Hoofdmenu

Onbekende plant

Gestart door wouterbosgra, december 08, 2017, 07:42:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/122794503
Moeraskruiskruid - Jacobaea paludosa gezien op 2016-08-23 Volkerakmeer - Dintelse Gorzen West
Foto's:

bij voorbaat dank Wouter Bosgra

Rien Ondersteijn

Waarom geen bloemen ?
Rond die tijd zou die dat zeker gehad moeten hebben.Ook jammer dat er geen plaatje is van de bladonderkant :die is bijna altijd viltig.
Verder qua blad en aanhechting lijkt ie wel okee.
Groene groe[n]tjes.Rien.

wouterbosgra

Citaat van: Rien Ondersteyn op december 08, 2017, 08:22:19 AM
Waarom geen bloemen ?
Rond die tijd zou die dat zeker gehad moeten hebben.Ook jammer dat er geen plaatje is van de bladonderkant :die is bijna altijd viltig.
Verder qua blad en aanhechting lijkt ie wel okee.

Hij had waarschijnlijk best bloemen, maar omdat ik destijds 'zeker' van mijn waarneming was heb ik denk ik even wat kenmerken gefotografeerd die ik op dat moment van belang vond. Blijkbaar het feit dat ie hoog was en de richting van de gezaagde bladrand...

Pieter Stolwijk

M.i. geen J. paludosa. Die heeft bijna franjeachtige bladtanden. Is het geen Wilg?
Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

Rob Koelman

Bij de waarneming zelf noemt Willemien moerasmelkdistel als gedachte: 'ik moest even denken aan Moerasmelkdistel, maar daar vind ik de bladeren toch ook niet echt op lijken'

Vind ik uiteindelijk toch helemaal niet zo'n gek idee. Zeker als je 'vastloopt' bij de kruiskruiden...
Met vriendelijke groet, Rob

Sipke Gonggrijp

Rien Ondersteijn

Fifty/fifty...       ;D
De ene rand van het blad is getand en de andere rand zo glad als een aal...
[en de andere bladen líjken bijna ook tandeloos..]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Pieter Stolwijk

Ik heb een heel ander beeld van Sonchus palustris. Die moet dan wel erg variabel van bladvorm zijn. Of mijn beeld is onjuist.
Omdat ik (al een paar dagen) geen foto's geuploaded krijg naar de site, heb ik ze maar op onze werkgroep-site gezet.
Zie: http://www.fwtwente.nl/afb_sonchus_palustris_2014.html

Rien Ondersteijn

Pieter : Sonchus Palustris heeft vaak aan t onderste deel zulke bladen,maar naar boven meestal ongedeeld.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Pieter Stolwijk

OK. Dank je. Moet er beter op letten.