psgels, allemaal correcte opmerkingen.
Observation.org is een work in progress, dat wat jij opmerkt willen wij ook.
Die landen zijn allemaal bereikbaar via de knop oude site keuze geografie, b.v. https://luxembourg.observation.org/
Hisko, om met wat positiefs te komen, ik heb de afgelopen dagen wat rond lopen klikken op eBird, en daar is het nog erger. Op dit moment hebben ze meer data dan jullie, maar dan merk je dingen als:
- Op de hotspot map zijn er bepaalde plekken die in het oog springen omdat ze felgekleurd zijn en er veel soorten zijn waargenomen. Bijna allen hebben in de titel "please select a more specific location".
- Op sommige plekken kan je wel filteren per jaar, op anderen niet. Op sommige plekken kan je wel filteren per maand, en op anderen juist weer niet.
- Het is zowiezo heel lastig om het totale aantal waarnemingen van een soort te bekijken
- De app gedownload en het was niet gelijk duidelijk hoe je foto's aan je checklists kan toevoegen. Er zal wel een optie zijn, maar zoiets belangrijks moet gelijk duidelijk zijn, anders is het weer een extra stap, vooral voor nieuwe gebruikers.
- Die histogrammen zijn een leuk idee, maar je kan totaal niet filteren of zelfs sorteren
- Het is zowiezo heel lastig om van de ene kant van de website naar de andere kant te komen.
- De verspreidingskaarten zijn heel gemimiteerd. Maar 2 of 3 zoomniveaus waar je eigenlijk niks aan hebt.
Het voelt alsof bij eBird verschillende ontwikkelteams hun ding hebben lopen doen, zonder echt na te denken hoe het voelt als geheel. Observation.org voelt echter als een geheel met één visie. Bij eBird merk ik een aantal fundamentele fouten of tekortkomingen aan het ontwerp, Observation.org heeft dat in mijn ogen niet, het moet alleen nog wat doorontwikkeld worden. Succes!