Hoofdmenu

Trechtertje?

Gestart door sjaakvantiel, november 23, 2017, 18:34:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/146073697
Roodbruin trechtertje - Omphalina pyxidata gezien op 2017-11-02 Almen - Berkel
Foto's:








Toelichting:
1 mycelium met 8 vruchtlichamen. Dia hoed rond 3cm)Langs zompige oeverrand van de Berkel. Begraasd. Oranjegeel trechtertje lijkt me niet (te kleine hoed en andere lamellen). Roodbruine Schijnridderzwam ook niet (fijne lamellen)
bij voorbaat dank sjaak van tiel

sjaakvantiel

'k Ben toch wel benieuwd naar deze, omdat deze echt op de (toendertijd) waterlijn stond. Trechtertje bljkbaar niet. Moet ik het in een andere richting zoeken?. bedankt vast en mvrg Sjaak.

Melchior van Tweel

Lastig. Ik denk inderdaad ook een Trechtertje, maar sluit bijvoorbeeld een gekke Fopzwam nog niet helemaal uit...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

wimperzwam

Kijk eens naar de kleur, dichtheid van de sterk aflopende lamellen dan lijkt mij zelfs een gekke Fopzwam uitgesloten. Ik weet niet hoe goed de kleuren zijn maar een Omphalina sl. lijkt waarschijnlijker. Vergelijk ook eens Omphalina postii (= Loreleia postii) naast O. pyxidata.

Mvgr.,
Henk Huijser.

sjaakvantiel

#4
Bedankt voor jullie reactie Melchior en Henk. De kleuren zijn echt zoals op de foto's. Alleen bij de vergroting kan die hoogstens iets lichter en scherper gesteld zijn. Met de kleur is niet gewerkt. Er is ter plekke vrij recent aan natuurontwikkeling gedaan, met name meer meandering aangebracht en afvlakken van de oevers. De oevers zijn plaatselijk daardoor meer zandig (als het ware nieuwe duintjes?) geworden en waarschijnlijk minder voedselrijk. Mossen (incl. Levermos) heb ik daar niet gezien. Loreleia postii wellicht dus, maar kan deze een hoed diameter halen van rond de 2.5-3cm? Dat geldt dan ook voor 'Pyxidata'. Brandplekken lijken me daar niet logisch (ruige oeverzoom in open weidegebied) en heb ik niet gezien. Zien de lamellen er dan niet anders uit dan het Oranjerood trechtertje? Als ik tussen de 2 genoemde trechtertjes moet kiezen ga ik voor Oranjerood trechtertje; de kleur lijkt n.m.m. het meest op 'postii'. Mvrg. Sjaak.