Aanmelding nieuwe soorten in de database II

Gestart door Melchior van Tweel, november 28, 2017, 16:59:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Dat vind ik ERG raar, Melchior. Het staat in het Nederlands Soortenregister als status 1a, wat betekent dat het gewoon bekend EN gepubliceerd is uit Nederland. Is er dan geen koppeling tussen NMV en t soortenregister? En wij zijn toch waarneming.nl, niet waarnemingmaaralleenvoorNMVsoorten.nl? Wat mij betreft ligt het gebrek hier bij NMV hoor, NIET bij Arie of bij waarneming.nl. Dat je je eigen lijst wil gebruiken voor taxonomische redenen snap ik helemaal, maar als die lijst incompleet blijkt te zijn begint het snel erg onhandig te worden.
Douwe van der Ploeg

Melchior van Tweel

Hallo Douwe (en Arie),

Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn. Het is inderdaad erg onhandig. Ik wil hier graag twee opmerkingen over maken:
(1) De soortenlijst van Nederlands Soortenregister komt inderdaad maar matig overeen met de soortenlijst van de NMV die wij als basis hanteren. Voor de "echte" paddenstoelen is de lijst van het NSR sterk verouderd en incompleet. Voor de "kleine" schimmels is die lijst juist veel completer, maar vaak met verouderde nomenclatuur. Het is de bedoeling dat de soortenlijsten (wrn.nl, NSR, NMV en NDFF) op elkaar afgestemd gaan worden. Dat is echter een enorme klus en kan alleen door een mycoloog worden gedaan die goed thuis is in de huidige nomenclatuur. En dat ben ik dus helaas niet. Ik zal me er echter wel sterk voor maken dat dit niet te lang blijft liggen.
(2) Tot die tijd zitten we met een overgangssituatie en heb ik me geconformeerd aan de aanmelding van nieuwe soorten volgens de systematiek, zoals bovenaan dit draadje is beschreven. Dit is op dit moment echt de enige manier om de juiste naam aan de nieuwe soort te kunnen geven. Ik realiseer me dat het onhandig is en dubbel lijkt. Dat is dan ook de reden dat ik heb aangeboden de nieuwe soorten zelf aan te melden bij de NMV om zo de waarnemer te ontlasten. Daarvoor is het echter wel altijd noodzakelijk dat er een collectie wordt verzameld en die gecontroleerd wordt door een deskundige. Ook daar kan ik waar mogelijk een rol in spelen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Douwe van der Ploeg

Duidelijk, dan zijn we het inderdaad met elkaar eens. Dank voor je reactie en je goede inzet!
Douwe van der Ploeg

Corryabbink

Citaat van: Melchior van Tweel op februari 22, 2018, 07:51:10 AM
Hallo Corry,

Dat zal ongetwijfeld kloppen. De soort staat echter nog niet in de database van de NMV. Ik heb afgesproken geen nieuwe soorten in waarneming.nl aan te maken voordat deze zijn goedgekeurd door de NMV (meer info bovenin dit draadje). En daarvoor zijn onder andere microscopische controle door een deskundige en herbariummateriaal voor nodig. Ik wil graag helpen met de aanmelding van deze soort, maar daar heb ik dus meer info voor nodig.

Melchior dit is Waarneming.nl dat is het zakboekje van de waarnemer toch?? Afspraken zijn goed maar ik zou mijn waarneming graag willen opschrijven. De NMV heeft haar eigen opschrijfboekjes toch?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Willy

Heb een nieuw soort voor Nederland gevonden op Hyacintbollen.Kan deze aangemaakt worden,
Het betreft Didymium macquariense.Microscopisch onderzocht in Spanje en Amerika.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Melchior van Tweel

Citaat van: Willy op maart 18, 2018, 00:31:49 AM
Heb een nieuw soort voor Nederland gevonden op Hyacintbollen.Kan deze aangemaakt worden,
Het betreft Didymium macquariense.Microscopisch onderzocht in Spanje en Amerika.
Hallo Willy,
Prachtig resultaat. Ik wil je graag helpen met het aanmelden van deze nieuwe naam aan de NMV. Zou je hier een link kunnen plaatsen naar de waarneming?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel

Citaat van: Corryabbink op maart 08, 2018, 22:51:11 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op februari 22, 2018, 07:51:10 AM
Hallo Corry,

Dat zal ongetwijfeld kloppen. De soort staat echter nog niet in de database van de NMV. Ik heb afgesproken geen nieuwe soorten in waarneming.nl aan te maken voordat deze zijn goedgekeurd door de NMV (meer info bovenin dit draadje). En daarvoor zijn onder andere microscopische controle door een deskundige en herbariummateriaal voor nodig. Ik wil graag helpen met de aanmelding van deze soort, maar daar heb ik dus meer info voor nodig.

Melchior dit is Waarneming.nl dat is het zakboekje van de waarnemer toch?? Afspraken zijn goed maar ik zou mijn waarneming graag willen opschrijven. De NMV heeft haar eigen opschrijfboekjes toch?
Beste Corry,
Ik stuur je een e-mail.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Melchior van Tweel

Heb je de waarneming ook al ingevoerd, ander gras eerst even invoeren? Hier graag even een link naar de waarneming.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Willy

#39
Hallo Melchior,

Deze is in Nederland nog niet eerder gevonden.Alleen door Jan Plaisier.
Ik kan deze in Waarneming.nl niet invoeren omdat hij er nog niet instaat.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Melchior van Tweel

Gebruik Paddenstoel Onbekend als soortnaam.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl


Melchior van Tweel

Hallo Theo,

Mooie vondst!  :duim: Lijkt me inderdaad wel die soort te zijn. Ik ben echter geen deskundige. Zou je er zelf voor willen zorgen dat deze door een deskundige wordt gecontroleerd. Misschien wil Henk Huiser deze wel bekijken? Als deze bevestigd wordt zal ik de soort voor je aanmelden bij de NMV.

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Rob Koelman

Citaat van: tstrik op april 02, 2018, 15:59:59 PM
https://waarneming.nl/waarneming/view/149961951

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=419712.0

Even los van de determinatie:

De omschrijving van het substraat luidt: 'het substraat is een spar, een oude kerstboom op een mesthoop'

Dat maakt het toch tot een aangevoerde soort? 'Nieuw voor ons land' lijkt me dan geen terechte classificatie...
Met vriendelijke groet, Rob

ratje

#46
nectriella robergei een ascomyceet op Leermos. Bij BLW verspreidingsatlas( Mossen) staat deze Op Pronectria robergei. Ik heb bij fb en ascofrance de bevestiging dat het een ascomyceet betreft
Vreemd dat deze niet bij verspreidingsatlas paddenstoelen staat. Kan deze bij de paddenstoelen aangemaakt worden? Hoe kan ik dit het beste doen Melchior?

http://www.ascofrance.fr/forum?id=53319

Melchior van Tweel

Citaat van: ratje op mei 01, 2018, 21:35:43 PM
nectriella robergei een ascomyceet op Leermos. Bij BLW verspreidingsatlas( Mossen) staat deze Op Pronectria robergei. Ik heb bij fb en ascofrance de bevestiging dat het een ascomyceet betreft
Vreemd dat deze niet bij verspreidingsatlas paddenstoelen staat. Kan deze bij de paddenstoelen aangemaakt worden? Hoe kan ik dit het beste doen Melchior?

http://www.ascofrance.fr/forum?id=53319
Beste Hannie,
Het onderscheid tussen paddenstoelen en korstmossen is lastig. Eigenlijk zijn alle korstmossen gewoon paddenstoelen, die toevallen samengroeien met algen. Om het praktisch te houden hebben we ervoor gekozen korstmossen als aparte groep te handhaven. Het onderscheid is echter lastig. Met de lichenologen hebben we afgesproken dat korstmossen die op paddenstoelen lijken (enkele trechtertjes en een knotsje) bij de paddenstoelen worden opgenomen. Die worden immers vooral door mycologen gevonden. Korstmosparasieten worden vooral door lichenologen gevonden. Daarom zijn deze allemaal opgenomen bij de korstmossen. Het is dus het handigste om je waarneming bij de korstmossen in te voeren.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Citaat van: Melchior van Tweel op mei 03, 2018, 10:52:10 AM
Citaat van: ratje op mei 01, 2018, 21:35:43 PM
nectriella robergei een ascomyceet op Leermos. Bij BLW verspreidingsatlas( Mossen) staat deze Op Pronectria robergei. Ik heb bij fb en ascofrance de bevestiging dat het een ascomyceet betreft
Vreemd dat deze niet bij verspreidingsatlas paddenstoelen staat. Kan deze bij de paddenstoelen aangemaakt worden? Hoe kan ik dit het beste doen Melchior?

http://www.ascofrance.fr/forum?id=53319
Beste Hannie,
Het onderscheid tussen paddenstoelen en korstmossen is lastig. Eigenlijk zijn alle korstmossen gewoon paddenstoelen, die toevallen samengroeien met algen. Om het praktisch te houden hebben we ervoor gekozen korstmossen als aparte groep te handhaven. Het onderscheid is echter lastig. Met de lichenologen hebben we afgesproken dat korstmossen die op paddenstoelen lijken (enkele trechtertjes en een knotsje) bij de paddenstoelen worden opgenomen. Die worden immers vooral door mycologen gevonden. Korstmosparasieten worden vooral door lichenologen gevonden. Daarom zijn deze allemaal opgenomen bij de korstmossen. Het is dus het handigste om je waarneming bij de korstmossen in te voeren.
Dat begrijp ik allemaal wel, maar het gaat erom dat op twee forums de soort als ascomyceet beschouwd wordt ( en gezien de microscopische gegevens aantoonbaar), dat hij op een korstmos groeit betekent voor mij niet dat het een korstmos is. Daat gaat het me om. Ik zou hem dus als nieuwe (paddenstoelen) soort aan kunnen melden en ook bij de bijzondere waarnemingen van de NMV.

Melchior van Tweel

Citaat van: ratje op mei 03, 2018, 15:05:04 PM
Dat begrijp ik allemaal wel, maar het gaat erom dat op twee forums de soort als ascomyceet beschouwd wordt ( en gezien de microscopische gegevens aantoonbaar), dat hij op een korstmos groeit betekent voor mij niet dat het een korstmos is. Daat gaat het me om. Ik zou hem dus als nieuwe (paddenstoelen) soort aan kunnen melden en ook bij de bijzondere waarnemingen van de NMV.
Via de lichenologen spelen dus...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

J.W. Jonker

L.S.
Kan de voor Nederland (vermoedelijk) nieuwe soort, namelijk Morchella vulgaris die in Belgiƫ al hersenkronkelmorielje gedoopt is, worden aangemaakt?
Zie waarneming https://knnvnwveluwe.waarneming.nl/waarneming/view/156192293
Morielje onbekend - Morchella spec.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker

Melchior van Tweel

Citaat van: J.W. Jonker op mei 10, 2018, 20:28:02 PM
L.S.
Kan de voor Nederland (vermoedelijk) nieuwe soort, namelijk Morchella vulgaris die in Belgiƫ al hersenkronkelmorielje gedoopt is, worden aangemaakt?
Zie waarneming https://knnvnwveluwe.waarneming.nl/waarneming/view/156192293
Morielje onbekend - Morchella spec.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker
Beste Jan Willem Jonker,
De taxonomie van Morchella is ingewikkeld. Er zijn landen waar onze Gewone morielje (Morchella esculenta) in diverse andere soorten wordt gesplitst. In Nederland zijn we niet van dat gesplits. De variabiliteit van Gewone morielje is groot en er zijn allemaal overgangen. Daarom zien we in Nederland Morchella vulgaris als synoniem voor Morchella esculenta. Zie https://www.verspreidingsatlas.nl/0647020# en dan klikken op overzicht 1995.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jan Knuiman

Citaat van: Melchior van Tweel op mei 12, 2018, 07:41:51 AM
Beste Jan Willem Jonker,
De taxonomie van Morchella is ingewikkeld. Er zijn landen waar onze Gewone morielje (Morchella esculenta) in diverse andere soorten wordt gesplitst. In Nederland zijn we niet van dat gesplits. De variabiliteit van Gewone morielje is groot en er zijn allemaal overgangen. Daarom zien we in Nederland Morchella vulgaris als synoniem voor Morchella esculenta. Zie https://www.verspreidingsatlas.nl/0647020# en dan klikken op overzicht 1995.

Maar, zie ook: http://www.allesoverpaddenstoelen.nl/AOP_PvdM_mei18.html

Groet, Jan

Melchior van Tweel

Citaat van: Jan Knuiman op mei 12, 2018, 09:14:27 AM
Citaat van: Melchior van Tweel op mei 12, 2018, 07:41:51 AM
Beste Jan Willem Jonker,
De taxonomie van Morchella is ingewikkeld. Er zijn landen waar onze Gewone morielje (Morchella esculenta) in diverse andere soorten wordt gesplitst. In Nederland zijn we niet van dat gesplits. De variabiliteit van Gewone morielje is groot en er zijn allemaal overgangen. Daarom zien we in Nederland Morchella vulgaris als synoniem voor Morchella esculenta. Zie https://www.verspreidingsatlas.nl/0647020# en dan klikken op overzicht 1995.

Maar, zie ook: http://www.allesoverpaddenstoelen.nl/AOP_PvdM_mei18.html

Groet, Jan
Tot de karteringscommissie dit heeft overgenomen houden we soortenindeling van de nieuwe standaardlijst aan.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

tstrik

Mvgr.,
Theo Strik

Rob Koelman

Citaat van: tstrik op mei 12, 2018, 20:06:09 PM
Hoe is dit dan mogelijk?

https://waarneming.nl/waarneming/view/155942031

Andere admin die stout is geweest en zich niet aan de 'regeltjes' heeft gehouden...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ik denk eerder gewoon iemand die ook een internationale soortenlijst op Obsmapp heeft staan, en de soort daarin heeft geselecteerd.
Douwe van der Ploeg

tstrik

inderdaad een  internationale soortenlijst.
Bedankt voor de tip, heb de lijst veranderd.
Mvgr.,
Theo Strik