Zuid-Afrika, november 2007!

Gestart door Rick van der Weijde, januari 03, 2008, 13:22:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rick van der Weijde

Beste mensen,

Afgelopen november heb ik het genoegen gehad in 4 weken tijd een rondreis te maken door het verbluffende Zuid-Afrika. Verbluffend in de zin van de diversiteit aan landschappen en uitzichten. Verbluffend in de zin van hoeveelheid vogels en groot wild. Verbluffend in de zin van onvergetelijke ervaringen. Verbluffend, maar wel anders en veel ontwikkelder dan ik ooit van te voren voor mezelf had verzonnen.

Een volledig reisverslag is nog in de maak, verwachte releasedatum ligt ergens begin april..., maar ik wil met een kort en beknopt reisverslag een simpele reclame-uiting voor mijn fotosite enigszins verbloemen.

Organisatorisch gezien valt er eigenlijk weinig te melden. Ons doel was om in de 4 weken tijd zo'n beetje alle ecosystemen te hebben doorkruist, wat simpelweg betekent dat een volledig rondreis onontkomenlijk is. We hebben een route op papier gezet, enigszins ambitieus, simpelweg startend in Kaapstad. We hebben in feite niets van te voren geboekt op een vliegticket en een huurauto na (oh ja, en de huisjes in het Kruger park).
Na een pelagische tocht (oh wat had ik het slecht!) en wat dagbezoek aan de Overberg-regio (voor Paradijskraanvogels), Kirstenbosch (suikervogels en honingzuigers) en Kaap de Goede Hoop, zijn we richting het noorden gereden om via de Karoo uiteindelijk in de Kgalagadi te eindigen.
De tweede week maakte we de 'grote oversteek' door van de Kgalagadi via Kimberley en Golden Gate Highlands NP door te rijden naar Saint Lucia. Een reis van zo'n 1800 km.
De derde week bestond vooral uit wat dagen rondom Saint Lucia (walvissen!), Mkuze en Wakkerstroom. Deze laatste locatie staat bekend om de zeldzame leeuweriken, die net even iets te moeilijk te vinden bleken te zijn.
De laatste week hebben we volledig gebruikt en nodig gehad om het immense Kruger National Park door te akkeren. En dat is goed gelukt. In deze laatste week hebben we zeker nog 150 vogelsoorten weten bij te schrijven die we niet eerder in de vakantie hebben gezien.

Het is moeilijk om de hoogtepunten allemaal te noemen. Er zijn een aantal bijzondere vogelsoorten die mij erg zijn bijgebleven. Te denken valt aan White-Backed Night-Heron, Southern Ground Hornbill, 9 soorten trappen, 41 soorten roofvogels, albatrossen en reuzenstormvogels, 8 soorten uilen (erg mooie waarnemingen van Afrikaanse Dwergooruil), 8 soorten Ijsvogels, een paartje Kaapse Breedbekken en talloze andere die ik nu vast vergeet. Totaal grossierde uiteindelijke 443 soorten op de lijst.
Daarnaast mogen wat mij betreft ook de 63 soorten zoogdieren nog wel even genoemd worden. Toppers daar waren 3 verschillende Luipaarden (waaronder een klassiek beeld van een op een Impala kauwend beest twee hoog in een boom met twee uitgehongerde Hyena's eronder), zeker zo'n 10 Bultruggen die rondom ons bootje heen begonnen te springen, eenmaal een kudde van zeker 40 Olifanten, en in ieder geval de totale Big 5. De enige soort die we misten (maar die ik gelukkig al wel in Kenia had gezien) is Cheetah.

Is het dan allemaal koek en ei, makkelijk inkoppen en maar bijschrijven. Ofschoon we redelijk eenvoudig een groot aantal soorten hebben weten te zien, moet ik eerlijk bekennen dat twee soortengroepen mij enorm tegenvielen (alweer! – maar gelukkig dezelfde...): de leeuweriken en de graszangers. De laatste dan nog net iets meer dan de eerste groep, maar bij beiden bleek velddeterminatie iedere keer weer erg moeilijk. De soorten lijken zowel in het veld als in de vogelgids allemaal enorm op elkaar, maar de plaatjes uit de gids leken in ieder geval niet op de vogels in het veld. Tja, probeer dan nog maar eens de juiste er tussen uit te pikken... Het is een aantal keer wel gelukt, maar meestal... nah ja. Duidelijk genoeg toch...?

Ik kan nog pagina's volkletsen zo, maar geïnteresseerden kunnen beter begin april nog eens contact opnemen om mijn reisverslag toegestuurd te krijgen. Natuurlijk sta ik open voor vragen en een fijne discussie. Ben ook nieuwsgierig naar meningen van anderen. Alles om het tot nog toe durend vakantiegevoel lekker te verlengen en ervaringen her te beleven!

Oh ja. Nu vergeet haast nog te vermelden, dat ik mijn website aan het vullen ben met een kleine selectie van de enorme hoeveelheid foto's die ik geschoten heb. Inmiddels staan er al dik 210 op. Dus ik zou zeggen, voor een visuele indruk breng een bezoekje aan mijn website: http://www.pbase.com/corotauria! Schroom ook niet een berichtje achter te laten. Een warmmakertje zal ik hieronder neerzetten (tenminste als me dat lukt...)



Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

redmar_woudstra

Ha Rick,

Stiekem had ik al even gespiekt op je site en al een hoop erg fraaie foto's gezien. Zelf ben ik 2 jaar geleden niet verder gekomen dan een beetje karoo en Kaapstad. Ik zie dat je je hebt kunnen uitleven in de Kirstenbosch Gardens. Qua vogelfotografie was dat voor mij ook hét hoogtepunt, wat een prachtige soorten en zo eenvoudig te benaderen. Helaas is mijn materiaal niet zo goed als die van jou ;)
Die Bultruggen moeten erg vet zijn, ik was zo gelukkig Zuidkapers te zien vanaf de vaste wal. Dat was in Augustus, Bultruggen zijn van later in het seizoen begrijp ik?

Die leeuwerikken en graszangers zijn inderdaad een crime, had je de gids van Sinclair? Ik vind de kwaliteit van de tekeningen erg wisselend. Een deel is prima, maar er zitten ook hele matige tekeningen bij. Met name graszangers herkennen vond ik een hel! (en daarom ook grotendeels maar gelaten voor wat het was).

Ik wacht met smart op meer foto's!
groet,
Redmar

Rick van der Weijde

Ha Redmar,

Bedankt voor je reactie!

Bultruggen trekken volgens mij door van eind juli tot en met begin november. Wij hebben de tocht eind november gedaan en waren dus bang dat we geen walvis meer zouden zijn. Alle andere tochten die week hadden er bij geluk maximaal 1 op afstand. We hebben het dus in ieder geval ook getroffen.
Voor de piek van de Zuidkapers waren wij wat laat. We hebben er nog wel een aantal gezien, maar volgens een Zuid-Afrikaan waren de meeste de baai wel weer uit. Maar gaaf zijn ze wel, die Bultruggen dan!, zeker als je eerste de Zuidkapers hebt gezien (die dan toch gedregadeerd worden tot wat saaie beesten...).

Ik had inderdaad de Sasol van Ian Sinclair.
http://www.amazon.co.uk/Sasol-Birds-Southe...r/dp/1868727211
INderdaad wisselende tekeningen. Maar meestal kon je er toch nog wel uitkomen. Behalve dus bij die twee probleemgroepen (met name Graszangers!). Echt een crime...!

Meer foto's worden bijna dagelijks geplaatst. Ik zou dus zeggen, houd het in de gaten...  B)

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

redmar_woudstra

Ha Rick,

Toch ook Zuidkapers, die zijn toch nog heel wat zeldzamer dan Bultruggen! ;)

Ik zag op de site een foto van een Layard's Tit-babbler, knap geplaat hoor! Dat was echt een ongelovelijk lastig vogeltje, zelf 1 heel matig gezien bij Van Rhynsdorp. Wat een rotterige skulkers.

groeten Redmar
groet,
Redmar

Rick van der Weijde

Die Layard's hebben wij ook maar 1x gezien (als ik het me goed herinner). Chestnut-Vented veel vaker, maar ook die vielen niet mee om op de foto te zetten. Ben blij dat het in beide gevallen dus wel gelukt is!
Dank voor je commentaar bij de foto!

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

egilio

Weet een van jullie misschien iemand met een Roberts' Birds of Southern Africa met cd's?
Ik ben er hard naar op zoek. Vertrek binnenkort voor langere tijd naar Zambia en het leek me handig om naast mn boeken (Sasol Birds of Southern Africa, en Birds of Africa South of the Sahara) ook geluiden cd's mee te nemen. Het hele Roberts' boek is alleen een beetje behoorlijk te groot om mee te nemen, maar met de geluiden zou ik erg blij zijn!
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Rick van der Weijde

Ha Egilio,
Helaas had ik geen geluiden bij mij. Ik zou trouwens ook niet iemand weten die het wel zou hebben. Succes en ben benieuwd naar jou ervaringen uit Zambia. En wat moet ik me voorstellen bij "voor langere tijd" (1 maand, 2 maanden, 3 jaar?)?

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

egilio

Langere tijd is in dit geval voor ongeveer 9 maanden. In eerste instantie tenminste, als alles loopt zoals gepland dan kan het 5 jaar worden.
Maar iig wel genoeg tijd om ook eens naar Cisticola's e.d. te kijken en dan is een geluiden-cd wel een flinke plus.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

RonJMBerkhout

Hoi Rick,

Ik was net een maand voor jouw reis in Zuid-Afrika: solo 8500km rondgereden in 4 weken in alle provincies muv Limpopo & E Cape!!! ZA is echt een topbestemming!!! Niet alleen voor de vogels, maar vooral de zeer prettige kultuur, de goede wegen en de geweldige B&B accomodaties. Vooral om de mensen daar te steunen:  vooral NU gaan...

Zelf was ik bijzonder bevoorrecht dat ik zoveel soorten heb kunnen zien. Alleen aan leeuwerikken heb ik 24 soorten mogen scoren, waaronder alle specialties! Maar als liefhebber van Bradypterus en verwante zangers (zo heb ik in july 2007 nog B. maior voor het eerst in Kyrgyzstan mogen waarnemen) heb me vooral ook hierop gericht: Victorin's, Knysna & Barrett's Warbler heb ik allen van zeer dichtbij in volle glorie zien zingen. Van de eerste 2 heb ik zelfs filmpjes gemaakt.

Dus Rick ik kan helemaal meeleven met jouw enthousiasme


Als bijlage een foto van Grijze Mees (Langebaan, SWC)

Rick van der Weijde

CiteerIk was net een maand voor jouw reis in Zuid-Afrika: solo 8500km rondgereden in 4 weken in alle provincies muv Limpopo & E Cape!!!


Pfff. Wat een hoeveelheid. Ik vond onze km's meer dan genoeg eerlijk gezegd...

CiteerZelf was ik bijzonder bevoorrecht dat ik zoveel soorten heb kunnen zien. Alleen aan leeuwerikken heb ik 24 soorten mogen scoren, waaronder alle specialties!

Leeuweriken schitterde bij ons vooral in afwezigheid. Dat wil vooral zeggen, ik had voor een leeuwerikland als Zuid-Afrika meer soorten in grotere aantallen verwacht. Ik denk dat het vooral met eigen verwachtingen te maken had, dan met het werkelijke aantal dat ter plaatse was. Maar hoeveel soorten is "zoveel soorten"... ben wel nieuwsgierig namelijk...

CiteerAls bijlage een foto van Grijze Mees (Langebaan, SWC)
Heb je een website of iets dergelijks waarop meer van je plaatjes te zien is...?

Leuk om wat van te horen van een mede-enthousiasteling...

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

RonJMBerkhout

CiteerLeeuweriken schitterde bij ons vooral in afwezigheid. Dat wil vooral zeggen, ik had voor een leeuwerikland als Zuid-Afrika meer soorten in grotere aantallen verwacht. Ik denk dat het vooral met eigen verwachtingen te maken had, dan met het werkelijke aantal dat ter plaatse was. Maar hoeveel soorten is "zoveel soorten"... ben wel nieuwsgierig namelijk...

Hoi Rick,

Om leeuwerikken in ZA te zien heb je alleen de "Southern African birdfinder" van SASOL (2006) nodig!!! Sommige soorten zijn dan vaak spot-on te vinden (zoals Barlow's, Red, Sclater's, Botha's en (mijn favoriet) Rudd's Lark (Rudd's lijkt veel op een heel klein snipje bij opvliegen). Maar natuurlijk moet je in de goede tijd zoeken: oktober. Later in het seizoen wordt veel moeilijker, dan broeden ze.... Ook moet je vaak lang wachten bij een watertank om met name Sclater's te zien.

Wat betreft het aantal soorten: ik weet het niet! Ik weet niet eens hoeveel soorten ik in Nederland heb gezien. Ik ben altijd bezig met voorbereidingen voor de volgende trips en met mijn inventarisaties in eigen land. Wat mijn reis in ZA betreft had ik me vooral op lokaal endemen gericht, die ik niet elders in Afrika kon verwachten. Of heel moeizaam zoals Spotted Ground-thrush, waarvan ik een paar heb bestudeerd in Dlinza forest! Een aantal soorten die ik rond de Kaap had gemist ben ik in de laatste dagen nog speciaal gaan zoeken, zoals Protea Kanarie en de Grijze Mees (is erg zeldzaam aan het worden?!). Gelukkig heb ik ze gevonden en goed kunnen bestuderen: die mees had ik nog net 6 uur voor mijn vlucht naar huis gevonden. Maar daarvoor heb ik Kruger park links laten liggen, maar dat was niet zo erg en kan ik later goed combineren met een reis naar Zimbabwe... De enige lokaal endeem die ik echt gemist heb is de Southern Bald Ibis: balen, maar daarvoor vloog wel een Cape Parrot vlak voor mijn auto. Dus soms wordt de pijn snel verzacht.

Een website... Zou mooi zijn, maar ik heb geen tijd. Ik heb ook niet zoveel foto's, maar wel heel veel mooie waarnemingen in alle uithoeken van de aarde. En dat zou ik graag eens willen delen met anderen via een website. Dus wie weet.

Met vriendelijke groet

Ron