Mooiste libellen foto?

Gestart door Traveller, januari 06, 2008, 21:26:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Weia

Citeer
CiteerLet wel: de scherptediepte bij macro hangt uitsluitend af van het diafragma en de afbeeldingsmaatstaf. Dus als je met een 50mm en een 500mm het beest even groot in beeld zet (van rand tot rand bijvoorbeeld) dan is de scherptediepte gelijk als het diafragma hetzelfde is. Wel moet je met die 50 mm er dichter op kruipen en krijg je andere/meer dingen als achtergrond. De 500 kijkt meer door een buis en je kunt er dus wat makkelijker voor zorgen dat er niets storends in beeld is.
Dat is niet helemaal waar. De scherptediepte is bij een 50 mm lens juist groter en loopt langzamer af. Dus bij een 500 mm is er bijvoorbeeld maar 5 cm diep scherp en bij een 50 mm 10 cm.
Theo
Nee! Je gevoel zegt dat wel maar reken het maar uit (al is dat best lastig). De eerste keer dat ik dit tegenkwam in een theorieboek over fotografie geloofde ik het ook niet, maar het draait om 'afbeeldingsmaatstaf'. Meestal zet je bij tele dingen groter in beeld, dan is de scherptediepte geringer, niet doordat het een tele-opname is maar doordat je een andere afbeeldingsmaatstaf gebruikt. Als je het niet gelooft kun je het misschien in de pratijk testen. Een tegelvloer opnemen met twee brandpunten bij gelijk diafragma en precies evenveel tegels scherp in de breedte van je foto. (Het geldt namelijk niet alleen bij macro, maar altijd.)  
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Weia

Het was grofweg 40 jaar geleden dat ik dat eens narekende, ik werd ineens toch benieuwd of ik dat nog zou weten te reproduceren, dus teken teken en reken reken. Eerst dacht ik dat er toch iets anders uitkwam maar uiteindelijk rolde het er gewoon uit: scherptediepte is onafhankelijk van brandpuntsafstand maar wel afhankelijk van diafragma en afbeeldingsmaatstaf.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

MartijnPullen

Vooruit laat ik ook eens een bijdrage doen.
Deze geelvlek is van een paar weken terug, smorgens vroeg onder de dauw
Leuke vlinder, libellen, of andere natuurfoto's nodig.
Kijk op www.fotopullen.nl

MartijnPullen

En deze, blauwe breedscheenjuffer (geloof ik).
Weet niet of deze er wel bij kan aangezien het een juffer is, of horen de juffers ook bij de libellen (heb t eigelijk nooit zeker geweten)
Leuke vlinder, libellen, of andere natuurfoto's nodig.
Kijk op www.fotopullen.nl

Weia

#244
CiteerEn deze, blauwe breedscheenjuffer (geloof ik).
Weet niet of deze er wel bij kan aangezien het een juffer is, of horen de juffers ook bij de libellen (heb t eigelijk nooit zeker geweten)
Blauwe breedscheen inderdaad.
De woorden zijn wat onhandig in het Nederlands. Onder 'Libellen' versta ik alle leden van de orde Odonata. Daarbinnen heb je twee onderorden (in China drie). Eerst de zygoptera: 'juffers' danwel 'gelijkvleugeligen'. De tweede zijn de anisoptera, in het Nederlands 'echte libellen' of 'ongelijkvelugeligen'. Dat '(on)gelijkvleugeligen' is eigenlijk het helderst en ook een goede vertaling van de wetenschappelijke namen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Traveller

Hallo,

Vanmorgen om 6.00 uur, bij 10 C. waren de eerste mannetje al aan het zoeken. En deze had dus geluk. Om 6.30 uur vloog er niks meer. En konden we ook niks meer vinden tussen het riet.

Dit stel maakte ook niet echt aanstalte om weg te vliegen. Pas rond 8.00 uur waren ze "warm" genoeg om weg te vliegen.



Groeten Jordi
Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

Gert Veurink

Niet de mooiste, maar wel een persoonljk juichmomentje gisteren. Achtergrond te druk om ze beter te maken, maar het kan er mee door zo.


groet!
Gert Veurink



Hugo van der Slot

Staan er zeer fraai op Gert, mag je terecht blij mee zijn hoor.  
Groet,

Hugo van der Slot

www.hugovanderslot.nl

Bertusvr

Gefeliciteerd Gert, Mooie foto's van een fraaie soort. :duim:  

Bertusvr

Vandaag ook even er op uit geweest. Niet de mooiste maar wel een leuke.

Ted van der Knaap

...kon heel close komen.. ..en EINDELIJK 'n keertje scherp!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

vuurvlinder

Mooi hoor!  :duim: Veel Paardenbijters gezien vandaag, ook copula's, maar niet kunnen vastleggen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Taka

CiteerZelf gebruik ik een vaste 300mm met tussenring en hierdoor heb ik (meestal) mooie rustige vage/egale achtergronden.
Wat een mooie achtergrond is, is ook een kwestie van smaak. Persoonlijk houd ik niet zo van egale achtergronden. Ik vind dat een saaie foto opleveren.

Het is misschien niet zo zinvol om hier een grote discussie te hebben over achtergronden op foto's. Ik meld het hier alleen om duidelijk te maken dat er ook andere opvattingen zijn, en dat een egale achtergrond niet per definitie het doel is. Ontdek vooral zelf wat je mooi vind.
(Sybe)

Sticht

#253

vuurvlinder

CiteerPersoonlijk houd ik niet zo van egale achtergronden. Ik vind dat een saaie foto opleveren.

Mee eens! Aanvankelijk vond ik dit soort achtergronden wel mooi, omdat het beestje er scherper op te zien is. Nu vind ik dit inderdaad ook saai, want het zegt zo weinig over het leefgebied van zo'n beestje.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

JohnvR

Citeer
CiteerPersoonlijk houd ik niet zo van egale achtergronden. Ik vind dat een saaie foto opleveren.

Mee eens! Aanvankelijk vond ik dit soort achtergronden wel mooi, omdat het beestje er scherper op te zien is. Nu vind ik dit inderdaad ook saai, want het zegt zo weinig over het leefgebied van zo'n beestje.
Dat kunnen ook hele mooie foto's zijn, maar als ik zoiets als hieronder zie (van afgelopen dinsdag) dan denk ik toch dat ik liever een egalere achtergrond had gehad.  :o




dutchway

Niet helemaal scherp, maar ik vind het zelf wel een leuke foto.
Groeten van Lia

vuurvlinder

Is ook een leuke foto, maar het zegt niets over de leefomgeving van het beestje. :)  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

dutchway

Nou niks.....!
Iedere droge dag bivakeren er heidelibellen bovenop mijn schutting.
Ze blijken dat een heerlijke uitkijkpost te vinden.
Ik woon in een woonwijk.
Er is wel water in de buurt, maar het vreemde is dat ik ze daar eigenlijk nooit zie.
Ik heb ook een kleine vijver in de tuin maar daar heb ik ze ook nog nooit bij het water gezien...terwijl er toch hoog gras/riet om een heen staat.
Lijkt me toch ook een heel geschikte uitkijkpost.
Maar nee, het hekwerk is veel intressanter.
Dus zo zie je maar dat het toch WEL wat over de leefwijze van deze libel zegt.... :D  :D  
Groeten van Lia

dutchway

hier weer zo'n hekliefhebber
Groeten van Lia

dutchway

En jawel...de volgende...Ik schijn een HEERLIJK!!!!  :lol: Hekwerk te hebben
Groeten van Lia

vuurvlinder

Ik begrijp wat je bedoeld, ik had Vroege glazenmakers in mijn tuin, maar wat doen ze daar? Helemaal niets. Behalve een beetje opwarmen dan.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

dutchway

#262
Nou, opwarmen doen ze natuurlijk wel, maar ook foerageren.
Ze plukken zelf kleine kruisspinnen uit hun web.
En ze vangen ook heel wat vliegjes en muggen.
Even een rondje happen :P en dan weer lekker op het hek gaan zitten.
Groeten van Lia

JohnvR

Ik schijn heerlijke armen te hebben  B)  




dutchway

Groeten van Lia

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

mooi hoor!

Hier nog een van mij van twee maand terug, topdagje ha ik toen, met deze als meest tastbare resultaat...

groet!
Gert Veurink



ArjenDrost †

Als je bezig bent om veel soorten ergens van te fotograferen, is er altijd wel een algemene soort die niet wil lukken. Voor mij was dit de Bruinrode Heidelibel. Veel heidelibellen gezien en gefotografeerd, ook met erg kleine snorretjes, maar toch altijd net teveel.

Vandaag dan eindelijk eentje die echt geen snor had (en mooie gele strepen op d'r zijkant). Toen ze ook nog even d'r vleugels omhoog deed zodat ik d'r borststuk mooi kon fotograferen, was ik weer helemaal blij :)



Taka

#268
Van de week was ik blij met deze Bruine glazenmaker. Ik vind het een bijzonder lastige soort om redelijk op de foto te krijgen. Ze zijn schuw, en als het al lukt om in de buurt te komen, zitten ze vaak in de vegetatie, zodat er allemaal sprieten voor zitten.
(Sybe)

jfparie

Dit steenrode vrouwtje heeft acht vleugels.

Groeten,  jan parie

Foto 1