Hoofdmenu

kuifeend met nummer

Gestart door sjani van ophemert, januari 02, 2008, 20:38:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjani van ophemert

Deze kuifeend zagen wij op een water nabij rockanje/oostvoorne met een nummer op z'n snavel. Is dat nou wel handig op z'n snavel?????. Van welke instantie is dit kunnen ullie dit zien. groetjes sjani

matthijsbroere

CiteerNose sadle (sky-blue with black alpha numeric code).

Alain Caizergues, Office National de la Chasse et de la Faune Sauvage, CNERA Avifaune Migratrice, Rue Russeil 53, FR-44000 Nantes.

tel. : +33-(0)6.16.17.76.28 ; +33-(0)2.51.25.03.93 ; fax :+33-(0).2.40.48.14.01

e-mail: alain.caizergues@oncfs.gouv.fr

note 1 : this project started in spring 2004 and by beginning of June over 30 males and 10 females have been marked.

note 2 : nasal sadles and alpha numeric codes are the same of the project of David Rodrigues (see below).
Matthijs Broere

Tukkerbird

Ik heb niks tegen het ringen van vogels maar dit vind ik toch te ver gaan,hier moet dit beest toch last van hebben :angry:  

vuurvlinder

CiteerIk heb niks tegen het ringen van vogels maar dit vind ik toch te ver gaan,hier moet dit beest toch last van hebben :angry:
Tsja, dat lijkt mij ook! :blink:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ArjenDrost †

Er zal toch onderzoek aan gedaan zijn, wetenschappers hebben erg weinig eraan als ze hun vogels een echt nadeel meegeven...

Maar ben het ermee eens dat dit niet echt een gezicht is.

Groetjes, Arjen

Jan Harteman

Gelukkig kun je bij (Kuif)eenden gewoon een pinnetje tussen de neusgaten steken zonder dat ze daar last van hebben omdat ze geen 'tussenschotje' hebben (geen idee hoe dat wetenschappelijk heet  :lol: ). Een neuspiercing is dus zo gezet.
Maargoed, ik kan me voorstellen dat ze er niet echt gestroomlijnd mee duiken.

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

BramtK

CiteerEr zal toch onderzoek aan gedaan zijn, wetenschappers hebben erg weinig eraan als ze hun vogels een echt nadeel meegeven...
Hmmm... zou het!? Ik heb zelf wel eens meegwerkt aan onderzoek waar een goed doordachte risicoafweging van 'wat doen wij met een vogel en waarom is het dat waard' in ieder geval ontbrak en volgens mij is dat wel vaker zo.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

JohanvantBosch

Citeer
CiteerEr zal toch onderzoek aan gedaan zijn, wetenschappers hebben erg weinig eraan als ze hun vogels een echt nadeel meegeven...
Hmmm... zou het!? Ik heb zelf wel eens meegwerkt aan onderzoek waar een goed doordachte risicoafweging van 'wat doen wij met een vogel en waarom is het dat waard' in ieder geval ontbrak en volgens mij is dat wel vaker zo.

Bram
Dat is denk ik net iets anders dan wat Arjen bedoelt. Ik interpreteerde zijn bijdrage meer als.... als je onderzoeksmethode de vogel pijn of last bezorgt of op een andere manier zijn gedrag gaat beinvloeden, hoeveel zijn je onderzoeksresultaten dan nog waard. Je weet dan namelijk niet meer of je de resultaten zelf hebt beinvloed. Een iets minder ethische insteek.
Maar dit was mijn interpretatie, misschien klopt dat niet... ;)  :huh:  

snwja3

De vogel zit daar al enige tijd, ik had hem afgelopen voorjaar daar ook.
Dus overleven doetie tot dusver wel.

Wel een gekke gewaarwording als je de vogel ver weg ziet zwemmen door je verrelijker, je denkt eerst wat een blauwe snavel, hybirde met de Rosse Stekelstaarteend? Pas bij beter kijken en dichterbij zwemmen zag ik dat het deze tag was.
Wietze Janse

ArjenDrost †

CiteerDat is denk ik net iets anders dan wat Arjen bedoelt. Ik interpreteerde zijn bijdrage meer als.... als je onderzoeksmethode de vogel pijn of last bezorgt of op een andere manier zijn gedrag gaat beinvloeden, hoeveel zijn je onderzoeksresultaten dan nog waard. Je weet dan namelijk niet meer of je de resultaten zelf hebt beinvloed. Een iets minder ethische insteek.
Maar dit was mijn interpretatie, misschien klopt dat niet... ;)  :huh:
Klopt helemaal. Je wil met je onderzoek iets zeggen over het natuurlijke gedrag van wilde vogels (tenminste, dat neem ik aan, anders had je het net zo goed met kooibeesten kunnen doen). Als jou methode van merken dan een echt nadeel met zich meebrengt, zullen de vogels hun natuurlijke gedrag niet meer vertonen (en/of ze zullen eerder dood gaan), dus kun je niet meer iets zeggen over dat natuurlijke gedrag. En dan is je onderzoek dus veel minder waard.

En uiteraard zal niet voor elk onderzoek die afweging plaatsvinden. Als er een keer "besloten" is dat zo'n neusschild geen kwaad kan, kun je het de volgende keer natuurlijk ook weer gebruiken (tot iemand zegt dat het wel kwaad kan).

Groetjes, Arjen

BramtK

Maar dat is dan weer niet perse iets anders dan wat ik bedoel. Ik denk dat het bij onderzoek naar dieren goed is om eerst eens te kijken naar de invloed van je onderzoek op het onderwerp van onderzoek en dan naar het nut van je onderzoek en of dat nut die invloed rechtvaardigt. Als je onderwerp bijvoorbeeld dood gaat, is die invloed nogal groot en het nut nogal klein.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Herman Bouman

Is deze vogel inmiddels ergens gemeld?
cr-birding.be bijvoorbeeld?

Ben benieuwd naar de herkomst............

Groet Herman

Herman Bouman

CiteerIs deze vogel inmiddels ergens gemeld?
cr-birding.be bijvoorbeeld?

Ben benieuwd naar de herkomst............

Groet Herman
Lezen Herman, lezen....... :blink:

Frankrijk!!!!!

sjani van ophemert

ik heb een mailtje gestuurd naar het adres hierboven gegeven.groetjes sjani