stadium Kelderpissebed

Gestart door colossus, december 18, 2017, 23:29:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Klopt het dat dit een jonge Kelderpissebed is?
Is het dier het manca-stadium voorbij? Dan zijn ze toch wit?
Ik raakte het dier kwijt en heb geen betere foto's.
Ook heb ik daardoor de pootparen niet kunnen tellen.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/146856557
onzeker Kelderpissebed - Oniscus asellus gezien op 2017-12-16 Zwolle - Herfte
Foto's:


bij voorbaat dank Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Arp

Het is een juveniele pissebed met 7 volledig ontwikkelde borstsegmenten (en zal dus ook wel 7 pootparen hebben al zie je dat niet). Het is dus geen manca meer.
Het 7e segment wordt in twee vervellingen gevormd. Het stadium na de eerste vervelling zie je hier bij een Philoscia affinis van Ingrid - daar is al wel het segment in aanzet gevormd maar nog niet volledig.

Qua kleur zou het prima een juveniele Kelderpissebed kunnen zijn, maar ik zie het niet echt allemaal lekker duidelijk ... (o.a. lichtere/oranje kleur van de epimeren van het 7e segment, vorm van de kop en voelers) ... zou eventueel ook een juveniele spinicornis kunnen zijn ??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

colossus

#2
Hey Arp, dank voor je duidelijke uitleg en wat mooi dat beest van Ingrid!
Spinicornis zou best kunnen hoor. Ik liet het stuk schors vallen en de hele kudde pissebedden viel in het strooisel.
Gelukkig had ik wel een paar foto's "voor de zekerheid" gemaakt. Daar zat die hierboven bij, en ik heb er nog een van hetzelfde dier.
Die zie je eerst hieronder. Daaronder nog twee van een groepsgenoot die ik zelf al verdacht van spinicornis.
Helaas zijn die ook beroerd. Kun jij er nog wat mee?

Andere foto beest hierboven:


Verdacht van spinicornis:




URL melding van de nieuwe verdachte: https://waarneming.nl/waarneming/view/146857129
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Arp

Nee, zo is het (ook voor mij) wel duidelijk Oniscus asellus allemaal :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

colossus

Bedankt hoor Arp. Hoe zie je dat nou aan het laatste dier?
Zijn de vlekken te groot/onregelmatig?
De kop lijkt ook te groot voor een Zwartkop. Of is dat gezichtsbedrog?
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Arp

Op de tweede serie zijn per beest meer details te herkennen: De epimeren van dat 7e segment zijn duidelijker herkenbaar lichter dan de rest en de vorm van de tergieten van het achterlijfje en het telson (vooral scherp op de laatste foto) zijn duidelijker te zien.

Misschien als ik gericht zou vergelijken met spinicornis-ukken dat ik dan de eerste foto ook zou durven, maar dan moet ik die eerst opgraven en ervoor gaan zitten. Uit m'n hoofd was die foto me net niet duidelijk genoeg asellus - omdat het beestje aan de linker zijde wat is afgedekt lijkt het bijvoorbeeld op de eerste blik ook wat smaller ... dat soort dingen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

colossus

Duidelijk! De epimeren van het 7e segment is inderdaad lichter bij beide beesten.
Spinicornis heeft een heel puntig telson, en mijn beide dieren is dat veel driehoekiger.
Geweldig die uitleg zo Arp, bedankt. Je hebt me weer enorm geholpen. :duim:
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper