aanpassen soortinfo spinnen

Gestart door Frank van de Putte, november 29, 2017, 20:24:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Bedankt Ruut, en mocht ik ooit echt veel van spinnen weten dan hoop ik ook nog wat meer eigen inbreng te geven bij de soortinfo. :blink:
Ik ben al een paar keer gewezen op fouten/onvolkomendheden door de Belgische admins.

Die soortteksten verschijnen namelijk ook direct op de Belgische site, en daar zijn een paar echte arachnologen actief..
Groetjes,

Frank van de Putte

zakdrager

Frank, heel fijn dat er meer en betere info bij de soorten komt!

Ik heb drie punten/vragen. Weet niet of ze onderdeel zijn van jouw plannen.

1. Zeldzaamheid
Nu staat zeldzaamheid in een soort van header direct onder de soortnaam en niet als onderdeel van de projectbeschrijving. Ik verbaas me vaak over wat er staat over de zeldzaamheid van een soort, vooral omdat niet duidelijk is waar het op gebaseerd is of wat het betekent. Het spoort in ieder geval vaak niet met het kaartbeeld op waarneming.nl. Dus blijkbaar is er een andere bron voor (maar welke?). Ook zitten er soms fouten in zoals vrij algemeen bij een soort die niet uit NL is gemeld. Is het een idee om iets over de zeldzaamheid te zeggen in de soortbeschrijvingen?

2. Foto's familieoverzichten
Voordat je op een soortpagina uitkomt zul je vaak eerst gekeken hebben op de familiepagina. Ik heb nooit begrepen waarom er best veel soorten tussen zitten waar geen foto's van getoond worden terwijl er bij staat 'foto's wel aanwezig'. Het zou fijn zijn als die ook zichtbaar gemaakt werden op de familiepagina.

3. 'Pinned' foto's?
Het is natuurlijk het prettigst als je direct op de pagina met de soortbeschrijving een aantal (goede) foto's ziet van de soort. Ik heb de indruk dat er (nu) op diverse soortpagina's 'pinned foto's' staan. Is dat onderdeel van jouw project? Zou fijn zijn. Ik kom nu ook regelmatig soorten tegen waar (bijna) niks op de soortpagina staat terwijl er wel goede foto's zijn (bijv bosmuisspin) en soorten waarbij je door bergen foto's heen moet in de  hoop bijv. een goede palpfoto te treffen.


Groet, Henk



Douwe van der Ploeg

Als ik even mee mag denken..

1: Bedenk wel dat de teksten bij soortinfo OOK bij waarnemingen.be en observado worden getoond, schrijf dus alsjeblieft niet teksten vanuit puur Nederlands oogpunt.. Wat zeldzaamheidsinstellingen van soorten betreft: dit is bij veel soortgroepen een lastig iets, tot voor niet heel lang geleden was het niet mogelijk om dit leeg te laten, dus werd (vrij) algemeen als standaard gebruikt, er zijn dus vrij veel zeldzame soorten waarbij dit niet is aangepast. Daarnaast kunnen soorten op algemeen staan terwijl er weinig stipjes op de kaart staan, maar tóch overal voorkomen, omdat ze lastig te determineren zijn of gewoon niet opvallen.
En hoe beschouw je zeldzaamheid? Iets kan op een klein stukje voorkomen, maar daar wel met honderden tegelijk onder elke steen die je optilt, terwijl een andere soort misschien door heel Nederland voorkomt, maar in hele lage dichtheden. Tenslotte is het bij lang niet alles bekend.

2: Onder andere omdat niet iedereen rechten heeft om die foto's daar toe te voegen, en er soms niemand heeft gekeken. Daarnaast zijn er ook soorten waarbij de kenmerken niet te fotograferen zijn, waardoor de validatoren ze liever niet in de overzichten hebben, om ook niet die illusie te wekken. Ook zijn er soms gewoon geen geschikte foto's, of gevalideerde foto's.

3: Foto's bij soorten kunnen op "Determinerend" worden gezet, als de soort er duidelijk op staat met nuttige kenmerken zichtbaar. Die verschijnen dan ook in de info-pagina van de soort. Ook weer zoiets wat gewoon tijd kost en niet iedereen de rechten voor heeft.
Douwe van der Ploeg

Frank van de Putte

De zeldzaamheid kan ik zelf niet wijzigen, al zou het bij een aantal soorten best aangepast kunnen worden, op basis van de kaartjes en statistieken op Waarneming.
Al heb je ook vaak een waarnemers-effect; zeldzame (rode) soorten worden eerder gemeld dan soorten die "(vrij) algemeen" zijn, daardoor kan een vertekend beeld ontstaan.

En zoals Douwe al zei, de zeldzaamheid/verspreiding kan nogal verschillen tussen Nederland en België, en is bij de meeste soorten niet goed bekend, vandaar dat ik daar niks over heb gezet in de soorttekst.

De foto's op de familie-en soortpagina's kan ik wel aanpassen, en heb een aantal families al redelijk bijgewerkt, maar het is zeker nog niet af.
Dat er soms staat "foto's wel aanwezig" wil niet altijd zeggen dat de juiste soort erop staat, of het zijn hele onduidelijke foto's, of niet gevalideerde waarnemingen.

groetjes,

Groetjes,

Frank van de Putte