Mooiste libellen foto?

Gestart door Traveller, januari 06, 2008, 21:26:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bertusvr

Citaat van: AvanderHeijden op juli 28, 2012, 10:24:06 AM
.......................vanwege dat zweefvliegje (Snorzweefvlieg (Episyrphus balteatus), met deze foto apart ingevoerd  ;D )
Hebben ze hem al afgekeurd en door verwezen naar het libellenforum :) ? Of hebben ze hem gevonden?
Is inderdaad een lekkere plaat om naar te kijken!

AvanderHeijden

Citaat van: Bertusvr op juli 28, 2012, 15:58:13 PM
Citaat van: AvanderHeijden op juli 28, 2012, 10:24:06 AM
.......................vanwege dat zweefvliegje (Snorzweefvlieg (Episyrphus balteatus), met deze foto apart ingevoerd  ;D )
Hebben ze hem al afgekeurd en door verwezen naar het libellenforum :) ? Of hebben ze hem gevonden?
Is inderdaad een lekkere plaat om naar te kijken!

Dank je! Ze hebben hem gevonden en goedgekeurd  :duim:

nick w

Citaat van: Bertusvr op juli 27, 2012, 19:37:38 PM
Vandaag een paar uur bij de Roer genoten van libellen. Veel Gaffels gezien maar net allemaal iets te ver weg voor een redelijke foto met mijn 90 mm macrolens. Op een gegeven moment zag ik een Bruine korenbout op een tak boven de Roer zitten die druk bezig was met het verjagen van Gaffellibellen.  Na een tijdje land er een van de Gaffels vlak naast mij en kwam mijn Macro lens toch nog goed van pas. Nieuwe soort voor mij.
Gave plaat Bertus! ik ben jaloers, ik zag ze twee jaar terug maar nooit zo dichtbij...

Groet,
Nick W

AvanderHeijden

Citaat van: nick w op juli 28, 2012, 23:09:14 PM
Citaat van: Bertusvr op juli 27, 2012, 19:37:38 PM
Vandaag een paar uur bij de Roer genoten van libellen. Veel Gaffels gezien maar net allemaal iets te ver weg voor een redelijke foto met mijn 90 mm macrolens. Op een gegeven moment zag ik een Bruine korenbout op een tak boven de Roer zitten die druk bezig was met het verjagen van Gaffellibellen.  Na een tijdje land er een van de Gaffels vlak naast mij en kwam mijn Macro lens toch nog goed van pas. Nieuwe soort voor mij.
Gave plaat Bertus! ik ben jaloers, ik zag ze twee jaar terug maar nooit zo dichtbij...

Groet,
Nick W

Nou, snel naar Limburg dan met mooi weer! Ze vliegen volop dit jaar.  :duim:

Bertusvr

Ze zitten er inderdaad volop. Het heeft ook wel wat tijd gekost totdat er een wat dichterbij kwam. Totdat die naast mij kwam zitten was dit het beste resultaat met mijn 90mm lens.

nick w

 :) herkenbaar Bertus, zo had ik ze ook... maar wel lekker scherp nog deze.

Groet,
Nick W

JohanvantBosch

Mooie gaffellibelfoto´s mannen!

Wat een enge foto, Weia, brrrr.....

JohanvantBosch

#1507
Ik was zelf erg blij met bijgaande foto van Schemerlibel vorige week in Spanje. Ik ben niet zo´n ervaren fotograaf in de zin dat ik altijd alle instellingen helemaal door heb. Toen deze Schemerlibel in de struiken in een heel donker hoekje in de schaduw ging zitten moest ik dus erg nadenken was ik moest doen. Blij dat ik gekozen heb voor behoorlijk onderbelichten en dat dit er vervolgens uit kwam  ;D O0


Bertusvr


nick w

Heel fraai! Ik ben jaloers!

Groet,
Nick W

Taka

kerstballetjes
(Sybe)

Johannes Klapwijk

Mooi Johan!


Kerstballerjes zijn ook leuk :)

loblom

Mvg
Lo Blom

Johannes Klapwijk

Ik gebruik voor al mijn foto's de sigma 150, maar dit is wel een samenvoeging van 8 foto's, dus de scherptediepte is niet iets van de lens an sigh...

M.Haverkamp

Citaat van: Johannes Klapwijk op augustus 05, 2012, 22:28:16 PM
Ik gebruik voor al mijn foto's de sigma 150, maar dit is wel een samenvoeging van 8 foto's, dus de scherptediepte is niet iets van de lens an sigh...

Altijd mooi.

M.Haverkamp

Niet zeldzaam in Frankrijk, maar eindelijk goed op de plaat.

M.Haverkamp

Deze purper uit Frankrijk was erg mooi.

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

marinissen

Gisteren met Bertus van R op pad geweest: o.a. Roer bij Paarlo.
Uiteindelijk was ik best tevreden over deze foto.
groet,
Leo

nick w

heel fraai Leo!

Groet,
Nick W

M.Haverkamp

Citaat van: M.Haverkamp op augustus 06, 2012, 21:09:27 PM
Deze purper uit Frankrijk was erg mooi.

Langs de L'Herault. Tussen Bessan en Agde, ik had er minimaal 35. Ben opgehouden met tellen, zaten op ieder zonnig plekje langs de rivier. Als ik dan aan de overkant van de weg keek zaten er tig vrouwtjes op de hekjes. Gaat erg snel met deze soort.

Bertusvr

Citaat van: marinissen op augustus 06, 2012, 21:59:34 PM
Gisteren met Bertus van R op pad geweest: o.a. Roer bij Paarlo.
Uiteindelijk was ik best tevreden over deze foto.

Was een lange, leuke dag, met heel veel libellen. Ik zag ze 's avonds in bed nog vliegen :rolleye:

M.Haverkamp

Citaat van: marinissen op augustus 06, 2012, 21:59:34 PM
Gisteren met Bertus van R op pad geweest: o.a. Roer bij Paarlo.
Uiteindelijk was ik best tevreden over deze foto.

Dezelfde bloem (plaats) ???

Bertusvr

Ik vind deze wel leuk. Gisteren aan de Roer.

Johannes Klapwijk

Hij lijkt wel een sik te hebben zo :)

rrrrr

Deze genoot van een ?wesp? bij ons in de tuin.
Eten zonder handen is tot een ware kunst verworden als je dit ziet gebeuren........

Rob

Bertusvr

Mooi hoor! Dat ze niet wordt gestoken!

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Platbuik

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

rrrrr

#1529
Voor wat het waard is...
Nog voordat ik de camera gepakt had zag ik dat de kop inderdaad als eerste in de bek van de libel verdwenen was.
Daar vloog hij op deze manier mee rond tot hij op een fotografeerbaar plekje ging zitten.
En:
Op foto "DSC4536lunch2" zijn ook nog wel een paar interessante details te zien.
1. Hoewel het droog en zonning weer was, zitten er druppels op het oog.
2. Direkt onder het bovenste kaakdeel (aan de zijkant van de bek en bijna tegen de bovenste kaakdelen aan) is een smal goudbruin kaakdeeltje met "haakhaartjes" te zien (dat houdt het roze vlees van de wesp vast) wat tijdens het eten als een soort van transporthaak het voer naar binnen trekt.
Wat ik meende te zien (tijdens het scherpstellen) is het volgende:
-Insect klemvast in de onderste en bovenste kaakdelen.
-Kaak gaat zijdelings iets open en het haakdeel schuift naar voren en grijpt het insect beet.
-Kaakdelen iets open en de haakjes trekken het insect naar binnen.
-Kaakdelen sluiten en het grote kauwen begint........

Alle kaakdelen leken in staat te zijn onafhankelijk van elkaar samen te werken en zo het gevangen vlees zodanig te positioneren dat het naar binnen gewerkt kan worden.

Als je dit ziet vraag je je af waar de filmmakers van de "Alien-serie" hun inspiratie hebben opgedaan...
Misschien ook van dichtbij een libel zien eten?  ;D

Rob

Edit: uitsnede van de foto toegevoegd (en ook bij de waarneming geplaatst.....sorry voor de overlast Admins...)