langs gewacht.......

Gestart door bruggeman, november 04, 2017, 10:13:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Vorig jaar zette iemand sclerotia van linzenknotsjes op het forum. Kleine dingetjes die je in deze tijd van het jaar massaal op populierenblad kunt vinden. Hij of zij wilde niet geloven dat het om linzenknotsjes ging en zag er tegen op de proef op de soms te nemen met een kweek. IK heb toen zelf wat van die dingetjes in een bakje gedaan: vocht erbij, deksel erop en af en toe als ik ze per ongeluk tegen kwam gekeken of er al iets gebeurde. Vanochtend, ik denk wel een jaar later (maar heel onwetenschappelijk ben ik de inzetdatum vergeten) zijn er dan toch eindelijk knotsjes uit gegroeid. Ze doen er dus wel lang over, nog langer dan sommige ascoos!! Soms lukt het helemaal niet. Mijn moeder slaagde er eigenlijk nooit in een myxomyceet uit zijn sclerotium-stadium te doen ontwaken.
groet,
Ida

rietvanoosten

#1
Mooi om te lezen/te zien Ida!

Maak ik van de gelegenheid gebruik, snel 3 topics geplaatst   ;)
met vriendelijke groet, Riet

M.Vullings

Leuk Ida, wij hebben in 2013 ook die "tandjes" gevonden, als we ze nog eens zien, gaan we dat ook proberen.
Dat hebben we ook gedaan met de kopergroenbekerzwam, het stukje eikenhout in vochtig mos laten liggen en het jaar erna allemaal bekertjes op het hout.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

bruggeman

Leuk!  Helemaal vanaf groen hout of waren er al minivruchtlichaampjes toen jullie begonnen?
Ik deed ooit hetzelfde (startend met jonge vruchtlichaampjes) mey een soort die hout groen kleurt, het groene franjekelkje. Ik startte met kerst en ze waren rijp in mei
groet,
Ida

M.Vullings

Het was alleen maar groen hout.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.