Mooiste libellen foto?

Gestart door Traveller, januari 06, 2008, 21:26:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Traveller

Hallo allemaal,

Ik ben meer iemand van de fotografie en niet van de waarnemingen. Daarom ben ik benieuwd naar de mooiste, apartste en bijzonderste libellen/waterjuffer foto's.

Het verhaal achter de foto is vaak leuker dan de foto zelf. Voor mij was dat deze foto:



Het is geen bijzonder soort, maar deze foto heb ik gemaakt zonder macrolens. Deze dame had mijn vijver uitgezocht om eitjes af te zetten. Ze was zo geconcentreerd met haar "werk" dat ik met mijn 18-55 mm lens zowat tegen haar vleugels aan zat om foto's te maken. Ik heb zelfs foto's dat ze op mijn hand zit en probeerd eitjes af te zetten tussen mijn vingers.

Ben benieuwd naar jullie foto's en verhalen,

groeten Jordi


Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Anne Hueber †

Dit was de eerste foto, die ik met mijn nieuwe camera gemaakt heb. Beslist geen mooie, maar ik ben dan ook geen topfotograaf. Maar er zit wel een leuk verhaal achter. Mijn eerste redding van een libel en dat voelde ook wel goed. Deze man Gewone oeverlibel heb ik uit een put gevist, waar een rooster overheen lag en hij onmogelijk zelf weer uit kon komen. Met een dun takje erin, waar hij op ging zitten en zo tussen de spijlen door naar boven gehaald. Hij moest toen nog wel een tijdje bijkomen, voor hij weer wegvloog.  

ArjenDrost †

Aangezien ik nog maar een jaartje echt bezig ben met het fotograferen van libellen, staan mijn mooiste foto's ook in m'n top 3 van het afgelopen jaar (al is het met mooiste foto's net ietsjes anders). Vandaar dat hier dus maar weer bij gezet en iets aangepast :)

CiteerErg algemeen, maar toch de mooiste libellenfoto die ik dit jaar gemaakt heb: het Lantaarntje. Vaak zit je met libellen met drukke achtergronden. Toen dit Lantaarntje op dit blad ging zitten, wist ik dat ik hier geen probleem mee zou krijgen, aangezien er niks vlak achter de juffer zat. En het resultaat ben ik dus inderdaad erg te spreken over.

Op twee een wat zeldzamere libel: de Bosbeekjuffer. Bij Winterswijk op zoek geweest, wel gevonden maar helaas geen zon. Even later zat ik met een colaatje op het terras, breekt de zon weer door. Snel m'n cola opgedronken en terug. Ze zaten er nog, dus nu met een mooi zonnetje nog eens op de foto gezet.

Ik had even een uurtje tijd bij m'n moeder. Even snel naar buiten voor een klein rondje. Niet te hoge verwachtingen, maar je weet maar nooit. Ik was nog maar een paar 100m achter het huis, zie ik wat juffers vliegen. Het blijken m'n eerste Blauwe Breedscheenjuffers. Het rondje werd nu een hele korte, want daar een tijd bij rond gehangen. Dit was toch wel de mooiste uit de serie.

Maar ja, met een top 3 heb je altijd het nadeel dat je bepaalde waarnemingen buiten moet sluiten. Zo hadden  deze Maanwaterjuffer en deze Zwervende Pantserjuffer eigenlijk net zoveel recht op een plekje in de top 3...

Groetjes, Arjen

Ted van der Knaap

#4
...niet de beste kwaliteit maar met dit exemplaar heb ik ruim 10 minuten op een bankje gezeten...

..in het begin steeds opvliegend maar we raakten steeds vertrouwder met elkaar en kon hem/haar van allerlei posities van heel dichtbij fotograferen..

..dit vond ik de grappigste..            

kiekeboe!!!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Marc Bulte

Dit vond ik wel een mooi moment: Grote keizerdame die wordt lastig gevallen door klein grut

http://www.pbase.com/mbulte/image/90618329
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Hathor

#6
Tja er zijn veel dingen zo in de loop van een paar jaar langs komen vliegen....  :D maar een paar bijzonderheden zijn er wel.. Natuurlijk die libellen die wegvlogen en die niet op de foto wilden.. o.a. een vuurlibel in Frankrijk in 2006, dan ook die ene waarvan ik niet wist wat het was 5 jaar geleden. Het bleek een jonge vuurlibel te zijn in mijn tuin!!
Dan is er nog die ene witsnuitlibel die steeds met zijn kont naar me toe ging zitten maar na veel geduld eindelijk wel met de snuit!!

Maar deze was wel heel leuk; een uitsluiper waarvan ik het zo ongeveer het hele proces kon vastleggen. EN deze vind ik wel erg mooi de groene serene achtergrond en dan de libel in wording. Ik denk een viervlek.
Eigenlijk is het net als mijn lijfspreuk .. hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. Dat is vaak je mooiste/ dierbaarste foto.
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

JohnvR

Deze geelvlekheidelibel - een van de weinige die ik zag dit jaar - had een afwijkend kleurpatroon. Op de achtervleugel zit een kleine gele vlek bij de vleugelaanhechting en verderop als in een soort band een grotere gele vlek. Gelukkig was ze bereidwillig even te poseren.



Een ander mooi moment was op excursie, toen een uit de groep een mooie stilhangende bruine glazenmaker ontdekte die bereid was nog even te blijven hangen.


JohnvR

#8
De Tengere grasjuffer stond dit jaar hoog op mijn lijstje om eens te zien. Dat is gelukkig een paar keer gelukt. Er kon zelfs een tandem van af. Dit was op een van de uitstapjes die ik op vakantie in Noord-Brabant kon maken.


JohnvR

Ik vond dit ook wel een mooie opname, kun je goed zien waarvoor al die adertjes etc. dienen.

Tukkerbird

Voor mij waren de kanaaljuffers het hoogtepunt van het jaar,zo heb je er nog nooit één gezien en zo zie je er meer dan honderd.
Deze kanaaljuffer zat vast in een spinnenweb zonder dat er een spin in de buurt was,deze bevrijd en als dank ging die met een glimlach voor mij op de foto.

Tukkerbird


Hathor

GAAF zeg!! B)
Wat een blik, tlijkt wel een fotomodel.  :D  
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

JohanvantBosch

#13
Erg gaaf die foto's, Martin!

Ik vind het moeilijk om een favoriet van afgelopen jaar uit te kiezen. De mijn komen uit Brazilie en onderstaande is er in ieder geval een van. naam... Progomphus spec.
Deze meneer heb ik gezien op een van mijn eerste dagen in Brazilie en daarna eigenlijk nooit meer zo mooi gezien. Kwam op de rand van de boot zitten toen wij gingen zwemmen en liet zich daar mooi fotograferen.


JohanvantBosch

#14
Onderstaande vind ik zelf trouwens ook erg leuk. Perithemis lais, een Lais Ambertje denk ik, in het Nederlands. Ze hangen vaak lekker rond bij de Waterhyacinthen. Vind deze foto zelf leuk doordat het bijna is alsof dit Ambertje op zijn blad door de ruimte zweeft, met de maan op de achtergrond....;)


Imperator

#15
prachtig, Johan. Ik vind die bijzondere kleurtjes bij deze ook wel intrigerend en die lijntjes.. Echt een kunstwerkje van mammie natuur
Dit gezwets slaat op die Progomphus spec.
vriendelijke groet,

Trees

grunsven



Helaas niet door mezelf gemaakt maar door Antoine van der Heijden (ik had geen camera). Dagje Roer een paar jaar geleden, eigenlijk op zoek naar Gaffellibel. Die niet gezien maar deze wel, geen slechte ruil.
Hij werd door ons opgeschrikt uit een groep distels en ging rustig op een dode tak zitten en liet zich schitterend bekijken.

Uiteraard even reclame maken voor Antoines site: Hij heeft een forse lijst soorten met fotos op fly.to/dragonflies
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ria.vogels

Hallo allemaal,

Mijn mooiste foto van het afgelopen jaar is gemaakt in Zuid-Spanje, in het bezoekerscentrum van NP Donana. Het is zo'n symbolische foto: de zuidelijke keizer die gevangen zit en naar buiten wil. Maar dat is natuurlijk mijn eigen interpretatie, het kan ook goed zijn dat hij een concurrent aan de andere kant van het glas ziet!

Groet, Ria

Groet, Ria Vogels

Gert Veurink



om jullie een beetje op te warmen deze winter...

de ervaring is gaver dan de foto, maar de foto geeft voor mij de ervaring wel mooi weer...
groet!
Gert Veurink



Hathor

CiteerErg gaaf die foto's, Martin!

Ik vind het moeilijk om een favoriet van afgelopen jaar uit te kiezen. De mijn komen uit Brazilie en onderstaande is er in ieder geval een van. naam... Progomphus spec.
Deze meneer heb ik gezien op een van mijn eerste dagen in Brazilie en daarna eigenlijk nooit meer zo mooi gezien. Kwam op de rand van de boot zitten toen wij gingen zwemmen en liet zich daar mooi fotograferen.

Mooi hoor die schaduw van de vleugels ook! Dat zag ikook bij de zuidelijke bij het raam. Erg mooi effect. en prachtige beesten.
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

markmeijrink

Het wel een oude foto (2004). Meestal is een compact camera ongeschikt om libellen te fotograferen, deze bleef in het laatste licht van de dag rustig poseren.

Mark

Sticht

#21
Een van mijn mooiste foto's is dit koppel. Genomen zowat in mijn achtertuin.

JohanvantBosch

Citeer

Helaas niet door mezelf gemaakt maar door Antoine van der Heijden (ik had geen camera). Dagje Roer een paar jaar geleden, eigenlijk op zoek naar Gaffellibel. Die niet gezien maar deze wel, geen slechte ruil.
Hij werd door ons opgeschrikt uit een groep distels en ging rustig op een dode tak zitten en liet zich schitterend bekijken.

Uiteraard even reclame maken voor Antoines site: Hij heeft een forse lijst soorten met fotos op fly.to/dragonflies
Dit is natuurlijk zowiezo een waarneming om jaloers op te worden... en dan nog met zo'n foto. :o  

vuurvlinder

#23
Ik zal er dan ook nog een paar uploaden, niet omdat het een bijzondere soort is, maar de eerste foto's (gemaakt met een compact) die geslaagd zijn. :grin:

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

#25
en...Met dank aan Dolf, hij heeft ze door Photoshop gehaald!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

vind dit ook wel leuk opzich,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Citeervind dit ook wel leuk opzich,
tof om hem vliegend te pakken!

Bertusvr

Ben zelf erg tevreden met deze foto van een bruine winterjuffer (Duinoord).

Weia

Citeeren...Met dank aan Dolf, hij heeft ze door Photoshop gehaald!
Maar deze moet nog een kwartslag draaien!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0