matkop of glanskop?

Gestart door Peter Rigterink, december 21, 2017, 17:38:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Peter Rigterink

is deze vogel een matkop of een glanskop? Gezien op het Leersumse veld.

Oenanthe

Helemaal zeker is het niet te maken met alleen deze foto maar gelet op de (jawel, niet echt goed zichtbare) ondersnavel en de dikke jizz hou ik het op matkop.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op december 21, 2017, 19:20:50 PM

Helemaal zeker is het niet te maken met alleen deze foto maar gelet op de (jawel, niet echt goed zichtbare) ondersnavel en de dikke jizz hou ik het op matkop.

Wat is er dan voor iets bijzonders met de ondersnavel?
Herman van der Meer

Oenanthe

Dat ik daar het voor glanskop karakteristieke vlekje aan de basis van de ondersnavel niet kan zien op de foto.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op december 21, 2017, 20:43:41 PM
Dat ik daar het voor glanskop karakteristieke vlekje aan de basis van de ondersnavel niet kan zien op de foto.

Dat vlekje zit normaliter op de bovensnavel Maarten en als je de foto vergroot kun je het (volgens mij dan ..) nèt zien: een Glanskop dus..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Peter Rigterink

Ik heb hier een foto waar de snavel beter te zien is Wordt het dan duidelijker?

Wilfred

Eerder dit jaar heb ik vlak na elkaar 2 topics geopend over matkoppen in de Biesbosch met ogenschijnlijke snavelvlekjes (zie fotos),
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=385720.0
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=386188.0

Mijn issue daarin was dat er vaak zo expliciet (en onterecht) de focus wordt gelegd op de snavelvlek bij onderscheid tussen glanskop/matkop.
De lering uit die discussies was dat een gedegen determinatie bij deze soorten de som is van meerdere kenmerken.
Daar zie ik in dit draadje weinig van terug want de focus lijkt wederom te liggen op een slecht zichtbaar en moeilijk te beoordelen snavelvlek. 

Peter Rigterink

Ik heb nog eens goed geluisterd naar de geluiden van de glanskop en de matkop. Op basis daarvan ga ik er vanuit dat het toch een matkop is.

HPM

Wilfed, op foto's als dit is het snavelvlekje over het algemeen het enige betrouwbare kenmerk wat nog wel eens zichtbaar is. Als jij betere kenmerken kent zal iedereen dat graag van je vernemen.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Citaat van: Peter Rigterink op december 22, 2017, 09:06:18 AM
Ik heb nog eens goed geluisterd naar de geluiden van de glanskop en de matkop. Op basis daarvan ga ik er vanuit dat het toch een matkop is.
Achteraf determineren op basis van geluid dat je meent te hebben gehoord, is over het algemeen niet erg betrouwbaar.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Wilfred

Citaat van: HPM op december 22, 2017, 09:10:54 AM
Wilfed, op foto's als dit is het snavelvlekje over het algemeen het enige betrouwbare kenmerk wat nog wel eens zichtbaar is. Als jij betere kenmerken kent zal iedereen dat graag van je vernemen.

Inderdaad Herman, er zijn op deze foto's niet of nauwelijks andere kenmerken zichtbaar, zoals het vleugelpaneel.
Moet je dan niet concluderen dat de vogel op basis van deze foto's niet te determineren is als ze beiden voorkomen in het gebied?
Want een snavelvlekje (wat hier ook nog slecht zichtbaar is) heeft mij al twee keer om de tuin geleid. 

HPM

Citaat van: Wilfred op december 22, 2017, 09:57:35 AM
Citaat van: HPM op december 22, 2017, 09:10:54 AM
Wilfed, op foto's als dit is het snavelvlekje over het algemeen het enige betrouwbare kenmerk wat nog wel eens zichtbaar is. Als jij betere kenmerken kent zal iedereen dat graag van je vernemen.

Inderdaad Herman, er zijn op deze foto's niet of nauwelijks andere kenmerken zichtbaar, zoals het vleugelpaneel.
Moet je dan niet concluderen dat de vogel op basis van deze foto's niet te determineren is als ze beiden voorkomen in het gebied?
Want een snavelvlekje (wat hier ook nog slecht zichtbaar is) heeft mij al twee keer om de tuin geleid.

Niemand heeft hier nog iets van de foto's gemaakt.
Het rare is dat er nog steeds geen Glankop/Matkop - Poecile spec. beschikbaar is voor al die onduidelijke gevallen.
Herman van der Meer

JJ Blom

Een vogel die zowel het snavelkenmerk voor Glanskop (Marsh Tit)  toont als het wangkenmerk (contrast tussen voorste deel wangstreek en achterste deel) is volgens mij gewoon een Glanskop.

Over het wangkenmerk zegt Doughton: Examination of specimens revealed a moderately high degree of reliability for these differences, with 87% of Willow Tits assessed showing
no distinct contrast in the cheek area and 94% of Marsh Tits showing a clear contrast between whitish ear-coverts and pale grey-brown neck sides (fig. 1b). No Marsh Tits displayed warm buff tones to the neck sides, while warm buff was present to some degree on 59% of Willow Tits
.

Doughton hier nog een keer te lezen: https://britishbirds.co.uk/wp-content/uploads/2014/07/Willow-Marsh-Tits.pdf
Groeten, Jan-Jacob

frankneijts

Citaat van: Wilfred op december 21, 2017, 23:19:28 PM
Eerder dit jaar heb ik vlak na elkaar 2 topics geopend over matkoppen in de Biesbosch met ogenschijnlijke snavelvlekjes (zie fotos),
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=385720.0
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=386188.0

Mijn issue daarin was dat er vaak zo expliciet (en onterecht) de focus wordt gelegd op de snavelvlek bij onderscheid tussen glanskop/matkop.
De lering uit die discussies was dat een gedegen determinatie bij deze soorten de som is van meerdere kenmerken.
Daar zie ik in dit draadje weinig van terug want de focus lijkt wederom te liggen op een slecht zichtbaar en moeilijk te beoordelen snavelvlek.

Volgens mij heb ik in de 2e door jou aangehaalde discussie https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=386188.0 heel duidelijk gereageerd op jouw 'probleem' met dit vlekje Wilfred. Ik verwijs daar o.a. naar dezelfde auteur die Jan hierboven aanhaalt waarbij dat infame "vlekje" in 95% van de gevallen (en dat waren er héél wat meer dan die 2 van jou) blijkt te kloppen. Dat lijkt me ruim voldoende om als veruit belangrijkste kenmerk te gebruiken. Het 'wang-kenmerk' (zie Jan hierboven) komt dan als goede tweede al is dat weleens lastig te beoordelen omdat hier de lichtval en belichting een wat grotere rol spelen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Wilfred

Ondergetekende zal hierbij "plechtig beloven"  :angel: dat ik jullie hiermee nooit, maar dan ook echt helemaal nooit, meer lastig zal vallen.
Wilfred  ;)

JJ Blom

Citaat van: Wilfred op december 22, 2017, 12:36:53 PM
Ondergetekende zal hierbij "plechtig beloven"  :angel: dat ik jullie hiermee nooit, maar dan ook echt helemaal nooit, meer lastig zal vallen.
Wilfred  ;)

Niet doen alsjeblieft, als je weer een Matkop hebt of meent er een te hebben met het snavelkenmerk van Glanskop, dan gewoon melden!
Groeten, Jan-Jacob