Hoofdmenu

(Huis?)Muis

Gestart door Robert Heemskerk, december 20, 2005, 13:04:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

Dit muisje heeft mijn kat eens gevangen.
Gewoon een Huismuis?
Ik heb er alleen nog een foto van, hij ligt al een tijdje onder de grond..

groet, Robert Heemskerk

laatvlieger

#1
Ik denk het wel (huismuis), vrij egaal van kleur,lange staart.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Tapinoma

Kan het ook een bosmuis zijn? Ik dacht dat huismuizen grijzer waren, deze is bruin.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Eén mier in de hand is beter dan een heel nest in je broek!

Vriendelijke groet,
Nicoliene

Hinko

#3
ik kijk er op de foto zo wat vreemd tegenaan maar ik vind 'em ook wel een beetje bruin voor een huismuis. Bosmuizen zijn echter lichter aan de onderkant dus dan zal het toch wel een huismuis zijn. Het bruine kan goed komen door de flits. Huismuizen zijn overigens vrij goed te herkennen aan de geur: ze stinken nogal.

Hinko
mvgr, Hinko

tekenaar

#4
De staart lijkt egaal van kleur (maar is jammer genoeg onscherp): bosmuizen hebben een duidelijk lichte onderkant van de staart. Bovendien lijkt de staart wat aan de dikke kant voor bosmuis. Verder is er geen scherpe overgang tussen de bruine flankkleur en de grijze buikkleur (volwassen bosmuizen hebben die wel, maar jonkies niet en huismuizen ook niet). Tenslotte is de afmeting van het (dichte) oog erg klein voor bosmuis dus ik ga ook voor huismuis.

Overigens stinken alleen volwassen mannetjes huismuis echt, aan jongen en vrouwtjes zit veel minder 'luchtje'.

p.s. mijn katten mogen houden wat ze vangen, op die manier blijft m'n moestuin wat vrij van veldmuizen en -hopelijk- woelratten. Maar mischien is het anders doordat ik aan de rand van een wat afgelegen gehuchtje woon...

p.s.2: we hebbenminstens twee soorten huismuizen in Nederland met vermoedelijk nogal wat variatie daarbinnen (maar ook 'verwarrend' doordat ze per ongeluk her en der versleept woren). Voor zover ik weet zijn de Amsterdamse huismuizen Mus domesticus en het merendeel van de rest Mus musculus. Kenmerken om deze uit elkaar te houden zijn mij niet bekend (afgezien van genetisch onderzoek) en we zouden ze dus moeten opnemen als een 'verzamelsoort'. Maar mischien kan iemand mij aanvullen? Ik heb al een hele tijd niet meer naar huismuizenliteratuur gezocht... (kan niet alles bijhouden).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Robert Heemskerk

#5
Deze foto laat iets meer zien van de staart.. (nog steeds wat onscherp hoor).
Ik denk zelf ook wel dat het een Huismuis zal zijn.

Een paar jaar geleden had ik zelf een muis gevangen in mijn huis (achter de deur wachten met een omgekeerde plastic bak).
Ik wist dat ie naar de andere kamer zou rennen en na een tijdje wachten kon ik de muis in één klap onder de plastic bak vangen. Deze heb ik toen naar het Vondelpark gebracht en voorzichtig in de berm bij wat stukken oud hout neergezet.., maar hij rende toen precies de verkeerde kant op richting open grasveld. Hij rende heel hard en maakte soms sprongetjes en werd daarbij (echt waar) achterna gezeten door een Merel(man), deze bleef maar naar de muis pikken vanuit de lucht!

Die Merel had het dus duidelijk niet op muizen!

kroonp

Citeerp.s.2: we hebbenminstens twee soorten huismuizen in Nederland met vermoedelijk nogal wat variatie daarbinnen (maar ook 'verwarrend' doordat ze per ongeluk her en der versleept woren). Voor zover ik weet zijn de Amsterdamse huismuizen Mus domesticus en het merendeel van de rest Mus musculus. Kenmerken om deze uit elkaar te houden zijn mij niet bekend (afgezien van genetisch onderzoek) en we zouden ze dus moeten opnemen als een 'verzamelsoort'. Maar mischien kan iemand mij aanvullen? Ik heb al een hele tijd niet meer naar huismuizenliteratuur gezocht... (kan niet alles bijhouden).

Hallo allemaal,

Volgens mijn zoogdierengids(Zoogdieren van West-europa) komt in Nederland alleen de Mus domesticus voor. De Mus musculus leeft in Scandinavië en de westgrens van het verspreidingsgebied loopt van Jutland via Berlijn en Mannheim naar de Zwarte Zee.

MVG

Peter
Groet

Peter Kroon

Floppy

Ik sluit even op in het onderwerp. :)
Deze muis lag in m'n tuin. Z'n staart is langer dan z'n lijf. Hij is overwegend grijs van kleur met een beetje bruin her en der. Is (was) dit dan een Huismuis ?





met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Robert Heemskerk

#8
Dat lijkt mij nou een Bosmuis!
Oren zijn ook verschillend (deze zijn veel ronder)maar ik weet niet of dat een goed kenmerk is hoor.
En de ogen zijn groter. Onderkant staart kan ik niet zien.., maar de staart is erg lang!
Mijn muis (de bovenste 2) heeft een spitsere snuit en oren.


Ook met de hand gevangen?

Dat is mooi vergelijken zo.. :D

Hinko

Hoe zag de onderkant van jouw muis eruit, Floppy? Als die onderkant gewoon iets lichter is lijkt het mij een huismuis. Als de onderkand duidelijk anders gekleurd is denk ik aan een bosmuis. En hoe rook ie? ;)

Hinko
mvgr, Hinko

Robert Heemskerk

#10
Achterpoten zijn ook een stuk groter! , ik zet één blokje kaas in op een Bosmuis  ;)
Onderkant lijkt me wit-achtig

Floppy

Onderkant vrijwel zelfde kleur. Hij rook niet opvallend (niks van gemerkt), maar ik had 'm net uit de bek van m'n kat gehaald om 'm even te kunnen fotograferen.
Hoewel, dat maakt natuurlijk niks uit.
Twee blokjes kaas op de huismuis ....  :P  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Robert Heemskerk

Als ik naar de foto's kijk dan lijkt het of de onderkant van de keel, buik tot onderaan de poten witter zijn!?, maar dat is dus niet zo?
En de poten(lengte achterpoten), vorm oren en grootte van de ogen en de zeer lange staart dan?

Ik ruik zelf niks..., en de kaas is ook op zie ik.


:P  

tekenaar

Een randje van de lichte buik is te zien bij de muis van Floppy. Da's dus een bosmuis  :D

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

laatvlieger

even terug te komen op Mus domesticus en mus musculus. Hoe zit dat nou? Ik wist niet beter of we hadden maar 1 huismuis soort hier.

Zijn er duidelijke verschillen tussen beide soorten?

(Overigens denk ik ook dat de tweede dode muis een bosmuis is, om dezelfde redenen die al genoemd werden. Echter ik hoor hier vaak ook als kenmerk een tweekleurige staart en dat zie ik niet bij dit beest)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

tekenaar

Klopt, maar de staart zie je op de foto alleen van de bovenkant. de onderkant is lichter gekleurd...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Floppy

CiteerEen randje van de lichte buik is te zien bij de muis van Floppy. Da's dus een bosmuis
Na de diverse inbreng en discussie houd ik het op een bosmuis.
De blokjes kaas zijn dus gewonnen door Robert. :P  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

kroonp

#17
Citeereven terug te komen op Mus domesticus en mus musculus. Hoe zit dat nou? Ik wist niet beter of we hadden maar 1 huismuis soort hier.

Zijn er duidelijke verschillen tussen beide soorten?

Dat verhaal wat ik eerder plaatste is het natuurlijke verspreidingsgebied van de twee soorten. Maar ik lees nu net in mijn gids dat de M. musculus ook op een paar plekken in Nederland is gevonden. Namelijk: Bij dierentuin Artis en omgeving van Leiden en de Noordoostpolder. Waarschijnlijk ingevoerd als labaratoriumdier of meegekomen met hooi en zaaigoed.

Verschillen zijn:
M. domesticus: grijs, onderzijde iets lichter, weinig kleurverschil tussen boven- en onderzijde.

M. musculus: wildkleurig, bruin van boven en grijswit van onderen, met duidelijke scheidingslijn.

Als ik nog een keer naar de foto's kijk, dan denk ik toch dat het gewoon een M. domesticus is.

MVG

Peter
Groet

Peter Kroon

Floppy

CiteerAls ik nog een keer naar de foto's kijk, dan denk ik toch dat het gewoon een M. domesticus is.
O jee, daar zijn we nog niet mee klaar.....
Zo bezien kun je daar zeker gelijk in hebben.
Ik zet weer kaas in op de huismuis (domesticus). :lol:  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Robert Heemskerk

#19
Peter, volgens mij reageer je op die bovenste foto, van die 'huismuis'.. toch?

''
M. domesticus: grijs, onderzijde iets lichter, weinig kleurverschil tussen boven- en onderzijde.

M. musculus: wildkleurig, bruin van boven en grijswit van onderen, met duidelijke scheidingslijn.

Als ik nog een keer naar de foto's kijk, dan denk ik toch dat het gewoon een M. domesticus is.
''