Moeten we dennen vervangen door loofbos?

Gestart door Pim, december 14, 2005, 22:40:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Hierbij een serieuze poll aan de hand van Remco's vraag!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

RWester

Oké Pim,

Leuk opgezet, maar gezien de Poll-mogelijkheden: you take me in the mailing? :blink:

Had het ook zelf kunnen bedenken. Ben benieuwd naar de resultaten :rolleyes:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Pim

Kom op Remco wel even stemmen hoor!!
En start zelf volgende keer gewoon een nieuwe poll!

gegroet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

RWester

Als we 'Kapvlaktes'van Elmar Prins en 'Waar haal ik m'n kerstboom nou vandaan' eens samenvoegden :rolleyes:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


RWester

CiteerEn start zelf volgende keer gewoon een nieuwe poll!

Zal het onthouden... :rolleyes:
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


elmar prins

Volgens mij hoort die Grove den oorspronkelijk meer in dekzandruggen langs veengebieden thuis en niet massaal op de hogere zandgronden.
En.... een den als kerstboom ? Misschien best leuk.

Elmar

RWester

CiteerVolgens mij hoort die Grove den oorspronkelijk meer in dekzandruggen langs veengebieden thuis en niet massaal op de hogere zandgronden.

Daarom wou jij toch een Topic natuurbeheer?  B) Maar je hebt gelijk, alhoewel volgens mij open hogere zandgronden ook weer door kap zijn ontstaan...Daarnaast nog het subtiele plaats/naamverschil Vliegden/Grove Den

Maar ondertussen zijn 'dennen'soorten al zo uitgewaaierd over Nederland dat er een radjetoe is ontstaan.

CiteerEn.... een den als kerstboom ? Misschien best leuk.

Dat zingen we toch al jaren? <_<

Jaja, ik weet ook wel beter -_-
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Elachista

Groet,
Tymo

Corryabbink

#8
Ik heb de stemming bekeken zonder te stemmen. Jammer nu kan ik niet meer stemmen. Het werkt niet als je eerst de uitslag bekijkt.

Massale vervanging van dennen ben ik op tegen. Misschien een combinatie van kapvlakte en verspreid vervanging. Alle verandering is geen verbetering en telkens ingrijpen vernietigt een bestaand systeem(biotoop). Wel is het zo dat wanneer er verdroging in gebieden optreedt de Grove den zich spontaan vestigt. Nu verdroging hebben we genoeg. In de reservaten wordt met kunst- en vliegwerk geprobeerd de grondwaterstanden op peil te houden. Deze hebben over het algemeen teveel fluctuaties en door de snelle afvoer t.b.v. de landbouw enz. wordt er nauwelijks meer gebufferd. Ik denk dat men in Nederland eens moet ophouden met de maakbare natuur en beter kan zorgen voor dat wat we nog hebben. Telkens zie ik iets verdwijnen en al komt er ook wat voor terug dan nog duurt het jaren voor een systeem weer compleet is.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

RWester

Je haalt me de dennennaalden uit de mond Corry!  ;)

Incluis inleidende zin, dus ik mag ook niet meer stemmen (waar kan ik ergens krassen en opnieuw vakje vullen?) :unsure:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


tekenaar

Ik mis mijn vakje:

0 ja en nee, hangt af van de situatie ter plaatse (= aanwezigheid van soorten die al dan niet van dennen afhankelijk zijn en de status van deze soorten in Europa). In ieder geval niet allemaal tegelijk op grote oppervlakken en niet overal. Per plaats een afweging maken.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Dragonfly

*Your votes please*

En weer een stem erbij  :duim:  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Jos Welbedacht

Er bestaat geen mooier bos dan Naaldbos.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

marijkehuysse

Ik had nog graag het vakje "geen mening" erbij gehad!

Marijke

elmar prins


Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

marijkehuysse

Ik wil zo graag mee doen, ik ben gek op stemmen, kan haast niet wachten tot de gemeenteraadsverkiezingen.

Marijke

Pim

Doe je dan ook een blanco kaart in de bus?

:P  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl


Corryabbink

Ik wou wel stemmen maar ............u hebt al gestemd. Ik weet van niets :o
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gerrit Kteu

Ik zou eigenlijk pleiten voor meer berkenbossen. Daar zijn er naar mijn idee wat weinig van.

Dragonfly

CiteerIk wou wel stemmen maar ............u hebt al gestemd. Ik weet van niets 
Corry.

Dat is lastig! Kan het zijn dat je op de knop van de uitslag hebt gedrukt, zodat je die te zien kreeg? Dan schijnt het te zijn dat je niet meer kan stemmen...
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

tekenaar

CiteerIk zou eigenlijk pleiten voor meer berkenbossen. Daar zijn er naar mijn idee wat weinig van.
Berken zijn een beginstadium van bosvorming op open (vaak zanderige of venige) grond. Meer berken krijg je vanzelf als je kapvlaktes maakt en die niet inplant. Is wel een tijdelijk stadium want berken worden niet oud en hun plek wordt snel door andere boomsoorten ingenomen. (Ik vindt ze zelf ook erg schilderachtig, maar dat moet m.i. geen rol spelen in natuurbeheer.) In mijn omgeving wordne zowel berken als dennen beschouwd als een teken van successie op voormalige akkers/hooilanden (maar met weinig bemesting!).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

elmar prins

zie mijn voorstel; lichtsoorten / pioniers krijgen dan kansen !

Elmar

Peter Lubbers

#24
Beste Gerko.

Gooi je tuintje ondersteboven en geheid dat er ook een paar berkjes opschieten!!
Betula pendula of pubescens ze houden van humeuze grond om te kiemen , maar groeien praktisch overal (mits voldoende licht.)

En wist je dat waar Elzen het niet meer redden in veenmoerassen waar de zuurtegraad te hoog wordt voor hun de Berkjes het overnemen?? Stoer boompie hoor.

Groetjes Peter.