Grootsporig kuddeschijfje ?

Gestart door Jan P, december 05, 2017, 13:55:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan P

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/146360277
onzeker Grootsporig kuddeschijfje - Pyronema domesticum gezien op 2017-12-02 Ridderkerk - gorzen en werf Benedenrijweg
Foto's:






Toelichting:
Deze heb ik op een brandplek gevonden. In Pilze der Schweiz  deel 1 zag ik het Grootsporig kuddeschijfje dat hier wel erg veel op lijkt. Wie weet hier meer van ?
bij voorbaat dank Jan Plaisier

rietvanoosten

#1
of Spinragkuddeschijfje (Pyronema omphalodes).

Paddenstoelenatlas Drenthe, deel 3:
op blz. 693 worden beide soorten genoemd.
"De laatste (= Grootsporig kuddeschijfje) verschilt in het veld van Spinragkuddeschijfje door de aanwezigheid van spaarzame spitse, dunwandige haren aan de rand van de apotheciƫn en de afwezigheid van fijne witte hyfen (subiculum) op het substraat.
Microscopisch door de grotere sporen van 16-20 x 10-12 um."

Sporenmaten Spinragkuddeschijfje: 13-17 x 8-10 um.

In Pilze der Schweiz Band 1 blz. 120 staat echter dat de witte hyfen ook gezien zijn bij Grootsporig kuddeschijfje (P. domesticum).

:micro:-werk dus.


met vriendelijke groet, Riet

Jan P

Bedankt Riet voor de snelle reactie. Fijn dat je de sporenmaat van beide in aanmerking komende soorten vermeld hebt (De Paddenstoelenatlas Drenthe heb ik helaas nog niet). Nu kom ik er waarschijnlijk wel uit. Ik ga proberen om een foto van de sporen met de afmetingen erbij te maken.

met vriendelijke groet,
Jan Plaisier

Jan P

Ik moest een nieuw monstertje halen want het stukje dat ik had meegenomen was al verdroogd. Maar het is gelukt : de gemiddelde sporenmaat van drie sporen is 10,36 x 12,99 um, dus ik denk dat het toch het Spinragkuddeschijfje is. Ik heb nog een foto gemaakt van de sporen met de maten erbij. Deze staat op Waarneming, maar ik weet niet hoe ik hem dan weer hier op het forum moet krijgen. Graag hoor ik wat je ervan vindt.
m.vr.groet,
Jan Plaisier

rietvanoosten

#4
Hallo Jan,
De soortnaam laat ik aan de experts over  :blink:
Eigenlijk moeten er "vrije" sporen gemeten worden, durf niet te zeggen of de sporen in de asci al bijna rijp zijn of niet ...
Je kunt op 2 manieren een foto toevoegen:
1. in jouw topic rechtsboven "verander" aanklikken, dan heb je onderaan de mogelijkheid om bijlagen toe te voegen.
2. in jouw waarneming nogmaals kiezen voor "determineren via forum", je krijgt dan alle bijlagen in beeld.
De regel van de nieuwe bijlage kopiƫren en plakken in het eerste topic-onderdeel (dan eerst "verander" aanklikken), zie bijlagen:
met vriendelijke groet, Riet

Jan P

Dag Riet,
Ik zag op Waarneming dat de experts het eens waren met het Spinragkuddeschijfje ! Dat is leuk,want die had ik nog nooit gezien.
Het was ook de eerste keer dat ik de sporenmaat had genomen m.b.v. de microscoopcamera. Bedankt voor je hulp en de tip om de foto's later alsnog toe te voegen.
Zo leer ik er iedere keer wat bij.

m.vr.groet,
Jan Plaisier

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet