Gewone korstvuurzwam

Gestart door Marian van Bert, december 21, 2005, 20:09:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian van Bert

Als er één schaap over de dam is volgen er meer.
Nu we onze vrees hebben overwonnen om dit forum te benaderen zullen er wel meer vragen komen.

Kan iemand mij bevestigen dat dit de gewone korstvuurzwam (Phelinus ferruginosis) is.
Een bruin eilandje van 6 cm lengte en max.hoogte 8 mm, zonder gelige randzone op een afgevallen loofboomtak.

Alvast bedankt.
Marian

Marian van Bert

Nog een detail opname

Corryabbink

#2
Hallo Marian en Bert,
Ik kan er niets anders van maken en hou het daarop.  Misschien dat Dinant, Tymo of iemand anders een beter advies hebben. Nog even een vraag in de boeken staat dat deze soort vooral voor zou komen op loofbomen op voedselrijke grond.
Is dat het geval? Is de bodem b.v. lemig ?

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Dat had ik ook gezegd.
Phellinus contiguus is er ook nog, maar is toch heel anders, zeldzaam dingetje ook.
Groet,
Tymo

Marian van Bert

#4
Dank je wel voor jullie reactie.

Wat we weten is dat het een al wat ouder gemengd bos (uit de textieltijd) is met in het midden een paar kleine weilanden. Of de bodem veel leem bevat???

We maken onze foto's met een 4 megapixel automatische camera. Door het veelvuldig fotograferen van de laatste tijd heb ik het toestel wel goed leren kennen. Storende elementen zoals takjes, blaadjes in de buurt van de paddestoel vallen wat eerder op, hoe valt het licht op de paddestoel enz.  
We snijden de foto's vaak uit en verscherpen ze. Soms stellen we helderheid en contrast wat bij.
Mijn nieuwse vinding is het fotograferen door een loepje (bij gebrek aan een betere camera). We een geduld werkje en voor de zekerheid maak ik vaak wat meer opnames. Het geeft wel leuke resultaten.

Groeten van Marian

Arno van Stipdonk

Hallo Marian,

Als het deze soort kun je die helaas niet met zekerheid vaststellen zonder microscoop. Zie commentaar bij waarneming:
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=27848

Echter vind ik ze niet echt lijken, misschien weet Dinant meer te vertellen?

Corryabbink

Hallo Arno,
Hoe zeker ben jij van jouw soort? Zou maar zo de Lansporige kunnen zijn.
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Klopt Corry, daarom heb ik mijn waarneming ook op onzeker staan.  

feel4nature

#8
CiteerMijn nieuwse vinding is het fotograferen door een loepje (bij gebrek aan een betere camera). We een geduld werkje en voor de zekerheid maak ik vaak wat meer opnames. Het geeft wel leuke resultaten.
Hallo Marian, ten eerste welkom...
ten tweede, hoe doe je dat? fotograferen door een loepje? misschien ook wel iets voor mij...
natuurlijk met groet, Ali.

Marian van Bert

Hoi Ali,

Mijn oog viel op een gegeven moment op de hele kleine paddestoeltjes. Maar om die goed te fotograferen, dat lukt niet met mijn camera (4 megapixel). Toen ik een keer zo'n klein paddootje door een loepje bekeek dacht ik, ik probeer die loep eens voor de lens te houden, kijken wat er gebeurt.
Het is wel een tijdrovend en nauwkeurig werkje. Je moet de loep op een kleine afstand precies recht voor je lens houden. Houd je hem iets scheef of te ver van de camera dan krijg je lichtweerkaatsing of kan de camera niet scherp stellen. Ik maak ook wat meer foto's en probeer wat afstanden uit. Je moet je camera wel heel stil kunnen houden en het loepje ook. Inmiddels heb ik al heel wat foto's op deze manier gemaakt. Handig voor detailfoto's. Ik gebruik het loepje ook als ik zie dat de kleur van een steeltje of hoed bij het normaal fotograferen niet goed overkomt, zoals ook het geval was met de mycena met de gele steel hieronder.

- Op de foto van de mycena met de gele steel, zie je de lichtweerkaatsing nog. Als je het lensje dichter bij je camera houdt (en er recht voor), heb je daar geen last van. Vaak is ook niet de hele foto scherp. Maar we snijden de foto's uit omdat je toch slechts een klein formaat foto mag opsturen.
- Op de foto van het houtknoopje zie je nog goed de ronde vervorming aan de buitenkant van de foto.
- Op de foto van het gerimpeld mosoortje zie je hoe sterk ik nu kan inzoomen. Normaal krijg ik binnen 10 cm geen scherpe foto, nu lukt het nogal eens om de helft dichter bij te komen.
- Tot slot omdat ik toch een beetje trots ben op mijn vinding (ik ben wel op zoek naar een betere camera) nog een beukennootje met opsmuk.


Veel succes en groeten van Marian


Marian van Bert

Foto Houtknoopje

Marian van Bert

Gerimpeld mosoortje

Marian van Bert

Beukennootje

feel4nature

goh...ik ben perplex.... wat een uitvinding, je bent erg creatief met je mogelijkheden!  ik vraag me af of dat ook met een gewoon vergrootglas kan....dan heb je wat meer ruimte!
natuurlijk met groet, Ali.

Dinant Wanningen

Hoi,

De naam die jullie in eerste instantie aan de soort hebben gegeven is volgens mij juist Phellinus ferruginosus Gewone korstvuurzwam.

Wat betreft de foto van Arno dit lijkt mij Phellinus ferreus Langsporige korstvuurzwam deze is lichter van kleur en heeft kleinere porieen dan de Gewone korstvuurzwam.
Groet ,Dinant


Marian van Bert

#15
Dank je wel Dinant voor je bericht.
De gewone korstvuurzwam komt op voedselrijke grond voor (zoals bij ons) en de langsporige korstvuurzwam op arme grond. We gaan onze waarneming op "zeker"zetten.


Arno van Stipdonk

#16
Bedankt Dinant! Deze foto had ik op het forum gezet, er is mij uitgelegd dat de langsporige en gewone kortvuurzwam niet van elkaar te onderscheiden zijn, behalve met de microscoop.
Heb de soort toen als onzeker ingevoerd als gewone korstvuurzwam.

Ben erg blij met deze informatie, top! :duim:
Ik pas mijn waarneming aan, zet hem als langsporige korstvuurzwam.

Is trouwens een erg mooie soort. Vandaag op een boom deze soort weer waargenomen aan een zijde liep een baan van onder tot helemaal bovenin de boom. Het zag er over de hele lengte zo uit:

Arno van Stipdonk

En van dichtbij zo:

Dinant Wanningen

Hoi,

Foutje Phellinus ferruginosus moet zijn Phellinus contiguus Werkhoutvuurzwam.
Groet ,Dinant


Dinant Wanningen

Hoi,

Dezwam op de andere foto is volgens mij Schizopora paradoxa witte tandzwam
Groet ,Dinant


Arno van Stipdonk

#20
Hallo Dinant,

Je bedoelt dat de foto van Marian dus werkhoutvuurzwam is en de laatst toegevoegde foto van mij Witte tandzwam?
Over dit laatste twijfel ik eerlijk gezegd. Het waren echte buisjes en exemplaar was erg geel voor witte tandzwam en de vorm is volgens mij anders. Vind ze echt meer op mijn waarneming van Langsporige korstvuurzwam lijken.

Dinant Wanningen

Hoi,

Ja de foto van Marian Werkhoutvuurzwam ,het is een kwetsbare soort.

Normaal groeid de witte tandzwam resupinaat ofwel liggend dan heeft ie ook buisjes maar dan veel kleinere ,verticaal vormd ie veel langere buisjes dit verschijnsel zie minder vaak ,bij ouder worden wordt ie vaak geelachtig.
Groet ,Dinant


Arno van Stipdonk

Dank voor je reactie Dinant. Dan houdt ik het op witte tandzwam. Mooi, want die soort had ik nog niet. Zijn wel lastige soorten om ze uit elkaar te houden.

Corryabbink

CiteerHoi,

Foutje Phellinus ferruginosus moet zijn Phellinus contiguus Werkhoutvuurzwam.
Hallo Marian,

Bij het doorbladeren van diverse foto's kwam ik deze van jullie tegen.

http://www.waarneming.nl/foto_overzicht.php?wrn_id=447165

Dinant is later op de soort teruggekomen en het zou dus, als ik het goed begrepen heb, Phellinus contiguus moeten zijn.

Groet,
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Marian van Bert

#24
Hoi Corry en Dinant,

Denken jullie dat dus dat het bij de twee volgende waarnemingen om één en dezelfde soort gaat. Ze zien er wel anders uit. De bruin gekleurde zwam is helemaal vergroeid op de tak en is duidelijk dikker. De grijs/wit gekleurde komt een stukje los en heeft een donkere hoedrand. Ik heb beide takken thuis nog liggen. We vonden ze wel in hetzelfde bos maar ± 300 meter uit elkaar (met een weiland er tussen).

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=28327

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=447165

Corryabbink

#25
Hallo Marian,

Het was een conclusie uit de determinatie door Dinant.

Als ik echter de grote poriën zie zou het best om dezelfde soort kunnen gaan. De gewone/langsporige korstvuurzwam heeft veel kleinere poriën.

Hopelijk kijkt Dinant nog even.

Groet,
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dinant Wanningen

Hoi,

Ze lagen misschien wel driehonderd meter uit elkaar maar ik denk dat we wel met de zelfde soort te maken hebben.
Groet ,Dinant


Marian van Bert

#27
Oké, als er verder geen reacties komen zal ik "Gewone korstvuurzwam" in "Werkhoutvuurzwam" veranderen.