HELP!!! Weten jullie welke vogel het is???

Gestart door Hesterjacoba, december 04, 2017, 09:16:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hesterjacoba

Beste mensen.
Laatst liep ik op een strand op Aruba. We zagen er 3 vogeltjes lopen. Ze waren helemaal niet schuw.
Hier een paar foto's ervan.

Hesterjacoba

Ik zie dat het niet gelukt is om de foto's er als bijlage aan toe te voegen ... Dus moet ik even uit 'vogelen' hoe dat wel mogelijk is ;)

Maarten Hotting

Groet,
Maarten

Hesterjacoba

Nou ... voorheen ging dat gemakkelijk met Tinypic, maar dat is ingewikkelder gemaakt :( Dan maar de link naar de waarneming. Daardoor zijn jullie niet onbevooroordeeld zoals in eerste instantie mijn bedoeling was. Nu zullen jullie zien wat ik denk dat het is. Probeer het te negeren en kijk ... en zeg wat het is.
Hier de link: https://observation.org/waarneming/view/146036434

En hier een link waarvan ik zelf heb besloten welke vogel het is:
http://www.world-birds.com/vogels/v/killdeerplevier


Hesterjacoba

Kijk ... Ik ingewikkeld doen om er foto's bij te plaatsen ... is het toch gelukt. Kun je zien dat ik al een poosje niet actief ben geweest of zo'n soort Forum!

Maar goed ... de 1e reactie is binnen.
Ik dacht dus Killdeer plevieren te zien. Steenlopers zien er in Nederland altijd veel in elkaar gedoken uit en veel donkerder. De link die ik er later aan toe heb gevoegd bevestigde mijn gedachten.
Ook het vogelboekje van de ABC eilanden (1993) gaf aan dat het Killdeerplevieren zijn ...

Rob Koelman

'Interessante discussie' over de ID bij de waarneming zelf.  B)

Waarnemer vraagt om een determinatie, die wordt gegeven (steenloper), maar waarnemer blijft vervolgens volhouden dat het toch echt een andere soort is.

Tja...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: Rob Koelman op december 04, 2017, 09:36:43 AM
'Interessante discussie' over de ID bij de waarneming zelf.  B)

Waarnemer vraagt om een determinatie, die wordt gegeven (steenloper), maar waarnemer blijft vervolgens volhouden dat het toch echt een andere soort is.

Tja...

Maar de waarnemer geeft in de laatste reactie ook zelf min of meer de oplossing van het 'probleem': "Of hebben ze door de tijd van het jaar een totaal ander verenkleed???"
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Het is een steenloper in winterkleed. Misschien dat ie er daardoor anders uitziet dan in je boekjes.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Hesterjacoba

Ik heb vaak genoeg Steenlopertjes gezien in Nederland. Die zijn altijd donker van kleur en lopen ook werkelijk tussen de stenen langs de waterwerken van Nederland. Ze hebben een korte nek (lijkt het).
Deze waren dus lichter van kleur en leken veel ranker en hun nek langer. Ze leken sprekend op de Killdeer plevieren uit het Vogelboekjes van de ABC-eilanden. Maar dat bleek in meer bevallen achterhaald en niet helemaal juist. Zelfs niet volledig!!!
Deze drie liepen dus ook op het strand ;)

BTW ... Ik ben Hetty. Johan is in Nederland gebleven. Ik was er met dochter.

Hier nog een Nederlandse Steenloper:

HT

#11
Neem nou alsjeblieft van ons aan dat het steenlopers zijn. De mensen die gereageerd hebben vogelen al tientallen jaren en hebben al duizenden steenlopers gezien in hun leven.

Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

tekenaar

#12
Citaat van: HT op december 04, 2017, 17:41:31 PM
Neem nou alsjeblieft van ons aan dat het steenlopers zijn. De mensen die gereageerd hebben vogelen al tientallen jaren en hebben al duizenden steenlopers gezien in hun leven.

Eerlijk gezegd vindt ik dat niet zo'n sterk argument en in ieder geval een argument waar helemaal niets uit te leren valt. Geef liever aan op grond van welke kenmerken het gaat om (algemeen voorkomende) steenlopers en niet om (in NL verschrikkelijk zeldzame) killdeer ...

Overigens geweldig dat je de link naar de waarneming geeft, dat mag je (liever!) al direct in het eerste bericht doen zodat we meteen de andere gegevens erbij hebben (locatie enz), soms is dat van belang in de discussie. Wellicht gaat het wat mis omdat jullie de vraag in het Nederlandse deel van het forum stellen, we hebben een apart forumonderdeel voor vogelwaarnemingen buiten Nederland. Hier op het forum was het daardoor niet direct duidelijk dat de waarneming niet in NL gedaan is (ik weet, we lezen allemaal veel te snel).

De discussie bij de waarneming vindt ik in alle eerlijkheid ook erg welles-nietes en weinig behulpzaam. het kan heel goed dat in jullie vogelboek een steenloper in zomerkleed staat afgebeeld en die is heel erg anders gekleurd als de vogels (in winterkleed) op jullie foto.

Wat mij betreft ligt hier nog steeds een schone taak voor de betreffende vogeladmin om aan de hand van kenmerken uit te leggen waarom dit steenlopers zijn ... 
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Hesterjacoba

Dank voor de laatste reactie. Mijn bericht had ook de intentie om er iets van te leren. Zomaar iets roepen en iedereen napraten kan iedereen.

De bedoeling was ook geweest om alle gegevens in de 1e oproep te zetten maar ik moest even wennen aan de manier waarop dit forum werkt. Uiteindelijk staat er wel e.e.a. maar ik had er ook graag nog een foto bij gedaan van het boekje dat ik daar had gekocht. Dat is helaas nog niet gelukt.

Voor degene die denkt dat ik nog niet zo lang vogels kijk ... Mijn 1e vogelgids en verrekijker kocht ik in 1980 ... Niet alle jaren intensief gevogeld maar ik ben in die 80er jaren wel IVN natuurgids geworden. En die verrekijker is inmiddels versleten, de opvolger is ook al weer vervangen door een nog beter exemplaar.

De reden dat ik hier de discussie als HELP oproep heb geplaatst was inderdaad bedoeld om opbouwende argumenten zoals de kleur pootjes, zomer-/winter-/overgangskleed.  Streepjes hier of daar.

Van vogels weet iedereen dat ze al vliegend op de gekste plaatsen aan te treffen zijn maar de geografische kenmerken kunnen verrassend anders zijn.
Als je mijn waarnemingen van Aruba ziet heb ik er ook boeren- en oeverzwaluwen gezien! Die verrassend veel op die van ons leken. Maar de steltkluut en de scholekster die ik er zag waren overduidelijk anders van tekening dus daarvan was makkelijk te zien dat ze in het Amerikaanse deel van de wereld thuishoren.
Als je 5 tijdzones van huis bent verwijderd kun je van alles verwachten. Ook de Killdeer plevier. Vandaar dat ik dacht die te zien.

Ik ga er aan werken om de foto uit dat boekje te plaatsen ... Voor de volledigheid. ;)

frankneijts

In de bijlage een compositie van de/een oorspronkelijke foto van Hetty (links), de Killdeer waarnaar zij verwijst (midden) en een min of meer willekeurige recente (winterkleed) Steenloper uit de database en "streepjes hier of daar" om de verschillen aan te geven. Let dus op het zwarte nekbandje (ontbreekt bij Steenloper), het witte voorhoofd met zwarte begrenzing (ontbreekt bij Steenloper normaliter, zie die van Hetty, maar zie het lijkt of de willekeurige NL vogel een dergelijke tekening vaagjes lijkt te hebben!); de borsttekening bij Killdeer is geheel anders (zo is midden van de borst bij Killdeer wit en bij Steenloper zwart); de borstband zit bij Killdeer veel hoger; Killdeer heeft effen mantel, Steenloper getekend met zwarte vlekken; poten bij Killdeer vuilgeel maar bij Steenloper vaak fel oranje (is op foto Hetty slecht te zien maar op de andere die bij de waarneming staan wèl..). Hopelijk is het nu een beetje duidelijk? B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Hesterjacoba op december 05, 2017, 10:04:59 AM
...
Van vogels weet iedereen dat ze al vliegend op de gekste plaatsen aan te treffen zijn maar de geografische kenmerken kunnen verrassend anders zijn.
...
Ik ga er aan werken om de foto uit dat boekje te plaatsen ... Voor de volledigheid. ;)

Er is veel variatie in Steenlopers, ook in houding, maar ik geloof niet dat er veel geografische variatie is.
Ik denk ook niet dat een plaatje uit dat boekje ons zal overtuigen van jouw gelijk.
Herman van der Meer

jvanleeuwen

#16
Citaat van: frankneijts op december 05, 2017, 11:30:05 AM
Hopelijk is het nu een beetje duidelijk? B)
Je hebt de lat nu erg hoog gelegd voor duidelijke uitleg in de toekomst  :rolleye: :rolleye: :rolleye:. Complimenten.
Hans

Hesterjacoba

Hoi Frank.
Dat is een super antwoord. Daar hoopte ik op. E.e.a. is nu helemaal duidelijk.
Ik ben heel blij dat je die collage hebt gemaakt. Daarmee kun je goed de overeenkomsten, kenmerken, en verschillen zien.
Ik neem aan dat ook duidelijk werd waarom ik in eerste instantie dacht een Killdeer te zien.

De lat is hoog gelegd zoals Hans opmerkt, maar dat is goed. Ik wil dolgraag meewerken aan alle waarnemingen van de site, maar dan wel de juiste gegevens doorgeven en geen verzonnen waarnemingen. Vandaar dat ik ook dit forum heb opgezocht. Fijn dat op deze manier twijfels kunnen worden weggenomen.

Wat het plaatje uit het boekje betreft ... ik was er van overtuigd dat ik het had gezien, maar helaas. ik heb me toch alleen maar gebaseerd op de foto van de site. Het boekje is leuk maar helemaal niet volledig. In 1993 de 1e uitgave en in 2008 de 5e uitgave. Ze hadden er wel wat vogels aan kunnen toevoegen.

Dus voor de volledigheid wel even de cover van het boek en een foto van de steenloper uit het boekje, verder tot slot een foto van de steenloper die ik vond op de zoekkaart die ik tegelijk met het boekje kocht.

Groetjes Hetty



hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

pdeknijff

De verschillen tussen de diverse Steenloper populaties zijn subtiel, maar soms wel duidelijk zichtbaar.

In het nog steeds ongeëvenaarde en onterecht genegeerde "Geographical variation in waders" komen Meinte Engelmoer en Cees S. Roselaar, komen na bestudering van 440 Steenlopers uit alle hoeken en gaten van hun broedgebied, tot de volgende conclusie (mijn vertaling):
"De soort is polytypisch en twee ondersoorten kunnen worden onderscheiden, interpres (Alaska, hoog Arctisch Canada, Groenland en de Palearctic) en morinellus (laag Arctisch Canada). De hoeveelheid roodbruin (rufous) op mantelveren in het broedkleed (bij morinellus), en diverse afmetingen zijn de beste kenmerken."

Het verschil tussen deze twee ondersoorten is in het kleed van deze vogel niet zichtbaar.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff