Een probleem dat ik niet meer zelf oplossen kan:
In 2019 is Alopecosa barbipes/accentuata door Canard & Cruveillier, 2019 overhoop gehaald:
Zij maakten van A. barbipes -> A. accentuata. Wat toen gezien werd als A. accentuata werd A. farinosa en A. barbipes werd een synoniem van A. accentuata.
Nu is dit verder uitgezocht en wat blijkt: A. accentuata blijkt een junior synoniem van A. trabalis, en A. barbipes wordt weer in ere hersteld.
het probleem is nu dat we records van A. accentuata hebben, en van A. barbipes (als synoniem) in de database. Ik kan dat niet meer wijzigen dmv het aanmaken van een nieuwe soort. Volgens mij is de enige oplossing: Alle waarnemingen van A. accentuata overzetten naar de huidige soort A. barbipes, en A. barbipes als bestaande soort herstellen. Vervolgens de huidige A. accentuata soort entry verwijderen. Het is m.i. niet nodig om A. accentuata als synoniem van A. trabalis te gaan invoeren.
Ik hoop dat er intussen niet ook A. farinosa waarnemingen zijn gemaakt die als A. accentuata zijn ingevoerd, dat zou de chaos compleet maken...
kortom, een casus om hoofdpijn van te krijgen. Wie kan me helpen?
links:
https://wsc.nmbe.ch/species/18987Breitling, R. & Bauer, T. (2022). What, if anything, is Lycosa accentuata Latreille, 1817? – Review of a nomenclatural conundrum (Araneae: Lycosidae). Zoosystema 44( 8 ): 197-207. doi:10.5252/zoosystema2022v44a8