Klein zwart kapoentje + larve

Gestart door Bj.schoenmakers, november 09, 2017, 11:03:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bj.schoenmakers

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, ik heb de larve in een potje bewaard en even later kwam er zo'n piepklein lieveheersbeestje uit,
durft iemand te zeggen welke soort het is of blijft het bij Scymninae spec. ? 

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/140669572
Scymninae spec. gezien op 2017-06-22 Arnhem - Schuytgraaf
Foto's:










bij voorbaat dank B. Schoenmakers

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

jan cuppen

De combinatie van larve met kever maakt het zeer de moeite waard om dit kapoentje te determineren. Zou je dit kevertje naar mij willen opsturen wanneer je het diertje bewaard hebt? Ik heb ook nog een vraag over de tijdsduur tussen het stoppen van de larf in een potje en vinden van de volwassen kever? hoeveel dagen of weken was dat? En heb je eventueel ook nog de pop van de kever gezien?
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Bj.schoenmakers

Ik heb 'm nog gevonden. De larve is op 22-06-2017 het potje in gegaan en heeft toen nog een dag of 2 maximaal bewogen,
ik dacht dat ie misschien dood was maar 01-07-2017 maakte ik het potje open om er een uitgekomen sluipwespje uit te halen
https://waarneming.nl/waarneming/view/141085642 die ik in hetzelfde potje had gedaan met wat vochtig wc-papier.
Toen zat er een (toen nog) levend kevertje aan de binnenkant van de deksel. Het popje zag er volgens mij redelijk hetzelfde uit als de larve (met die pluizige haartjes). Die is inmiddels vergaan. Ik heb (de (onherkenbare) mogelijke restjes van de pop of een stofnestje ;-) samen met het kevertje tussen twee wc-papiertjes gedaan in een klein doosje en kan het naar je opsturen. Laat maar weten waar ik het het naartoe mag sturen ..       

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Bj.schoenmakers


arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Bj.schoenmakers

Leuk! Jan heeft er naar gekeken, het bleek een onzeker Gemaskeerd kapoentje - Scymnus schmidti, blijkbaar lastig te zeggen omdat het een vrouwtje was en er veel fouten in het voorbeeldmateriaal zitten .. Hij kreeg nog meer beestjes opgestuurd dus mogelijk in de toekomst nog een zekerdere determinatie. Jammergenoeg kon ie niet veel met de restjes van de pop. Hij heeft 'm (haar) wel geprepareerd en opgestuurd naar Naturalis .. (ik trots ;-)..  ;D

Arp

Leuk hoor - bedankt voor het terugkoppelen van de uitslag  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)