Welke Andrena?

Gestart door ria.versteeg, januari 05, 2008, 00:52:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

ria.versteeg

geacht forum.
Is dit een Andrena haemorrhoa of een Andrena nitida.
Of misschien een andere naam.
Groetjes ria.

corzonneveld

#1
Ik herken deze soort niet, maar denk niet direct aan jouw opties. A. nitida heeft toch wel enige beharing op het achterlijf, o.a. de 'viltvlek' waar ie z'n Nederlandse naam aan dankt. Zie foto van A. nitida

Een roodgatje (A. haemorrhoa) denk ik ook niet, ik mis een rode achterlijfspunt, ik vind de bij te breed, en in het geheel iets te eenvormig van kleur - het roodgatje is bonter. Foto's op dezelfde link. Maar de kenmerken kunnen er anders uitzien vanuit een andere hoek, dus erg hard is dit allemaal niet!

Mooi beest hoor, dat wel! Ik krijg nu al weer veel zin in het voorjaar  :rolleyes:
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

ria.versteeg

CiteerIk herken deze soort niet, maar denk niet direct aan jouw opties. A. nitida heeft toch wel enige beharing op het achterlijf, o.a. de 'viltvlek' waar ie z'n Nederlandse naam aan dankt. Zie foto van A. nitida

Een roodgatje (A. haemorrhoa) denk ik ook niet, ik mis een rode achterlijfspunt, ik vind de bij te breed, en in het geheel iets te eenvormig van kleur - het roodgatje is bonter. Foto's op dezelfde link. Maar de kenmerken kunnen er anders uitzien vanuit een andere hoek, dus erg hard is dit allemaal niet!

Mooi beest hoor, dat wel! Ik krijg nu al weer veel zin in het voorjaar  :rolleyes:
Beste Cor,
Bedankt Cor.Ik krijg ook zin in het voorjaar, misschien krijg er wel weer een op de plaat.
Groetjes Ria.

blerf

#3
moeilijk moeilijk...
Een roodgatje lijkt me dit inderdaad niet. Zoals Cor al aangeeft, zou ze dan een duidelijk rood achterlijfspuntje moeten hebben.
Als ik moest gokken, zou ik voor nitida gaan. Ik vermoed dat de viltachtige vlekken schuilgaan achter de vleugels.

Zoals ik al zei: het is een gok. Vanaf een foto zijn Andrena's vrijwel niet met zekerheid te determineren

-blerf-
Groet,
Jeroen

ria.versteeg

Citeermoeilijk moeilijk...
Een roodgatje lijkt me dit inderdaad niet. Zoals Cor al aangeeft, zou ze dan een duidelijk rood achterlijfspuntje moeten hebben.
Als ik moest gokken, zou ik voor nitida gaan. Ik vermoed dat de viltachtige vlekken schuilgaan achter de vleugels.

Zoals ik al zei: het is een gok. Vanaf een foto zijn Andrena's vrijwel niet met zekerheid te determineren

-blerf-
Bedankt Blerf,Gr, Ria.