Zoomcamera of spiegelreflex?

Gestart door frankhaan, december 06, 2017, 11:27:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankhaan

Beste mensen,

Ik ben sinds een half jaar in het bezit van een Nikon b700 camera. Deze camera gebruik ik vooral voor vogel fotografie, dit lukt prima en de plaatjes zijn schitterend mits het gaat om vogels die stil zitten of op het water drijven. Birds in flight is echter een heel ander verhaal! Uren lang gezocht naar de juiste settings waarbij ik ook rekening heb gehouden met de algemene wetten van vogel fotografie( ooghoogte, scherpstellen op oog, zon in de rug, panning enz) lukt het maar niet om een scherpe foto te krijgen. Nu wil ik graag jullie mening over andere apparatuur en of dat zin heeft, ik wil dan mijn b700 verkopen en hiervoor een goede tweedehands lens kopen zoals de canon 300 mm f4 IS en dan een goedkope body zoals de canon 1000d, heeft dit zin of moet ik dat niet doen? Gr Frank Haan

Platbuik

Dat is zeker een grote stap vooruit :duim:
En neem er een 1.4 converter bij.
succes :blink:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

lukasverboom

Ik heb zelf een Nikon Coolpix P510 (~30.000 foto's) en ga vaak op reis met twee mensen met 100-400 en 500 mm lenzen. Beide hebben hun voordelen. Wat hieronder staat gaat dus over de verschillen daartussen. Jouw model en een goedkope lens durf ik niks over te zeggen, maar ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Voor determinatiefoto's is een compactcamera erg handig. Je bent snel, krijgt inderdaad zittende of zwemmende vogels vrij goed op de foto (hoewel ik eendjes in de golven vaak erg lastig vind met een digitale zoomer). Wanneer je ook andere soortgroepen dan vogels bekijkt heb je snel ook een sprinkhaan of plantje op de foto, en kun je terwijl je die fotografeert ook snel reageren op een vogel die langskomt.

De nadelen van mijn (en vast jouw) camera zijn dat de foto's ook na bewerking nooit de kwaliteit halen van een foto met een goede spiegelreflex. De autofocus is langzamer, de zoeker niet handig voor snel bewegende dieren zonder referentiepunten in de buurt.

In mijn mening vult het elkaar dus goed aan. Als je geen camera met lens in je hand hebt heb je op de kritieke momenten meer aan een compactcamera in je tas, als je voor de perfecte foto gaat of lang bij een vogel zit is een spiegelreflex met telelens beter. Als je de b700 gewend bent zul je misschien teleurgesteld zijn met hoe dichtbij je kunt komen. Dan kan een converter vast helpen, daar heb ik geen ervaring mee.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

frankhaan

Inderdaad de b700 is erg compact, licht qua gewicht en je neemt hem dus zo overal mee heen, hij is ook erg veelzijdig mocht je hem voor andere doeleinden gaan gebruiken zoals macro foto's e.d. toch moet ik zeggen dat die national geografic achtige foto's waarbij een zeearend een vis uit het water pakt en je het water ziet opspatten toch helemaal geweldig is hoor, dat lukt nu gewoon niet en frustreerd mij soms. Een camera set waarbij je de actie echt kunt bevriezen zonder al te veel onscherpte en kwaliteit verlies zou geweldig zijn, iemand nog suggesties tot een bedrag van 1000 euro?

Wilfred

Als je voor echt mooie vogel droomplaatjes gaat kom je al snel uit bij een camera met APS-c sensor en een flinke lichtsterke telelens.
Maar dat betekent dan ook gelijk een hoop gesjouw en dus veel minder bewegingsvrijheid in de natuur.
En ook dan is lang niet alles wat je schiet goud, zeker niet de vliegende vogels. (gelukkig maar want daarmee blijft het een uitdaging)
Om die reden heb ik een compromis oplossing in de vorm van een systeemcamera.
Ik gebruik de Nikon V1 en V2 met de bijbehorende super compacte Nikon 1 CX 70-300 lens.
De camera heeft een 1 inch sensor met een cropfactor 2.7 waarmee je op een bereik van max 810 mm (35mm equivalent) uitkomt.
Ik schiet alles in RAW en kan in de nabewerking nog wat napolijsten en croppen.
Camera en lens wegen tesamen slechts 1 kg !!!
De Nikon 1 serie cameras zijn zeer snelle scherpstellers mits voldoende licht.
Zie: https://photographylife.com/reviews/nikon-1-70-300mm-f4-5-5-6-vr
Ik kan er prima mee uit de voeten omdat ik mijn bewegingsvrijheid niet wil inleveren voor het allermooiste plaatje al hunker ik ook wel eens naar beter.
Er bestaan ook systeemcameras met nog iets grotere sensors en bijpassende telenzen zoals de Panasonic Micro4/3 cameras met prachtige 100-400 lens.
Maar dan wordt het allemaal ook weer net wat duurder, groter en zwaarder.
Het is ten alle tijde een kwestie van kiezen of delen.



frankhaan

Beste Wilfred,

Bedankt voor alle informatie! Ik had inderdaad al gekeken naar een systeemcamera maar ik was mij er niet van bewust dat daar tegenwoordig ook telelenzen voor beschikbaar zijn. Het is inderdaad een heel gesjouw met een professionele kit, ik vond op internet een tweedehands canon 7d mark 2 body voor 900 euro, goede sensor plus goede autofocus met veel crossover AF punten, maar ja dan moet je er ook nog een lens erbij hebben en een goed statief. Kortom vergeet die 1000 euro maar het is eerder 2200 en dan heb je alles tweedehands! Die rotcenten ook altijd haha..Is die  Nikon V2 beter dan mijn B700 denk je? Ik heb wel echt veel lichtsterkte verlies met inzoomen, en ruis boven de IS0 800. De sluitertijden boven de 1000sec zijn alleen te doen als het echt een hele heldere dag is en ik niet meer dan laten we zeggen 300mm zoom gebruik.

Gr Frank

Wilfred

#6
Als je serieus de overstap overweegt naar spiegelreflex dan kun je ook starten met een wat eenvoudigere, goedkopere body en je budget vooral inzetten op de lens.
Of mijn Nikon V2 beter is dan de Nikon B700 kan ik zo niet beoordelen.
Feit is wel dat jouw Nikon B700 bridgecamera  zo’n astronomisch groot telebereik heeft (24-1440) dat het niet vreemd is dat je in de hoge zoombereiken vaak licht tekort komt. Dat staat een snelle scherpstelling in de weg en je levert in op resolutie. En met zo’n wat kleinere sensor is de noodzakelijke bijstand van hogere ISO instellingen ook beperkt.
Als het compact moet blijven zou je ook een bridge camera met een iets grotere sensor (1 inch) en iets lagere telebereik kunnen  overwegen. Vooral Sony en Panasonic hebben op dat gebied hele mooi spullen in huis.

hiskodevries

Frank, lees deze, inmiddels al weer sterk verouderde, forumpost maar eens door.
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=267579.0
Aanvullend heb ik een canon 760d en 300mm met 1.4 converter gehad voor een periode van 4 maanden. Aan welk onderdeel het lag weet ik niet, maar een scherpe foto viel niet te maken.
Nu zit ik op een 7d mkii. Als je die op de kop kan tikken ben je spekkoper. Vele maken sneller dan de instapmodellen zoals zon 760d
Als lens gebruik ik de 100-400mm mkii to grote tevredenheid, de converter, die ik nog heb, gebruik ik zelden.
De combinatie is wel zwaar.
Dure hobby dat uitzoeken wat het best bevalt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankhaan

Dit is tot nu toe mijn beste foto met de b700. Nu moet ik wel zeggen dat je de baardmannetjes ook echt tot op 2 meter kunt benaderen waardoor je nauwelijks de zoomfunctie nauwelijks nodig bent!

Wilfred

Op zichzelf een mooi plaatje van deze fotogenieke soort maar hij mist inderdaad net een beetje scherpte.
De door Hisko genoemde combi van Canon is zeker een aanrader die door veel vogelaars wordt gebruikt.
Voor mij is een dergelijke set niet "mobiel" genoeg al is het niet ondenkbaar dat ik er vroeg of laat ook mee rondloop.
Want met dergelijke hobby's zorgt de hunkering naar goed/beter/best ervoor dat je uiteindlijk toch bij topmateriaal uitkomt.
Overigens ben ik inmiddels zo gewend aan spiegelloos dat ik liever een APS-C uit dat segment prefereer (sony A7 of Fuji).