Verbeteringen Engelse vertalingen /report errors in English text

Gestart door JohanvantBosch, september 28, 2020, 18:27:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Ik werd door een aantal medewaarnemers weer eens gewezen op de soms gebrekkige en nogal Nederlandse vertalingen op Observation.org.

Maar bij het zoeken hier op het forum kan ik geen topic vinden dat hier speciaal voor is. Misschien ligt het aan mijn zoektermen maar dan nog... Ik denk dat hiervoor een pinned topic zou moeten zijn.

Dus allereerst de vraag: waar vind ik een dergelijk topic?

Vraag 2: moeten we niet eens een native speaker of een bureau alles goed laten doornemen?

Mij vallen bepaalde dingen op, maar mijn Engels is ook verre van perfect.

JohanvantBosch

#1
Al bij het aanklikken van een willekeurige pagina vallen de volgende zaken op:

https://waarneming.nl/fieldwork/observations/explore/?end_date=2020-09-28&exclude_own=true&location=

Press Click the green location button or click anywhere on the map to find out which species have been seen in the past ten days. Only the most recent observation of a species in that area is will be shown on the map in that area. By selecting one of the species from the list, you will be shown all observations of that single species in the chosen area will be shown on the map. Please note that hidden and protected observations at undisclosed locations will not be shown on the map.

Option 'all speciesgroups': there should be a space between 'species' and 'groups'

Tweemaal
Geen overeenkomende resultaten gevonden.
No matching results.

Er valt volgens mij wel meer te verbeteren, maar dit is een start.

JohanvantBosch

https://waarneming.nl/fieldwork/observations/create/?advanced=on

Add photos or soundssound recordings.

(Uncheck if you are not sure about the determination certain of the identification)

hiskodevries

Johan, ik waardeer deze bijdragen zeer. het is terecht dat de teksten niet overal kloppen.
Ik zal even uitleggen hoe het systeem werkt.
Alle engelse teksten staan in de broncode , die kunnen dus niet apart verbeterd worden daarvoor is een update nodig van de broncode.
Voor alle andere talen zijn vertaalbestanden aanwezig.
Als een engelse tekst wijzigt in de broncode worden alle vertaalbestanden gewijzigd, in principe gebeurt dat redelijk automatisch, maar daar sluipen behoorlijk wart fouten in.
Dus na zo een wijziging van de engelse tekst zouden alle vertaalbestanden doorlopen moeten worden om te zien of de vertaling wel correct is overgezet.
Dit nalopen kan nog niet online en in real time . Kortom behalve bij zeer ernstige tekortkomingen passen we de engelse tekst aan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohanvantBosch

Citaat van: hiskodevries op september 29, 2020, 09:54:17 AM
Johan, ik waardeer deze bijdragen zeer. het is terecht dat de teksten niet overal kloppen.
Ik zal even uitleggen hoe het systeem werkt.
Alle engelse teksten staan in de broncode , die kunnen dus niet apart verbeterd worden daarvoor is een update nodig van de broncode.
Voor alle andere talen zijn vertaalbestanden aanwezig.
Als een engelse tekst wijzigt in de broncode worden alle vertaalbestanden gewijzigd, in principe gebeurt dat redelijk automatisch, maar daar sluipen behoorlijk wart fouten in.
Dus na zo een wijziging van de engelse tekst zouden alle vertaalbestanden doorlopen moeten worden om te zien of de vertaling wel correct is overgezet.
Dit nalopen kan nog niet online en in real time . Kortom behalve bij zeer ernstige tekortkomingen passen we de engelse tekst aan.

Dankjewel voor de toelichting.
Ik snap het, maar ik vind het ook jammer. Want juist het Engels is heel belangrijk voor de internationalisering van observation.org.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohanvantBosch

Citaat van: hiskodevries op september 30, 2020, 15:50:30 PM
helemaal eens Johan

:duim:

Dan wel twee vragen:
- Wil je wel taalsuggesties ontvangen (ook al gebeurt daar meestal op korte termijn niks mee)?
- Zo ja, in welk topic wil je ze ontvangen? Mijn voorkeur zou toch een pinned topic zijn.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


jck

Hisko,

Als je dat stukje tekst (New Look and Feel) op de homepagina van Observation wilt opsturen, maak ik een betere versie. Het rommelt een beetje...

James

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op september 29, 2020, 09:54:17 AM
Johan, ik waardeer deze bijdragen zeer. het is terecht dat de teksten niet overal kloppen.
Ik zal even uitleggen hoe het systeem werkt.
Alle engelse teksten staan in de broncode , die kunnen dus niet apart verbeterd worden daarvoor is een update nodig van de broncode.
Voor alle andere talen zijn vertaalbestanden aanwezig.
Als een engelse tekst wijzigt in de broncode worden alle vertaalbestanden gewijzigd, in principe gebeurt dat redelijk automatisch, maar daar sluipen behoorlijk wart fouten in.
Dus na zo een wijziging van de engelse tekst zouden alle vertaalbestanden doorlopen moeten worden om te zien of de vertaling wel correct is overgezet.
Dit nalopen kan nog niet online en in real time . Kortom behalve bij zeer ernstige tekortkomingen passen we de engelse tekst aan.

Mooi inkijkje in hoe het een en ander in elkaar zit...
Maar mijns inziens ook een design flaw... als je een internationale en daarmee ook interlinguïstische site maakt... zou niet één taal anders behandeld moeten worden dan de anderen... ik snap dat je graag een fallback hebt... maar eigenlijk gebruik je als ik het goed begrijp de engelse teksten als placeholder en vervang je die wanneer een andere taal geselecteerd is...

Eigenlijk zou elke tekst in de broncode een placeholder moeten hebben die dan door een (ver)taalbestand vervangen wordt naar de gekozen taal... inclusief de Engelse taal, zo voorkom je het probleem dat één taal (in dit geval Engels) niet of moeilijk aangepast kan worden en invloed heeft op alle andere talen... uiteraard moet er de eis zijn dat een tekst op zijn minst beschikbaar is in de Engelse taal (als fallback), maar ook dat lijkt me niet moeilijk te garanderen...

Misschien verstandig om erover na te denken hoe dit uitgefaseerd kan worden... want dat is mijns inziens best wel een tekortkoming...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

marijn

Wat SlechtValk zegt, maar dat weten jullie uiteraard ook wel ;)
Marijn Prins

hiskodevries

Mijn idee heren, maar zo werkt django nu eenmaal. Het heeft een voordeel : teksten hoeven nooit uit de database gehaald te worden zoals uit de oude php omgeving. https://docs.djangoproject.com/en/3.1/topics/i18n/translation/
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op oktober 03, 2020, 15:42:03 PM
Mijn idee heren, maar zo werkt django nu eenmaal. Het heeft een voordeel : teksten hoeven nooit uit de database gehaald te worden zoals uit de oude php omgeving. https://docs.djangoproject.com/en/3.1/topics/i18n/translation/

Ik geef al bij voorbaat toe, dat ik niet met voldoende aandacht de documentatie van django heb doorgenomen, dus als het niet mogelijk is neem me vooral niet kwalijk...

Je geeft aan:
Citaat van: hiskodevries op september 29, 2020, 09:54:17 AM...
Alle engelse teksten staan in de broncode , die kunnen dus niet apart verbeterd worden daarvoor is een update nodig van de broncode.
Voor alle andere talen zijn vertaalbestanden aanwezig.
...

Mijn eerste gedachte is dan... is het niet mogelijk om ook een vertaalbestand voor Engels toe te voegen?... dus de basistaal (in de broncode) is Engels... en die overrule je door een vertaling naar Engels (waarin je alle correcties doorvoert)... klinkt misschien vreemd en omslachtig... maar als dat mogelijk zou zijn, zou je net als alle andere talen "on the fly" teksten kunnen corrigeren...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Remco Hofland

Twee zaken die me al een tijd opvallen / dwarszitten (slechts één gerelateerd aan het Engels), ik post deze entry dan ook op alle mogelijk relevante pinned topic pagina's:

In het drop down menu Counting method staat als optie 'real count'. Dat moet volgens mij 'exact count' zijn. Google maar 'ns 'real count': dan krijg je geen of nauwelijk hits. Google je 'exact count' dan krijg je de nodige hits, waaronder vertaalsites met voorbeelden van zinnen waarin 'exact count' gebruikt wordt.

Verder: bij in ieder geval Plants en Fungi komen in het drop down menu Observation method diverse opties voor, waaronder Field observation. Dat is de enige optie die met hoofdletter start. Voor de eenvormigheid zal ook deze optie, net als alle andere opties, met een kleine letter moeten beginnen, dus 'field observation'.