foto's van heb en het gaat om een soort die de
moeite waard is vraag ik het eerst in het forum. Als we er dan samen uitkomen
(dwz dat ik begrijp waarom het zo is) voer ik de waarneming alsnog in, een enkele
keer als onzeker, en anders gewoon niet.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Marije

Herman, wat Marleen zegt en Jarinka ook, geldt ook voor mij. Omdat ik beginneling ben is het een stukje onzekerheid, die misschien niet nodig is. Het is voor mij niet een verkapte vorm "wat staat er op de foto", maar eigenlijk meer om te laten zien, dat ik dat betreffende dier werkelijk ook heb waargenomen. En dat laatste is misschien nog wel meer voor mezelf.
Ik ben dan ook altijd blij dat ik de bevestiging krijg op waarneming.nl.

Ook al weet ik dat het toch wel klopt en dat het eigenlijk niet nodig is.

Je uitleg is wel helder en ik zal zeker ook de koekoek van laatst registreren.

Marije


Jeroen Nagtegaal

Je kan bij activiteit ook kiezen voor roepend.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marije


Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marije