Hoofdmenu

2 soorten

Gestart door Arno van Stipdonk, december 20, 2005, 20:03:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

4 december ben ik in de bossen bij Kasteel Heeze nog 2 soorten tegengekomen welke ik niet uitgezocht krijg.

Soort 1 Een houtzwam, maar welke?

Arno van Stipdonk

#1
Soort 2
Boven op een stronk, weet niet wat voor soort.
Ik kom niet verder dan Raatzwammetje maar denk vooral aan Witte tandzwam.

Arno van Stipdonk

Soort2 Close-up.

Corryabbink

#3
Hoi Arno,

Ik zou bijna niet meer durven maar vind het leuk te gokken. Het is te hopen voor jou dat Dinant, Tymo,  Han of nog deskundiger personen ernaar kijken.

Bij foto 1 dacht ik aan Roodgerande houtzwam.

Foto 2 Kan ik geen Raatzwam van maken die heeft toch geen punten en bovendien een rare gangenstructuur. Hoewel ik het ook niet weet lijkt me Witte tandzwam waarschijnlijker.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Hoi Corry,

Maar ik ben ook blij met een reactie van jou hoor Corry! En onderschat je eigen deskundigheid niet.
Weet je al iets meer van de zwarte houtzwam (ben de naam even kwijt)? Ben erg benieuwd wat eruit komt. En jou kennende ga je het verder uitzoeken om zeker te weten welke soort het is.

Arno van Stipdonk

Hallo,

Ik heb ook nog twee soorten waarvan ik nogmaals wil vragen of er nog een keertje naar gekeken kan worden. Is er misschien een beetje doorheen geschoten, of is er niks van te maken?

Danielle

Hi Arno,

Ik weet niet of je dan wat aan mijn mening hebt, maar wat betreft nr. 2 zou je gelijk kunnen hebben: Witte Tandzwam. Alleen lijken de tandjes wel ver van elkaar af te staan, maar dat kan ook aan de "close-up" liggen(?).

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle

Arno van Stipdonk

CiteerIk weet niet of je dan wat aan mijn mening hebt, maar wat betreft nr. 2 zou je gelijk kunnen hebben: Witte Tandzwam. Alleen lijken de tandjes wel ver van elkaar af te staan, maar dat kan ook aan de "close-up" liggen(?).
Hallo Danielle,

Natuulijk heb ik ook iets aan jouw mening! Elke mening is van harte welkom. :duim:
De eerste foto van soort 2 is van iets verder gemaakt. Maar als je vanaf een meter afstand keek, leek het net een groot wit plakaat zonder gaatjes. Je moest echt dichterbij gaan staan om de gaatjes te zien. Dus ik denk idd dat het komt door de macro opname.

Danielle

Arno,

Dat van veraf klopt, het lijkt eigenlijk sterk op Witte Vlierschorszwam alleen dan dikker belegd, zeg maar. Ook komt alles duidelijker op de foto dan dat je met het blote oog ziet... heel apart.

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle

Dinant Wanningen

Hoi

Heel goed Corry roodgerande houtzwam en eindelijk eens een echte afbeelding van witte tandzwam.
Groet ,Dinant


Arno van Stipdonk

Allemaal weer hartelijk bedankt!
Corry, petje af!

Arno van Stipdonk

CiteerDat van veraf klopt,  Ook komt alles duidelijker op de foto dan dat je met het blote oog ziet... heel apart.

Grappig is dat ja. Het gebeurt me ook regelmatig dat ik een foto zit te bekijken en dan zie ik ineens een klein trilzwammetje ofzo wat ik met het blote oog niet gezien had.
Sommige zwammen zien er ook inderdaad helemaal anders uit. Met mossen heb je dat ook. Krijg je ineens de mooiste landschappen van een klein groen mosje.