Onzekere meeuw op Starrevaart

Gestart door mdumdumdu, december 18, 2017, 19:05:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

mdumdumdu


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/146836118
onzeker Pontische Meeuw - Larus cachinnans gezien op 2017-12-17 Leidschendam - Vogelplas Starrevaart
Foto's:

Ik weet niet zeker maar hoe meer ik kijk naar ponten hoe meer ik er vanuit ga. Pont zou leuk zijn maar andere meeuwen zijn ook leuk. Graag bij je antwoord even uitleg geven of mij naar de goede hoek sturen. Kan ik er de volgende hopelijk zelf uitkomen!
Alvast bedankt
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

Alexander Devos


Rob Koelman

#2
Citaat van: mdumdumdu op december 18, 2017, 19:05:10 PMGraag bij je antwoord even uitleg geven of mij naar de goede hoek sturen. Kan ik er de volgende hopelijk zelf uitkomen!

Tip 1: maak scherpere foto's!...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

mdumdumdu

Ja dat maakt het wel makkelijker..... Maar lag helaas niet binnen mijn mogelijkheden
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

mdumdumdu

Is geen stormmeeuw was duidelijk groter. Zou ook meer streping op kop hebben
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

Rikstar

ik zou zelf zeggen scandinavische zilvermeeuw.  Mantel lijkt iets donkerder dan gewone Zilvermeeuw wat pro scandinavische zilver is.
Iris lijkt welliswaar donker wat goed voor Pontische meeuw zou zijn maar het postuur is meer Zilvermeeuw net als het bolle koppie (Pontische meeuw oogt wat plattere kop)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

mdumdumdu

Zou een lifer wezen! Wacht nog even de andere reacties af maar zou wel leuk zijn!
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

Rob Koelman

Met een foto van deze kwaliteit lijkt een zekere determinatie van het taxon mij wat te hoog gegrepen. Verder dan 'mogeljke meeuw X' ga je niet komen...
Met vriendelijke groet, Rob

Roy Schroor

Even los van de meeuw, maar is die eend daarachter geen Topper? Zou ook wel leuk zijn voor dat gebied.
Met vriendelijke groet,
Roy

migratorius

Citaat van: Roy Schroor op december 18, 2017, 20:05:11 PM
Even los van de meeuw, maar is die eend daarachter geen Topper? Zou ook wel leuk zijn voor dat gebied.
Dat is een Tafeleend.
Die meeuw moet je maar snel vergeten.

JanHein

mdumdumdu

Dat is een Tafeleend.
Die meeuw moet je maar snel vergeten?
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

Roy Schroor

Citaat van: migratorius op december 18, 2017, 20:09:00 PM
Citaat van: Roy Schroor op december 18, 2017, 20:05:11 PM
Even los van de meeuw, maar is die eend daarachter geen Topper? Zou ook wel leuk zijn voor dat gebied.
Dat is een Tafeleend.
Die meeuw moet je maar snel vergeten.

Denk je? Volgens mij zie ik een vrij duidelijke scheiding in kleur en patroon tussen de flank en de rug en dat past niet op Tafeleend, wel op Topper.
Met vriendelijke groet,
Roy

Rob Koelman

Citaat van: migratorius op december 18, 2017, 20:09:00 PMDie meeuw moet je maar snel vergeten.

Ik zou zeggen dat je met deze nogal belabberde foto de ID van beide vogels maar moet vergeten...  :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob

Jeroen Nagtegaal

Ik zie niets vreemds voor een Stormmeeuw.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Alexander Devos

Citaat van: Rikstar op december 18, 2017, 19:37:06 PM
ik zou zelf zeggen scandinavische zilvermeeuw.  Mantel lijkt iets donkerder dan gewone Zilvermeeuw wat pro scandinavische zilver is.
Iris lijkt welliswaar donker wat goed voor Pontische meeuw zou zijn maar het postuur is meer Zilvermeeuw net als het bolle koppie (Pontische meeuw oogt wat plattere kop)

Stormmeeuw heeft ook wel een bol koppie, een donker oog en donkere mantel... .  Kleur van de poten past perfect op stormmeeuw.  En zie jij iets wat op een forse zilvermeeuwsnavel lijkt?  Het enige wat ik kan inschatten is de bescheiden snavelbasis van een stormmeeuw... .

Nick Peeters

Wat mij betreft ook een stormmeeuw.

Donker oog, klein snaveltje met donker bandje (nog net zichtbaar), mantel iets donkerder.

Onderstaande foto enkele minuten eerder gemaakt op dezelfde dag. Nummer 1 lijkt me identiek aan het beest uit dit topic. Kan je het formaat inschatten (kleiner als zilvermeeuw).

Vogels - Dagvlinders - Nachtvlinders - Libellen - Zoogdieren

mdumdumdu

Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

Nick Peeters

Met die intentie had ik hem gefotografeerd.

Foto laat te wensen over, maar obv van wat ik in het veld heb gezien is het wat mij betreft een pont:

-Grote meeuw
-Helderwitte kop+borst
-Lichte streping in nek
-Donker oog
-Geen grof getekende Grote Dekveren

Laat me overigens graag verbeteren, als iemand hier met zekerheids iets anders van maakt.
Vogels - Dagvlinders - Nachtvlinders - Libellen - Zoogdieren

HPM

Citaat van: Nick Peeters op december 18, 2017, 21:06:58 PM
Met die intentie had ik hem gefotografeerd.

Foto laat te wensen over, maar obv van wat ik in het veld heb gezien is het wat mij betreft een pont:

-Grote meeuw
-Helderwitte kop+borst
-Lichte streping in nek
-Donker oog
-Geen grof getekende Grote Dekveren

Laat me overigens graag verbeteren, als iemand hier met zekerheids iets anders van maakt.

Dat gaat wel makkelijk zo. Je maakt een matige foto van iets waarvan je dacht dat het een Pont was en dan moeten anderen maar bewijzen dat het iets anders is.
Herman van der Meer

Nick Peeters

Hoho, niks moet natuurlijk.

Ik geef antwoord op Menno en onderbouw wat ik in het veld heb waargenomen. Daarbij geef ik zelf al aan dat de foto slecht is.

Verder hoeft er niks bewezen te worden, maar als iemand er op basis van deze foto een 100% zilvermeeuw van maakt (met onderbouwing waarom), wil ik dat best geloven.

Heb het beest meerdere malen langdurig bekeken en kwam telkens tot de bovenstaand genoemde kenmerken (ondanks afstand en kijkend met 10x40). Ofwel, zolang er geen tegenspraak is hou ik het op een pontische meeuw.
Vogels - Dagvlinders - Nachtvlinders - Libellen - Zoogdieren

Rob Koelman

Citaat van: Nick Peeters op december 18, 2017, 21:57:14 PMHeb het beest meerdere malen langdurig bekeken

Even voor de duidelijkheid: betreft dit de meeuw op de foto van het topic? Of de meeuw nr. 2 op de foto van de reactie van 20:46:22 uur?
Met vriendelijke groet, Rob

Nick Peeters

Citaat van: Rob Koelman op december 18, 2017, 22:00:46 PM
Citaat van: Nick Peeters op december 18, 2017, 21:57:14 PMHeb het beest meerdere malen langdurig bekeken

Even voor de duidelijkheid: betreft dit de meeuw op de foto van het topic? Of de meeuw nr. 2 op de foto van de reactie van 20:46:22 uur?

nummer 2. Nummer 1 is stormmeeuw
Vogels - Dagvlinders - Nachtvlinders - Libellen - Zoogdieren

OJGoreng

Citaat van: Nick Peeters op december 18, 2017, 21:06:58 PM
Met die intentie had ik hem gefotografeerd.

Foto laat te wensen over, maar obv van wat ik in het veld heb gezien is het wat mij betreft een pont:

-Grote meeuw
-Helderwitte kop+borst
-Lichte streping in nek
-Donker oog
-Geen grof getekende Grote Dekveren

Laat me overigens graag verbeteren, als iemand hier met zekerheids iets anders van maakt.

Het gaat hier om een subadulte meeuw. Dan zijn die kenmerken niet onderscheidend voor zilver-, geelpoot- en pontische meeuw. Geen enkele meeuw van die leeftijd heeft een grove tekening op de grote dekveren; dat is alleen een interessant (maar niet volledig onderscheidend) kenmerk bij vogels in hun eerste kleed. Mijn indruk, vooral op basis van postuur, is die van een zilvermeeuw, maar de vogel staat niet duidelijk genoeg op de foto om daar zeker van te zijn.
Met vriendelijke groet, Zainal

Nick Peeters

Bedankt voor je onderbouwde reactie OJGoreng, was ik niet mee bekend.
Pas mijn waarneming aan naar onzeker.

mvg
Vogels - Dagvlinders - Nachtvlinders - Libellen - Zoogdieren