klein soort platrug

Gestart door Robert Heemskerk, januari 03, 2008, 00:40:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag overige geleedpotigenforum,

Deze kleine platrug van ~1cm vond ik op dezelfde plek als de andere miljoenpoot (zie vorige topic)
Kan er vastgesteld worden welk soort platrug dit is?

Naast deze platrug vond ik verder nog meerdere kleinere platrugjes, allemaal vrij wit (juv?)




A_kroon56

Hej Robert,

De foto toont Brachydesmus superus. Op alle foto's zijn de opgerichte 'haartjes' op de bovenkant van de lichaamssegmenten te zien. Dit kenmerk komt alleen voor bij Polydesmus denticulatus, P. inconstans en B. superus.

Van deze drie soorten is B. superus het kleinst. Op de laatste foto is te zien dat het lichaam uit 19 segmenten bestaat. Hierin onderscheidt deze soort zich van alle Polydesmus-soorten, die 20 segmenten hebben. Dit kenmerk kan alleen gebruikt worden bij adulte dieren (de kleur en afmeting komen overeen met een adult exemplaar). De kleine witte exemplaren zijn waarschijnlijk de juvenielen. Die hebben minder lichaamssegmenten dan de adulten. Bij elke vervelling komen er een aantal segmenten bij totdat ook zij er 19 bezitten.

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

#4
CiteerOp alle foto's zijn de opgerichte 'haartjes' op de bovenkant van de lichaamssegmenten te zien. Dit kenmerk komt alleen voor bij Polydesmus denticulatus, P. inconstans en B. superus.
Matty, niet slaan, ik kan van deze niet meer terugvinden hoe ik op de naam gekomen ben, maar het kan eigenlijk alleen via jou zijn ... dat zou ook betekenen dat het "onzeker" bij de waarneming van jou komt. Aangezien er een hele kleine kans is dat ik zelf creatief-met-namen ben geweest (en uiteraard dus "onzeker"), vraag ik het toch nog maar even na:

Ik zie veel puntjes - zijn dat de "haren"?. Oijpolder, stuwwal - 2007-09-06, circa 1cm (max!):


Edit/P.S.: Zie ik het goed dat het dier van Robert een vrouwtje is die, lekker verwarrend, precies op S7 één poot mist (rechts)?  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Hej Arp,

Om de redenen aangegeven bij de foto's van Robert is dit Polydesmus denticulatus, P. inconstans of Brachydesmus superus. De puntjes zijn inderdaad de 'haren'. Het is een juveniel, gezien de witte kleur, en dus niet met zekerheid op naam te brengen.

Het dier van Robert is waarschijnlijk een mannetje. Bij vrouwtjes zit de geslachtsopening net achter de kop. Bij platruggen (familie Polydesmidae) is dit vanaf een foto minder duidelijk te zien dan bij de slangenmiljoenpoten (familie Julidae)

Met groet,

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

David Tempelman

dag allen,
voor te kleine, ondetermineerbare platruggen heb ik de betreffende familie aangemaakt. daar graag deze waarnemingen opbergen,
groet, David
met vriendelijke groet,
David

Arp

CiteerHet dier van Robert is waarschijnlijk een mannetje. Bij vrouwtjes zit de geslachtsopening net achter de kop. Bij platruggen (familie Polydesmidae) is dit vanaf een foto minder duidelijk te zien dan bij de slangenmiljoenpoten (familie Julidae)
Ah, ik had begrepen (hier ooit ergens opgepikt) dat de mannetjes aan het 7e segment maar 1 paar poten hebben en vrouwtjes twee paar - maar dan moet ik dat weer gauw vergeten  <_<

Matty en David bedankt! Ik zal mijn wrn corrigeren ...  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)