Helemaal accuraat is het artikel ook niet. Kerspruim bloeit wel degelijk vroeger dan Sleedoorn bijvoorbeeld. Er zijn meer 'paars'bladige vormen (pissardii, nigra, spaethiana) maar geloofwaardige bronnen voor hoe je die uit elkaar moet houden ken ik niet. Paarsbladige Kerspruimen zijn inderdaad soms steriel (steriel gemaakt veronderstel ik? Ik kan me inbeelden dat wanneer je dit als straatboom toepast, het niet wenselijk is dat in de zomer de stoep bezaaid ligt met pruimen), maar zeker niet altijd. Wat de smaak van de pruimen betreft: idem voor paarsbladige vormen, soms niet te vreten, soms erg lekker.
Hier in België staat Kerspruim in veel platsoenen en tuinen als sierboom (ook met groen blad). Ik vermoed dat de (vroege) bloesem hem aantrekkelijk maakt (vind dat zelf ook onweerstaanbaar), de pruimen worden altijd genegeerd. Is iets dat zeer sterk toeneemt als ontsnappeling de laatste jaren (o.a. verspreid door zoogdieren).
Feitelijk zouden Pruim en Kerspruim nauwelijks te verwarren mogen zijn. Aan het einde van de bloei verliest Kerspruim zeer snel z'n kroonbladen en gaat dan weer compleet anoniem in het landschap op. Pas dan begint Prunus domestica te bloeien. Voorts heeft Prunus domestica ook veel dikkere twijgen dan Prunus cerasifera (opletten voor bomen waar aan gekapt, gesnoeid etc. werd). De aders van de derde orde op de bladonderzijde zijn bij Prunus cerasifera slecht ontwikkeld (enkel begin en eind).