naamgeving Tawny Coaster

Gestart door DJHiker, december 10, 2017, 18:37:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

DJHiker

Hallo,
kan iemand meer duidelijkheid geven m.b.t. de ontwikkelingen in naamgeving van de Tawny Coaster (ZO-Aziatische populatie):

Acraea violae (Fabricius, 1775) schijnt nu als A. terpsicore (LINNAEUS, 1758) door het leven te gaan.
Aanvankelijk beschouwd als een dubieuze naam omdat er geen type species leek te zijn maar nu is die toch (in Londen) gevonden zodat terpiscore toch weer een valide status heeft gekregen.
Beide soortnamen vind ik terug in de Observado database, waarbij blijkbaar de spelling A. terpsichore aangehouden wordt, die volgens GBIF weer een synomien voor A. serena (Fabricius, 1775) is. Maar deze soort lijkt alleen in Afrika voor te komen.
Is het onderscheidl tussen terpsicore en terpsichore alleen spelling of gaat het werkelijk om verschillende soorten? Als het slechts een spellingkwestie is lijkt de vorm met h niet zo vaak gebruikt te worden. Als A. violae geen geldige naam meer is kan deze dan niet beter omgezet worden?

Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
Bij voorbaat dank,
David
David Kohl

caliprobola

Hoi David,

hier is intussen geen antwoord op gekomen. Mij lijkt het best om

ofwel
- hoewel de naam A. terpsichore ooit wel voor die soort gebruikt is, toch de synonymie op observation.org voor A. serena op te heffen. Het gebruik lijkt me immers niet wijdverspreid. Daarop A. terpsichore aan te passen naar A. terpsicore en A. violae synoniem te maken aan A. terpsicore.

ofwel
- de huidige situatie laten maar een nieuwe naam aan te maken A. terpsicore en A. violae synoniem te maken aan A. terpsicore.

In elk geval moet de huidige situatie aangepakt worden. De naam A. terpsicore wordt veel gebruikt bij bronnen uit Aziƫ (bv ifoundbutterflies, inaturalist,...) waardoor nu op observation.org een Afrikaanse soort ook lijkt voor te komen in Aziƫ.

Ik kijk wat ik kan doen.