Een leuk libellenstekje

Gestart door Jeroen Nagtegaal, januari 02, 2008, 22:14:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

#30
Citeer@Frank - heel vreemd, maar waar ik Maan heb gezien barste het echt van de Vars (andersom helaas niet), en maar een enkele Azuur. Vreemd dus, maar Var en Maan kunnen dus door elkaar vliegen.
Hé Dolf,
In de Kempen zijn beide soorten, voor zover ik nu kan inschatten, behoorlijk plaatselijk voorkomend. Variabele dan vooral op voedselrijkere plekken met riet, lisdodde e.d. en Maan op juist (erg) voedselarme vennen. Maar lang niet elke voedselrijke plek herbergt Variabele en dito geldt voor Maan op voedselarme plaatsen! En samen op 1 ven/plas o.i.d. heb ik ze nog niet aangetroffen. (De Plateaux in ruime zin biedt een grote variatie aan biotopen en is nogal uitgestrekt!)Maar komend voorjaar ga ik er speciaal aandacht aan schenken. Immers heeft Maan een wel erg korte vliegtijd die je goed moet benutten anders is 't alweer voorbij.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Op 4 augustus dit jaar alleen De Plateaux (lopend vanaf de parkeerplaats bij de vloeiweiden tot aan de Dommel en terug) min of meer toevallig (bijv. niks echt speciaal gezocht zoals Kanaalj.) 31 soorten waaronder Bosbeekj., Kempense, Band- en Zwervende HL, Venglm, Gevlekte en Metaalglans.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Citeer31 soorten
!!!!!!!!!!!!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

vuurvlinder

Citeer
Citeer31 soorten
!!!!!!!!!!!!
Wauw!!! :blink:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

frankneijts

Het complete rijtje van die dag:
Azuurwaterjuffer (enkele)
Bandheidelibel (ca. 30)
Beekoeverlibel (ca. 30)
Blauwe breedscheenjuffer
Blauwe glazenmaker (1 man))
Bloedrode heidelibel (enkele)
Bosbeekjuffer (1 man)
Bruine winterjuffer (2)
Bruinrode heidelibel
Gevlekte glanslibel (1 man)
Gewone oeverlibel
Gewone pantserjuffer
Grote keizerlibel (ca. 8)
Houtpantserjuffer
Kempense heidelibel (1 man)
Kleine roodoogjuffer (ca. 15)
Koraaljuffer (10-tallen)
Lantaarntje
Metaalglanslibel (1 man)
Paardenbijter (5)
Steenrode heidelibel (enkele)
Tangpantserjuffer (2 man)
Tengere grasjuffer (ca. 10)
Tengere pantserjuffer
Venglazenmaker (6 man)
Viervlek (nog enkele)
Vuurlibel (1 man, 2 vrouw)
Watersnuffel
Weidebeekjuffer
Zwarte heidelibel
Zwervende heidelibel (ca. 6)
In mijn aantekeningen zie ik dat alleen Kempense en Metaalglans in België zijn gezien, de rest op NL gedeelte. Maar er zijn in de Kempen wel meer gebieden waar 25 - 30 soorten op 1 dag haalbaar (moeten) zijn: omgeving Budel-Dorplein, Valkenswaardse Visvijvers + Greveschutven, de Malpie  en Vlasrootvennen/Dommelbeemden tussen Veldhoven en Waalre (hier dit jaar minstens 40 soorten). 't Is alleen een beetje 'mikken' welke de beste tijd is.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Tim Faasen

#35
Citeer@Frank - heel vreemd, maar waar ik Maan heb gezien barste het echt van de Vars (andersom helaas niet), en maar een enkele Azuur. Vreemd dus, maar Var en Maan kunnen dus door elkaar vliegen.
Wat een bizarre combinatie!
Variabele waterjuffer hoort bij mineraalrijke wateren (direct of indirect mede gevoed door kwel), maanwaterjuffer is juist sterk gebonden in wateren met regenwaterkwaliteit! Qua eisen aan de waterkwaliteit sluiten deze soorten elkaar dus vrijwel uit, al kunnen deze typen plaatselijk natuurlijk wel op korte afstand van elkaar voorkomen, bijvoorbeeld in laagveengebieden met regenwaterlenzen, of kanalen door heide of hoogveen.
grtz,
Tim

P.s. Jeroen: op de Groote Heide in Heeze breek je in het voorjaar echt je nek over de maanwaterjuffers... niet te missen! JNM-Afdeling Dommeldal gaat hier nog wel eens op excursie... Overigens is in hetzelfde gebied ook een vindplaats van gevlekte witsnuitlibel, maar de trefkans is hier zeer gering.
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

frankneijts

CiteerP.s. Jeroen: op de Groote Heide in Heeze breek je in het voorjaar echt je nek over de maanwaterjuffers... niet te missen! JNM-Afdeling Dommeldal gaat hier nog wel eens op excursie... Overigens is in hetzelfde gebied ook een vindplaats van gevlekte witsnuitlibel, maar de trefkans is hier zeer gering.
Dat viel me een beetje tegen afgelopen voorjaar (1e week mei) toen ik daar enkele keren geweest ben Tim. Slechts op een paar vennen vond ik Maantjes en dan nog in kleine aantallen. Maar dit voorjaar ga ik daar nog 's kijken in de 2e helft van april mits het weer wat meezit. Op de plek van de Gevlekte wsn. ben ik 1x geweest maar dit was erg lastig te overzien: leverde in elk geval niet de gewenste soort op (tot dusverre nergens nog aangetroffen in de Kempen!). Heb begrepen dat dit vennetje nu is opgeschoond wat de overzichtelijkheid weliswaar ten goede zal komen maar of dat goed is voor Gevlekte wsn.? Maar ook deze soort krijgt speciale aandacht komend voorjaar. Wat is daarvoor de beste tijd?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

grunsven

Aantallen manen wisselen heel sterk van jaar tot jaar. Waardoor weet ik niet.
Gevlekte witsnuit is in de Kempen een lastig beest. Er worden af en toe beesten gezien maar nooit in grote aantallen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Weia

CiteerMaar er zijn in de Kempen wel meer gebieden waar 25 - 30 soorten op 1 dag haalbaar (moeten) zijn:
Mijn hoogste dagaantal ooit was 28, inderdaad in de Kempen, 13 augustus 1997. Inclusief mijn allereerste Kempense heidelibel en bosbeekjuffer. Een kilometer of 80 fietsen was dat.
Als ik op de best mogelijke dag hier in de buurt van Utrecht ook zo'n eind ga fietsen zal de 28 niet gehaald worden vermoed ik. Laat staan 31.
Misschien kunnen in dit topic nog wat superwandelingen en fietstochten gegeven worden?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jeroen Nagtegaal

Dan mag ik niet klagen op een ronde van een paar honderd meter met 25 soorten!
14 augustes 2007
1 Weidebeekjuffer
2 Blauwe breedscheenjuffer
3 Steenrode heidelibel
4 Zwarte heidelibel
5 Kleine roodoogjuffer
6 Koraaljuffer
7 Kanaaljuffer  
8 Tangpantserjuffer
9 Grote keizerlibel
10 Metaalglanslibel
11 Bloedrode heidelibel
12 Platbuik
13 Zwervende pantserjuffer
14 Bruine winterjuffer
15 Lantaarntje
16 Grote roodoogjuffer
17 Houtpantserjuffer
18 Gewone oeverlibel  
19 Bruinrode heidelibel
20 Watersnuffel  
21 Paardenbijter
22 Tengere grasjuffer  
23 Tengere pantserjuffer
24 Blauwe glazenmaker
25 Zwervende heidelibel  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

CiteerDan mag ik niet klagen op een ronde van een paar honderd meter met 25 soorten!
14 augustes 2007
Zozozo. Waar was dat?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jeroen Nagtegaal

Heythuysen, vele uren zoeken en dan de specefieke plekjes van elke beest leren,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

#42
Citeer
CiteerMaar er zijn in de Kempen wel meer gebieden waar 25 - 30 soorten op 1 dag haalbaar (moeten) zijn:
Mijn hoogste dagaantal ooit was 28, inderdaad in de Kempen, 13 augustus 1997. Inclusief mijn allereerste Kempense heidelibel en bosbeekjuffer. Een kilometer of 80 fietsen was dat.
Als ik op de best mogelijke dag hier in de buurt van Utrecht ook zo'n eind ga fietsen zal de 28 niet gehaald worden vermoed ik. Laat staan 31.
Misschien kunnen in dit topic nog wat superwandelingen en fietstochten gegeven worden?
Wat ik al noemde: Dommelbeemden en Vlasrootvennen tussen Veldhoven en Waalre. Vlasrootvennen: Stuk dennenbos met een spiertje hei en 'n klein verrijkt vennetje met o.a. veel waterlelie, wateraardbei en wat lisdodde; een groter nog tamelijk voedselarm ven en een visvijver. Dommelbeemden: langs de Dommel gelegen kleinschalig gebied met wat hooilandjes, poelen en stukjes loofbos. Een heel stuk dichter bij Eindhoven-centrum dan de Plateaux of Budel-Dorplein (max. 10 km.) en goed voor tenminste 40 soorten (dit jaar) al kan dat niet op 1 dag. Maar 24 op 3 augustus in enkele uurtjes was al niet slecht. In mei leuk voor Noordse en Venwitsnuit, Beekrombout (veel voortplanting langs/in de Dommel), Vroege glazenmaker, Bruine korenbout, Glassnijder, Smaragdlibel. Later alle 5 de pantserjuffers (al is Zwervende wellicht niet elk jaar aanwezig), alle 'gewone' heidelibellen (geen zeldzame helaas), beide roodoogjes, Kanaaljuffer, Koraaljuffer, Tengere grasjuffer en wat gewonere soorten. Regelmatig verrassingen als Bosbeekjuffer, Plasrombout, Vuurlibel en Beekoeverlibel.
Op minder dan 2 km. liggen de Elshouters waar de Keersop in de Dommel stroomt. Ook hier voortplanting van Beekrombouten en verderop langs de Keersop wat natte verschraalde hooilanden met o.a. Beekoeverlibel en Venglazenmaker.
Op en neer naar station Eindhoven minder dan 35 km. fietsen.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohnvR

Nationaal park de Meinweg en omgeving (met bijv. ook de Roer) is ook erg libellenrijk. Van 22-25 juni hadden we daar 33 soorten. Het hadden er nog meer kunnen zijn, want door het matige weer liepen we helaas de rombouten mis en ook gaffellibel en gewone bronlibel prijkten niet op het lijstje, maar daarvoor moet je behalve mooi weer natuurlijk ook veel geluk hebben. Wel werden twee larvehuidjes van de beekrombout gevonden, dus als je die meetelt waren het er 34.

Tim Faasen

CiteerDat viel me een beetje tegen afgelopen voorjaar (1e week mei) toen ik daar enkele keren geweest ben Tim. Slechts op een paar vennen vond ik Maantjes en dan nog in kleine aantallen. Maar dit voorjaar ga ik daar nog 's kijken in de 2e helft van april mits het weer wat meezit. Op de plek van de Gevlekte wsn. ben ik 1x geweest maar dit was erg lastig te overzien: leverde in elk geval niet de gewenste soort op (tot dusverre nergens nog aangetroffen in de Kempen!). Heb begrepen dat dit vennetje nu is opgeschoond wat de overzichtelijkheid weliswaar ten goede zal komen maar of dat goed is voor Gevlekte wsn.? Maar ook deze soort krijgt speciale aandacht komend voorjaar. Wat is daarvoor de beste tijd?
Maanwaterjuffers zitten in vennen ook vaak in het midden (op de overgang van monotone veenpluis- of snavelzeggevegetaties met open water of met ondergedoken waterveenmosvegetaties). Ze zijn dan niet zo makkelijk te vinden.

Nu ik er verder over nadenk... ik kwam de soort daar misschien ook wel vooral veel tegen als ik met lieslaarzen of waadpak aan het inventariseren was... op plekken waar je normaal helemaal niet wil komen (en waar je overigens ook vrij massaal de zweefvlieg Platycheirus perpallidus aantreft... die geacht wordt uiterst zeldzaam te zijn).

Wat betreft het vennetje met gevlekte witsnuit. Die wordt juist vanwege de aanwezige libellen gefaseerd geschoond en ook alleen de oeverzone. Een jaar of vijf geleden zijn twee kleine stukjes oever aangepakt (oost en west), waar nu alweer een verlandingsvegetatie aan het ontwikkelen is. Deze winter is de noordoever aangepakt, een wat groter stuk. Over het geheel gezien lijkt me deze opzet niet verkeerd. Hoe de vegetatie zich ontwikkelt blijft wel altijd toch weer afwachten: bij de laatste schoning is er erg veel insporing geweest, dus de noordoever heeft nogal een klap gekregen.

grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

Gert Veurink

gewoon een rondje lopen van een paar kilometer door de Kempen leverde al meer dan 20 soorten op. Het was nog slecht weer ook...

Wat is een goed plek voor gewone bronlibel?  Meinweg? Ik weet waar het ligt, maar wat voor gebied is het? Nog tips? Ik wil dit jaar een poging wagen en ja ik weet dat ze gevoelig zijn...

Als mensen het mij wel willen vertellen, maar niet pontificaal op een forum willen hebben stel ik een pm of een mailtje natuurlijk ook op prijs...
groet!
Gert Veurink



Arp

Even een gekke opmerking: Ik geloof dat één belangrijke beperking van Jeroen is dat hij alles met het OV/(huur?)fiets moet doen, waardoor metname dagtripjes (in de juiste periode) naar buitengebieden nogal, nou ja "inefficient" worden - zeker als je ook niet van succes verzekerd bent omdat je wel het gebied, maar niet op de meter de goede stek kunt vinden. Is zo'n forum nou niet juist een leuke plek om elkaar aan te bieden iemand een keer met een auto, of desnoods fiets, van het station te halen en wat eigen 'stekjes' te bezoeken? Ik 'doe' nog geen libellen en weet hier dus ook niks bijzonders te vinden, maar iemand die een keer naar zeldzame pissebedden opzoek wil zou van harte welkom zijn ^_^

Just my 2ct.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

CiteerIk geloof dat één belangrijke beperking van Jeroen is dat hij alles met het OV/(huur?)fiets moet doen,
Ik doe altijd alles met openbaar vervoer en meegenomen of gehuurde fiets. In de trein lekker lezen en de fiets voor de lichaamsbeweging, prima combi.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0