Papiervisje?

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, december 10, 2017, 20:50:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

De aanhansels aan het achterlijf lijken me wat kort voor een papiervisje. Is het er toch één?
-
Waarneming: https://waarneming.nl/waarneming/view/146485602
-
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Arp

Er is vanalles afgebroken en ook de schubben zijn wat toegetakeld. Het is in elk geval een Ctenolepismatinae en dan is het Papiervisje wel met afstand de meest waarschijnlijke kandidaat en ik zie ook niks wat duidelijk op iets anders zou duiden, dus ik zou 'm maar gewoon zo wegzetten...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Menko Vlaardingerbroek

Hij ziet er inderdaad wat gehavend uit. Bewoog ook niet zo snel als ze meestal doen. Maar vergeleken met het dier op de foto in de link zijn de aanhangsels aan het achterlijf wel erg kort. Het kan natuurlijk zijn dat ze alledrie afgebroken zijn, maar het zou ook kunnen dat ze echt korter waren. Hoe dan ook, ik zou ook niet weten wat het anders kan zijn dan een papiervisje.

https://waarneming.nl/foto/view/2021878
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Arp

#3
Hoi Menko,

Staartdraden en voelers breken heel vaak af - ik zie veel exemplaren met nog minder dan deze van jou. De lichaamsvorm, beharing en houding van de staartdraden (gespreid) is heel typisch voor Ctenolepismatinae (dus zeker geen Lepisma). Daarvan hebben we er in NL drie.

  • Papiervisje : Schubbenkleed effen (blauw-)grijs - verschrikkelijk algemeen
  • Ovenvisje: Schubbenkleed zeer contrastrijk gevlekt - wordt snel zeldzamer en heeft veel meer warmte nodig
  • Gestreept Zilvervisje: Schubbenkleed grijs met iets lichtere vlekjes die lengtestrepen aanduiden - pas één keer in NL gezien, vermoedelijk import
Behalve het schubbenkleed zijn er uiteraard nog veel betere kenmerken, maar die zijn microscopisch en bovendien hoofdzakelijk ventraal. Maar van foto wordt het met gehavend schubbenkleed officieel toch een klein beetje hachelijk, vandaar mijn slagje om de arm.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Menko Vlaardingerbroek

Dank voor het uitgebreide antwoord. Een (gehavend) papiervisje dus.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek