Mooiste libellen foto?

Gestart door Traveller, januari 06, 2008, 21:26:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bertusvr

Mooi hoor Weia. Wat bedoel je met in elkaar geshopte foto's. (En dan snap ik al dat je er Photoshop voor gebruikt). Wat heb je precies geshopt?

Weia

Het borststuk en oog komen uit een andere foto dan de haartjes en de rest. Met een halve seconde verschil natuurlijk maar, klilklikliklilkklikklik en de scherpste uitzoeken.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

subok

Deze boezemt wel angst in. De Jane Bond onder de libellen!
Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)

dutchway

Ja echt leuk :duim:
Hopenlijk prikt ze zichzelf niet op
Groeten van Lia

Nella

Nog een aardig plaatje...
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


Traveller

Dit jaar weer verschillende keren opzoek geweest naar de Noordse glazenmaker. Na de derde keer was het raak. Een mooi rustig hoekje opgezocht, met in het achterhoofd dat ze graag op een lichte ondergrond gaan zitten. Helaas werd hij verstoord door een ander insect en kon ik er maar drie foto's van maken.


Maar voor dit jaar ben ik er weer tevreden over.



Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

vuurvlinder

Daar zou ik ook heel tevreden over zijn!  :duim:
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ronald

tsjee, weer zoveel mooie foto's, maar die Noorde glz vind ik zeker super, dat blijft een prachtige soort om te zien!
groeten, Ronald van Seijen

Weia

Mooi niet direct maar wel leuk. Eileg van bruinrode heidelibel in stromend water, de buitenbocht zelfs. Je ziet de kringen van de laatste dip, van de voorlaatste dip en helemaal rechts en op de bodem van nog een dip eerder. De libellen stonden niet stil, maar vooral stroomde het water onder ze door.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

nick w

Leuk! Ik heb ze nog nooit in stromend water zien dippen..

Groet,
Nick W

Question

Deze foto is niet helemaal scherp, maar toch best mooi vind ik.  :blink:

ralph

Mijn mooiste van dit jaar is deze.


Groeten Ralph

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo


naturoy

Wauw, wat een prachtige foto's allemaal. Wat een mooie beestjes zijn het toch. Mijn favoriete foto (stamt alweer uit 2006) is onderstaande. In de tussentijd nog vele andere foto's gemaakt, maar deze blijft bovenaan mijn lijst staan.

nick w


nick w

Citaat van: naturoy op september 27, 2010, 20:40:54 PM
Wauw, wat een prachtige foto's allemaal. Wat een mooie beestjes zijn het toch. Mijn favoriete foto (stamt alweer uit 2006) is onderstaande. In de tussentijd nog vele andere foto's gemaakt, maar deze blijft bovenaan mijn lijst staan.
:duim:  wat kijkt ze geschrokken!

Groet,
Nick W

naturoy

Als niemand anders gaat, heb ik nog wel een foto. Ben erg gecharmeerd van onderstaand stoer mannetje met volledig gehavende vleugels...

sjonnoh

mooie foto  :duim:

eergisteren deze steenrode goed kunnen fotograferen.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Frank van de Putte

Welja nog gooi ik er nog een fraaie heidelibel bij  :) 

Groetjes,

Frank van de Putte

JohnvR

Het lange wachten tot de lente is weer begonnen voor de bruine winterjuffers. De blaadjes zijn nu nog groen. Bij mooi weer zullen ze nog wel een stukje vliegen vermoed ik.


sjonnoh

mooie foto!
ik kan eigenlijk nog steeds niet zo begrijpen hoe ze die ijskoude winter kunnen overleven, zijn sterke beestjes!  ;D
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Anne Hueber †

Citaat van: sjonnoh op oktober 12, 2010, 22:02:54 PM
hoe ze die ijskoude winter kunnen overleven.

Gewoon met anti-vries ;) ;D

Goyatlah

Beestjes hebben suikers in hun bloed die de stollingstemperatuur aanmerkelijk verlagen. Daarnaast laten ze zich graag insneeuwen waarna hun lichaamstemperatuur een dunne luchtlaag tussen het lichaam en de sneeuw maakt, waardoor het als een iglo gaat werken.

Overigens zijn winterjuffers niet de recordhouders. Winterjuffers kunnen onbeschermd een kou van tussen -15 en -20 verdragen, maar er zijn insecten die tot -55 komen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

sjonnoh

interessant om te weten, welke insecten zijn dat bijvoorbeeld?  :)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Goyatlah

Kan het stuk waarin dat allemaal staat niet zo snel vinden, vermoedelijk in 1 van onderstaande boeken:
Resh & Carde - Encyclopedia of Insects (2nd ed)
Gullan & Cranston - The Insects (3th ed)
Gillot - Entomology (3th ed)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

Citaat van: Goyatlah op oktober 12, 2010, 23:06:09 PM
Overigens zijn winterjuffers niet de recordhouders. Winterjuffers kunnen onbeschermd een kou van tussen -15 en -20 verdragen, maar er zijn insecten die tot -55 komen.
volgens mij zijn dat temperaturen die ze minimaal kunnen verdragen, of misschien gewoon wel wat ooit iemand eens heeft opgeschreven. de Noordse winterjuffer is bv in Siberië zeer algemeen, en daar kan het errug koud worden, dus ik vermoed dat die wel veel lagere temperaturen kan verdragen.
ik heb eens bedacht dat ze daar door zich te laten insneeuwen misschien de extremen kunnen overleven, maar dat is maar een idee, misschien halen zij de -50 ook wel?

het zou natuurlijk kunnen dat de Noordse meer kou kan verdragen dan de Bruine winterjuffer, al merk je daar bij onze winters totaal niks van (afgaande op wat ik hier op het forum meekreeg over de Bruine die winters gevolgd werden), dus of dat ook zo is?
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Ik denk dat je min of meer hetzelfde zegt als ik. Beestjes lijken sneeuw te gebruiken als isolatie (iglo tentje in feite). Op zich ben ik niets tegen gekomen dat ze een super weerstand tegen kou hebben (itt sommige muggen bijv)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

ze kunnen idd een soort iglo tentje onder de sneeuw creëren, maar dat is in NL ooit maar één keer waargenomen. veel meer dieren werden boven de sneeuw gevonden. daarom twijfel ik wel eens aan mijn gedachte dat ze door insneeuwen extreem lage temperaturen kunnen overleven, ze kunnen volgens mij zo'n strenge winter zo ook wel overleven.
maar we weten het dus niet, en dat is prima, hebben ze in Siberië ook nog wat uit te pluizen, lekker met -50 winterjuffers zoeken, das altijd leuk  :P

ik vraag me overigens wel eens af waar het vandaan komt dat winterjuffers tot -20 aankunnen. ik heb een beetje het idee dat iemand dat zomaar heeft opgeschreven? er wordt best veel onzin opgeschreven en zelfs uitgegeven, dus ik geloof niet zomaar meer iets.

groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Ik probeer eea precies uit te zoeken. (En anders kom je gewoon langs, zover woon ik niet)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's