Hoofdmenu

Zwam of boomafwijking?

Gestart door drsthesandy, januari 06, 2008, 12:05:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

drsthesandy

Beste plantenkenners,

Ik heb gisteren op het paddenstoelenforum een topic geplaatst. Het gaat over een afwijking op een boomstam, waarvan ik niet zeker weet of het wel een zwam is of niet. Het lijkt er wel op maar voor de zekerheid plaats ik het topic toch ook nog even op dit forum.

Misschien dat iemand van de bomenkenners zoiets eerder heeft gezien?

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=41420

Inmiddels weet ik bijna zeker dat het hout is, en geen zwam. Ik heb een extra foto aan het topic toegevoegd.

Hieronder een overzichtsfoto van de boom.

Heeft niemand een idee?
Sandra Draulans

Hinko

De scheur lijkt mij een zgn 'vorstlijst'. Dan hoort ie wel op de zuid zijde van de stam te zitten. De vergroeiingen zijn misschien een gevolg van de vorstlijst.  
mvgr, Hinko

drsthesandy

Hi Hinko,

Ik heb op internet even gezocht wat een vorstlijst is (ik ben niet echt thuis in het plantenrijk). Ik kon slechts een afbeelding vinden van een vorstlijst. Die afwijkingen zaten op alle kanten van de boom.. en tot hoog in de boom ook.

Bij een volgend bezoek ga ik kijken of er meer van die spleten zijn en of het de zuidkant betreft (dacht het niet trouwens).

Ik hou iedereen op de hoogte.

gr. Sandra
Sandra Draulans

meike

Beste Sandra, zo te zien is het een eik, klopt dat? Het kan aan de herkomst van die lange groef liggen, waar (bast)weefsel beschadigd wordt (bliksem?) slaan soms de cellen op hol en ontstaan rare gezwellen.

Wageningen doet nog steeds onderzoek naar bastknobbels bij straatbomen, o.a. Fraxinus, Aesculus en Acer.

Voordat ik verder reageer wil ik graag van je weten welke boom het is. Interessant ding, nog niet eerder zo geplaatst gezien, wel her en der op boomstammen, bv bij paardekastanje, maar eerder in horizontale lijnen dan verticale!

Ik duik mijn gewasbeschermings- en plantenziektekundeboeken even in.

meike

In jonge loofbomen kunnen vorstlijsten of -spleten ontstaan. Dat gaat zo:

Overdag wordt de boom aan de zuidkant verwarmd door de zon en zet het hout uit. 's Nachts krimpt het weer. De buitenste ringen krimpen meer dan de kern, want daar zit minder vocht in. De buitenkant springt dan met een knal open, soms over een lengte van wel 3 meter. De wond wordt langzaam overgroeid en het litteken noem je een vorstlijst.

Zo'n spleet hoeft dus niet perse aan de zuidkant te zijn, hoewel de kans daar het grootste is. Een zwakke plek kan ook barsten. Bovendien groeit een boom gewoon verder en groeit ook die spleet mee in de richting van de boom. Oude vorstlijsten lijken soms spiraalgewijs over de boom te lopen, terwijl ze natuurlijk zo niet zijn ontstaan!

drsthesandy

Hallo Meike,

Ik denk dat jou verklaring het meest erop gaat lijken. Ik voeg nog een foto toe waaraan je kunt zien hoeveel van die gezwellen er op zitten, het zijn er zeker 7 (en dan zie je de grote op de achterkant van de boom nog niet eens, die doe ik ook apart nog even erbij). De gleuven heb ik min of meer geel aangegeven, en de wonden rood omcirkeld.

Ik geloof wel dat het een eik is, in iedergeval groeien er veel eiken omheen en liggen er eikenblaadjes. En volgens mij zie je ook dat die gezwellen in die groeven groeien.

Dit weekend ga ik zeker weer kijken of ik nog meer gegevens kan vastleggen.

groetjes weer en veel succes want ik wordt steeds nieuwschieriger!!
Sandra Draulans

drsthesandy

en nog even het driedubbele gezwel aan de achterkant.
Sandra Draulans

meike

drsthesandy

Ik ben nogmaals naar de boom met de afwijkingen gegaan. Alle afwijkingen zitten inderdaad daar waar de bast de scheuringen (soort boomstriae) vertoont. De scheuren zitten overigens op alle kanten van de bast.

Dat is alles wat ik er nog van weet te rapporteren, ik hoop dat er nog ergens een expert rondloopt die een eindconclusie weet te geven.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Sandra Draulans