Gele trilzwam of toch gele hersentrilzwam

Gestart door lucknijnsberg, december 04, 2017, 09:59:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

lucknijnsberg

Groeide op inheemse Vogelkers en groeide op een korstzwam?
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/97081605
Gele trilzwam - Tremella mesenterica gezien op 2015-01-07 Noordhollands Duinreservaat - Terrein Bakkum
Foto's:


Toelichting:
niet eerder op deze waardplant gezien.
bij voorbaat dank Luc Knijnsberg

bruggeman

#1
Lijkt me juist. Groeit op soorten van het geslacht Peniophora. De gastheer hier is wel erg oud, maar waarschijnlijk is P. quercina. Er groeit ook een gele trilzwam op Stereum. Misschien iets om ook eens op te letten?
groet,
Ida

Carolien

#2
Kan het misschien ook schildmos zijn waar deze trilzwam bij groeit?
Hartelijke groet Carolien Reindertsen

bruggeman

Ik bedoel die zwartpaarse plakken daaronder. Hij kan best bij korstmossen groeien, maar hij is een parasiet op Peniophora (die trouwens niet altijd zichtbaar aanwezig hoeft te zijn), maar dan zijn er wel mycelia in het hout
groet,
Ida

Carolien

Ah ok, duidelijk Ida. Ik dacht even dat je de korstmos bedoelde omdat je schreef dat "de gastheer wel erg wit is" Ik zie wat je bedoelt nu  :duim:
Hartelijke groet Carolien Reindertsen

Jan Knuiman

Citaat van: bruggeman op december 05, 2017, 18:20:03 PM
Lijkt me juist. Groeit op soorten van het geslacht Peniophora.

Het is mij niet duidelijk waar het citaat op doelt. Op de korstzwam of op de vraag van Luc: Gele trilzwam of toch Gele hersentrilzwam? Volgens mijn bronnen parasiteert Gele trilzwam op Peniophora sp. en Gele hersentrilzwam op Stereum hirsutum.

Groet, Jan

bruggeman

Dit is gewoon T. mesenterica. Ik wilde er alleen op wijzen dat het goed is alert te zijn op die andere.
groet,
Ida

lucknijnsberg